Gdynia gościła po raz kolejny Forum Gospodarki Morskiej. W centrum konferencyjnym Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w piątek królowała tematyka morska.

Prelegenci, eksperci, słuchacze poruszali tematy nowoczesnych technologii, potencjału współpracy pomiędzy polskim i francuskim przemysłem okrętowym, światowa branża zarządzania flotami statków, światowy transport morski, przyszłość branży morskiej w Europie. To tematy przewodnie piątkowego Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018.

Zobacz galerię

Jedna z otwierających forum prelekcji było omówienie Strategii ekspansji gospodarczej Chin jako potencjalne źródło zagrożeń dla krajów UE, które przygotował prof. Jonathan Holslag, Vrije Universiteit Brussels, Brussels Institute of Contemporary China Studies.

- Nadchodzące lata dla współpracy handlowej i relacji gospodarczych Unii Europejskiej i Chin, także w kontekście branży morskiej będą obfitowały w szereg wyzwań - mówił profesor. - Wierzę, że UE może zachować swoją silną pozycję, dzięki przewadze technologicznej, badaniom w zakresie nowych rozwiązań, przewadze w shippingu.

Morska branża w Europie będzie musiała znaleźć odpowiedź na chińską ekspansję. Dla Chin handel morski i produkcja statków i okrętów to strategiczna branża, której rozwój jest silne umocowany politycznie. Chiny stawiają na rozwój własnych technologii i samowystarczalność w tym zakresie. W najbliższych latach chcą zostać dominującym krajem na świecie. Inwestują m.in. w porty morskie, także w Europie, aby kontrolować cały światowy łańcuch transportowy. Celem strategicznym jest osiągnięcie 35-40 proc. w światowym rynku offshore poprzez rozwój zaawansowanych technologii napędowych, nawigacyjnych, wydobywczych i energetycznych.

Pomimo nierównowagi w handlu zagranicznym na linii Europa - Daleki Wschód, ten kierunek będzie dominował w handlu morskim i będzie miał znaczenie dla trójmiejskich portów.

- Forum to jedna z najważniejszych imprez branży morskiej nie tylko w Polsce, ale i Europie - mówi Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Co roku aktywnie uczestniczymy w tej imprezie. Możemy nawiązać kontakty i współpracę z partnerami w perspektywie realizowanych i planowanych w porcie inwestycji.

Port w Gdyni stoi przed kolejnym etapem rozwoju, jakim będzie budowa Portu Zewnętrznego. Aby była realna, musi powstać Droga Czerwona łącząca z lądem.

W trakcie paneli tematycznych poruszano też kwestie nowoczesnych technologii w logistyce i branży stoczniowej

- Prowadzimy intensywne rozmowy z ministerstwem infrastruktury. Trwają przygotowania do tego projektu - mówi Katarzyna Krzywda, dyrektor departamentu gospodarki morskiej w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Żeby można było pozyskać finansowanie dla tej inwestycji, bez względu na to, kto ją będzie realizował, musi być dobrze przygotowane studium wykonalności i projekt. Według mojej wiedzy, to się dzieje i w nowej perspektywie będzie można zabiegać o fundusze.

W trakcie forum wręczone zostały: nagroda w konkursie na film promujący gospodarkę morską oraz nagroda Polskiego Związku Zarządców Statków dla Najlepszego Absolwenta Akademii Morskiej.

Wydarzenie zwieńczyło XIX Spotkanie Biznesu Morskiego w Gdynia Arenie „Wspólna Kaczka”.

Przestrzeń debat

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni

Forum to przede wszystkim przestrzeń debaty na temat wyzwań przed samorządami, biznesem i rządami w gospodarce morskiej. Pozwala na znalezienie najlepszych rozwiązań dla sprostania dynamicznym zmianom, jakie obserwujemy. Panele i tematy dyskusji są dobierane na podstawie oczekiwań branży, zatem są odpowiedzią na bieżące potrzeby. Umożliwiają także budowanie wizji rozwoju poszczególnych firm, ale i miast portowych, takich jak Gdynia. Dla nas to szczególna okazja podkreślenia ważności inwestycji okołoportowych, takich jak Droga Czerwona, bez której port nie będzie miał szans na rozwój.

Katarzyna Gruszecka - Spychała

Strategiczne inwestycje

Adam Meller, prezes zarządu morskiego Portu Gdynia

Uczestnictwo w forum, na którym bardzo dużo mówi się o morskich inwestycjach, zwłaszcza jako partner strategiczny, pomaga naświetlić pilną potrzebę budowy drogi Czerwonej. Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia został wpisany do strategii rozwoju polskich portów z perspektywą do 2030 roku. Myślę, że dzisiaj należy przekonać decydentów, że Droga Czerwona to świetna inwestycja. Zakładając potencjał przeładunkowy portu, nakłady na budowę drogi zwróciłaby się w ciągu roku. Nawet jeżeli dzisiaj mówimy o dużych środkach potrzebnych na realizację, to traktujmy je jako bardzo dobrą inwestycję.

Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni to platforma wymiany doświadczeń, które mogą być wykorzystane do rozwoju europejskiej gospodarki morskiej i miejsce do nawiązania kooperacji.

Współpraca Polska - Francja

Jerzy Czuczman, prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich Korab

Przemysł stoczniowy jest uznany przez KE za strategiczny. O jego potencjale należy mówić w długiej perspektywie. Także o współpracy polsko--francuskiej w tym zakresie. Jesteśmy rozpoznawani na rynkach skandynawskich, mniej na rynku francuskim. Nie ma takiej skali, jak jeszcze 20-30 lat temu. Współpraca powinna być opłacalna dla obu stron, ponieważ we Francji jest olbrzymia liczba zmówień na wycieczkowce. My mamy umiejętności w podwykonawstwie w ich budowie. Podobnie jak w budowie okrętów wojennych. Nasz przemysł stoczniowy sprzedaje już myśl techniczną.

Maciej Krzesiński

Piotr Masny

Katarzyna Krzywda