Gdańsk: 12 wąskich wiat zostanie zmodyfikowanych. Władze przyznają się do błędu

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
Udostępnij:
Po skandalu, jakie wywołały wąskie wiaty przystankowe, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni postanowił je przebudować. Czytelnicy podkreślali, że nie chronią przed deszczem ani śniegiem. Wiaty wyśmiane zostały także w mediach ogólnopolskich i społecznościowych. Jak zostaną teraz zmodyfikowane? Ile z nich przejdzie modernizację? GZDiZ wydał oświadczenie.

Kontrowersyjne gdańskie wiaty przystankowe powstały w ramach przetargu Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Koszt 30 wiat to 1,4 mln zł. Po fali krytyki i oburzenia władze postanowiły zdemontować wybrane wiaty. Z upływem czasu jednak koncepcja się zmieniła i wiaty zostaną tylko albo aż zmodyfikowane. Chodzi głównie o 12 nowych "przystanków".

-Kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ. - Niespójne elementy jak ławka za wiatą wynikały z tego, że trwał proces budowlany. Przy montażu nowego wyposażenia, stare zostało zdemontowane. Koszt samej konstrukcji to między 12 a 17 tysięcy złotych (w zależności od wielkości).

Pozostałe koszty to: dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę. Czyli średnio na jeden przystanek przypada około 50 tysięcy zł.

Jak ma wyglądać ich modyfikacja?

- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat oraz osłon, tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. - mówiła Magdalena Kiljan. - Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe wyposażone dodatkowo w boczne ścianki.

Pełne koszty modernizacji wiat będą dopiero znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji.

- Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - zapewnia Kiljan.

Kto zostanie pociągnięty do odpowiedzialności za montaż tych przystanków?

- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi. - informuje Kiljan.

Rzeczniczka prasowa powiedziała również, że GZDiZ jako Zarządca Drogi zobowiązuje się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat, jednocześnie zapewniając, że ich celem jest poprawa komfortu życia mieszkańców. Ponadto GZDiZ zapewnia, że poziom "zawiatowania" mają jeden z najwyższych w kraju.

Gdańsk: 12 wąskich wiat zostanie zmodyfikowanych. Władze przyznają się do błędu

Aktualnie na terenie Gdańska jest 849 wiat, które dzielą się na trzy szerokości.

- 646 to wiaty szerokie – 140 cm, 123 wiaty mają metr szerokości i wyposażone są w ścianki boczne, zadaszeń jest 50. - mówi Kiljan. - Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, jest 12.

W tym roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w ramach realizacji projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej IVA wybudowała 64 wiaty. W pierwszym etapie wybudowano 34 wiaty w tym 5 zadaszeń. W drugim etapie powstało 30 wiat w tym 7 zadaszeń. Łączny koszt budowy wyniósł 2,93 mln zł.

Lista wiat, które przejdą modernizację:

  • ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa" nr 1660) - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
  • ul. Schuberta (przystanek "Schumana" nr 1358) - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki" nr 1684) - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
  • ul. Schuberta (przystanek "Schuberta" nr 1360) - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka" nr 1327) - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa 02" nr 1672) - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa 01" nr 1677) - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska 01" nr 1745) - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia 02" nr 1428) - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia 02" nr 1227) - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Kartuska (przystanek "Źródlana 01" nr 1258) - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wizyta Janet Yellen w Polsce

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
I projektantowi 25 x na goly zad!
Dodaj ogłoszenie