Fuzja Lotosu, Orlenu i PGNiG? Resort skarbu analizuje rynek paliwowy

Redakcja
Resort skarbu rozważa fuzję Lotosu, Orlenu i PGNiG
Resort skarbu rozważa fuzję Lotosu, Orlenu i PGNiG P. Świderski/ Archiwum Polska Press Grupy
Grupa Lotos ponownie znalazła się w centrum zainteresowania. Na Pomorzu zaś odżyły obawy o utratę jednej z dwóch największych firm, której kapitały mają kolosalne znaczenie dla lokalnej gospodarki. A to za sprawą ujawnienia przez ministra skarbu Dawida Jackiewicza, że rozpoczęły się analizy możliwości fuzji na rynku paliwowym - między Grupą Lotos, Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem oraz PKN Orlen.

- Rozpocząłem pracę nad  analizą połączenia PKN, Lotosu i PGNiG w różnych konfiguracjach - oświadczył w poniedziałek, 11 stycznia minister skarbu Dawid Jackiewicz.

Jak dodał - do końca pierwszego kwartału tego roku mają być gotowe analizy, czy któraś z koncepcji połączenia ma uzasadnienie. Argumentem za konsolidacją miałaby być bowiem ochrona tych spółek przed wrogim przejęciem.

Grupa Lotos rocznie odprowadza dziesiątki milionów złotych z podatków CIT i nieruchomości do budżetów Gdańska i Pomorza. Jej kontrahentami są dziesiątki lokalnych firm. Jest także jednym z największych sponsorów sportu i kultury.

- Generalnie z takimi dużymi konsolidacjami jest tak, że są sposobem na pokazanie, że robi się coś wielkiego, gdy nie ma pomysłu na rozwiązywanie problemów - mówi Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej. - Przejęcie Lotosu bezdyskusyjnie byłoby uderzeniem w pomorską gospodarkę, musimy więc poczekać na wyniki zapowiadanych analiz. Na razie jest mowa tylko o bliżej nieokreślonych synergiach. Mam nadzieję, że w sejmowej komisji skarbu będziemy mogli poznać te wyniki i zabrać głos. Osoby, którym na sercu leży pomorska gospodarka, powinny przyglądać się tym planom.

- Lotos, Orlen i PGNiG to firmy należące do rządu, a każdy właściciel ma prawo do optymalizacji ich działalności - przypomina Andrzej Sadowski, ekspert Centrum im. Adama Smitha. - Przed wrogim przejęciem można uchronić się jednak na wiele innych sposobów, niekoniecznie przez fuzję.

Nie bez znaczenia byłyby też skutki rynkowe fuzji. - Konsolidacja jest korzystna dla firm jej podlegających - dodaje Andrzej Sadowski. - Dla rynku i konsumentów korzystne jest, kiedy na rynku firmy konkurują cenami między sobą.

autor: Jacek Klein

Jak oceniasz pomysł fuzji trzech państwowych koncernów? Zapraszamy do komentowania!

FORUM LOKALNEGO BIZNESU - Mirela Paterok

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie