Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. Perspektywy dla rozwoju przemysłu stoczniowego. Dzień drugi 27.08.2021r.

red

Wideo

Perspektywy dla przemysłu stoczniowego były jednym z tematów paneli 27.08.2021 r. podczas Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. Dyskusja na ten temat odbyła się przy okazji drugiego dnia najważniejszej konferencji gospodarczej w północnej Polsce.

Jak powiedział Ireneusz Ćwirko, jeden z założycieli trójmiejskiej Stoczni Crist, działa ona już od trzydziestu lat i buduje statki. Wyprodukowanych ich zostało dotychczas około czterystu. Były to m.in. prototypy i statki specjalne.

Te ostatnie zdaniem Ireneusza Ćwirko mogą być przyszłością dla przemysłu stoczniowego w Polsce.

- Podpisaliśmy miesiąc temu kontrakt na budowę statku na budowę tunelu między Danią a Niemcami - mówi Ireneusz Ćwirko. - Aktualnie budujemy też dwa promy elektryczne.

Marek Dzida, prorektor ds. kształcenia i dydaktyki Politechniki Gdańskiej, podkreślił, że niemal wszystkie wydziały reprezentowanej przez niego uczelni kształcą kadry dla szeroko rozumianej gospodarki morskiej.

- Oprócz tego, że mamy przygotowywać inżynierów i innych specjalistów, naszym zadaniem jest także prowadzenie badań i innowacyjnych projektów - mówi Marek Dzida.

Monika Kozakiewicz, wiceprezes zarządu Stoczni Nauta w Gdyni, zapewniła, że reprezentowana przez nią spółka Skarbu Państwa na bieżąco śledzi najnowsze, pojawiające się na rynku technologie.

- Związane są głównie z trendem, dotyczącym ochrony środowiska - mówi Monika Kozakiewicz. - Jednak z uwagą obserwujemy także rynek dotyczący morskich elektrowni wiatrowych. Widzimy w nim duże pole do działania dla naszej stoczni i współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami, które będą brały udział w tych projektach. Z zaciekawieniem przyglądamy się rozwojowi nowych technologii, związanych z napędami statków, np. wodorowymi.

Według Macieja Styczyńskiego, naczelnika departamentu gospodarki morskiej w Ministerstwie Infrastruktury, polski rząd robi obecnie wiele, aby stworzyć odpowiednie uwarunkowania prawne dla rozwoju branży morskiej, a z drugiej strony także generuje zamówienia państwowe.

- Z naszych analiz i obserwacji wynika, że polskie stocznie, ich zaplecze naukowo-badawcze, jak również kooperanci, posiadają bardzo duże umiejętności i potencjał do obsługi projektów, a w przypadku bardziej skomplikowanych do absorbcji technologii - mówi Maciej Styczyński.

Zdaniem Macieja Styczyńskiego dzięki temu możliwe będzie m.in. przyspieszenie modernizowania floty dla Marynarki Wojennej RP.

3W jako przyszłość zrównoważonej gospodarki

Kongres 3W - woda, wodór, węgiel. BGK relacja z panelu 3W

Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. Perspektywy dla rozwoju przemysłu stoczniowego

Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. Perspektywy dla rozwoju przemys...

Forum Wizja Rozwoju. Polski kapitał zdał egzamin w czasie kryzysu – mówią eksperci

Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. Eksperci zastanawiali się nad z...

Forum Wizja Rozwoju. O portach, offshore i edukacji w studiu „Dziennika Bałtyckiego”

Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. O biznesie w mobilnym studiu „D...

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie