Jak powiedział Ireneusz Ćwirko, jeden z założycieli trójmiejskiej Stoczni Crist, działa ona już od trzydziestu lat i buduje statki. Wyprodukowanych ich zostało dotychczas około czterystu. Były to m.in. prototypy i statki specjalne.
Te ostatnie zdaniem Ireneusza Ćwirko mogą być przyszłością dla przemysłu stoczniowego w Polsce.
- Podpisaliśmy miesiąc temu kontrakt na budowę statku na budowę tunelu między Danią a Niemcami - mówi Ireneusz Ćwirko. - Aktualnie budujemy też dwa promy elektryczne.
Marek Dzida, prorektor ds. kształcenia i dydaktyki Politechniki Gdańskiej, podkreślił, że niemal wszystkie wydziały reprezentowanej przez niego uczelni kształcą kadry dla szeroko rozumianej gospodarki morskiej.
- Oprócz tego, że mamy przygotowywać inżynierów i innych specjalistów, naszym zadaniem jest także prowadzenie badań i innowacyjnych projektów - mówi Marek Dzida.
Monika Kozakiewicz, wiceprezes zarządu Stoczni Nauta w Gdyni, zapewniła, że reprezentowana przez nią spółka Skarbu Państwa na bieżąco śledzi najnowsze, pojawiające się na rynku technologie.
- Związane są głównie z trendem, dotyczącym ochrony środowiska - mówi Monika Kozakiewicz. - Jednak z uwagą obserwujemy także rynek dotyczący morskich elektrowni wiatrowych. Widzimy w nim duże pole do działania dla naszej stoczni i współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami, które będą brały udział w tych projektach. Z zaciekawieniem przyglądamy się rozwojowi nowych technologii, związanych z napędami statków, np. wodorowymi.
Według Macieja Styczyńskiego, naczelnika departamentu gospodarki morskiej w Ministerstwie Infrastruktury, polski rząd robi obecnie wiele, aby stworzyć odpowiednie uwarunkowania prawne dla rozwoju branży morskiej, a z drugiej strony także generuje zamówienia państwowe.
- Z naszych analiz i obserwacji wynika, że polskie stocznie, ich zaplecze naukowo-badawcze, jak również kooperanci, posiadają bardzo duże umiejętności i potencjał do obsługi projektów, a w przypadku bardziej skomplikowanych do absorbcji technologii - mówi Maciej Styczyński.
Zdaniem Macieja Styczyńskiego dzięki temu możliwe będzie m.in. przyspieszenie modernizowania floty dla Marynarki Wojennej RP.
3W jako przyszłość zrównoważonej gospodarki
Kongres 3W - woda, wodór, węgiel. BGK relacja z panelu 3W
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?