Fuzja Lotosu i Orlenu. Wicepremier Jacek Sasin odpowiada Pracodawcom Pomorza w sprawie przejęcia Lotosu przez PKN Orlen

Jacek Wierciński
Jacek Wierciński
Orlen ma połączyć się z Lotosem
Orlen ma połączyć się z Lotosem Karolina Misztal
Udostępnij:
Swoje zaskoczenie i niedowierzanie w związku ze „skrajnie niekorzystnymi” warunkami przejęcia „flagowej polskiej firmy” jaką jest Grupa Lotos przez koncern PKN Orlen, w liście do premiera Mateusza Morawieckiego, wysłanym w połowie lipca, wyrazili szefowie organizacji Pracodawcy Pomorza. Po ponad miesiącu otrzymali odpowiedź od ministra aktywów państwowych, Jacka Sasina. Sprawujący również funkcję wicepremiera, polityk PiS, zapowiada w dokumencie „stworzenie polskiego koncernu multienergetycznego o globalnym zasięgu” i przekonuje, że planowana konsolidacja obu firm jest warunkowana szeregiem czynników, a te wynikać mają z dokonanych analiz ekonomicznych i prawnych. Zaś rzekomym skutkiem ma być „optymalna forma i struktura transakcji”.

„Analitycy zadają pytanie czy Orlen gotów jest wyprzedać niemal całą Grupę Lotos w zamian za zgodę Komisji Europejskiej na fuzję?” - pytają na wstępie skierowanego do szefa Rady Ministrów pisma, pisma prezes zarządu Pracodawców Pomorza - Tomasz Limon i prezydent tej organizacji, Zbigniew Canowiecki.

W dwustronicowym dokumencie wskazują na szereg swoich wątpliwości na temat kształtu, zapowiadanego przez rząd od dawna, potężnej, gdańskiej naftowej spółki przez płockiego kolosa. Chodzi m.in. o plan zbycia części udziałów Lotosu, która dla kupca oznaczać ma prawo do blisko połowy produkcji ropy naftowej i benzyny oraz dostęp do istotnej infrastruktury i logistyki. Innym niepokojącym warunkiem dla transakcji ma być zbycie przez gdańską petro-spółkę 80 procent jej stacji benzynowych.

Autorzy listu podkreślają, że Lotos to firma, w której większościowy pakiet udziałów posiada państwo, podczas gdy PKN Orlen jest spółką, gdzie Skarb Państwa ma tylko 27,52 proc. udziałów, a fuzja oparta jest na korzyściach wizerunkowych.

Jako największa i najstarsza, polska regionalna organizacja działająca w oparciu o ustawę o związkach pracodawców, Pracodawcy Pomorza przypominają też, że zarówno Lotos, jak i inny gdański gigant – Energa SA miały jasną wizję rozwojową oraz mają wielkie znaczenie dla Pomorza i całego kraju, dlatego nazywane bywają „polskimi narodowymi srebrami”.

Przytoczonym argumentem na korzyść utrzymania autonomii obu firm z Wybrzeża jest ich konkurencyjność i wypracowane tam nowoczesne technologie oraz to, że – zwłaszcza w kontekście zapowiadanego, przyszłego połączenia z PGNiG SA, olbrzymi „polski czempion” zamiast triumfować globalnie, „pogrąży się we własnych sprawach” próbując się zintegrować.

„Konsolidacja jest jednym z etapów stworzenia polskiego koncernu multienergetycznego o globalnym zasięgu, który będzie mógł skutecznie konkurować na strategicznych rynkach energetycznych” - odpowiada w znacznie krótszym piśmie datowanym na 20 sierpnia 2020, wicepremier Jacek Sasin.

W dokumencie przekonuje, że planowane posunięcia wynikają z warunków stawianych przez Komisję Europejską, które mają zapobiec negatywnym skutkom konsolidacji dla konkurencji na rynkach. Sam proces jest zaś warunkowany analizami ekonomicznymi i prawnymi, w kontekście budowania wartości PKN Orlen i Lotosu oraz „ochroną podstawowych interesów gospodarczych Rzeczpospolitej Polskiej” w kontekście przejęcia gdańskiej spółki.

Rezultaty prac mają – według Jacka Sasina – skutkować „optymalną formą i strukturą transakcji”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wojna na Ukrainie to wyzwanie dla całej branży IT, opinia eksperta

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie