Format to nowy biurowiec przy ul. Droszyńskiego. Deweloper dorzuca propozycję budowy kładki dla pieszych na peron SKM Gdańsk Oliwa

Aleksandra ChomickaZaktualizowano 
Nowy biurowiec Format przy ul. Droszyńskiego w Gdańsku będzie miał 5 kondygnacji naziemnych i 2 podziemne Materiały prasowe Torus/wizualizacja APA Wojciechowski
Przed kilkoma dniami informowaliśmy jako pierwsi o nowej inwestycji biurowej firmy Torus w Gdańsku. Dzisiaj deweloper odsłonił karty i zaprezentował po raz pierwszy wizualizacje nowej inwestycji. Format uzupełni centralne pasmo usług wzdłuż osi kolejowej w aglomeracji.

Przy ul. Droszyńskiego 24 powstanie kameralny, w porównaniu do flagowej inwestycji dewelopera, czyli Alchemii, biurowiec Format, zaprojektowany przez pracownię APA Wojciechowski. Z tej pracowni wyszły też projekty Alchemii i parku biurowego przy ul. Arkońskiej (oraz 3 hoteli zbudowanych przez dewelopera w Trójmieście), wszystkie łączy podobny styl.

Czytaj także

Obiekt będzie miał 5 kondygnacji nadziemnych, a jego łączna powierzchnia najmu wyniesie ponad 15,7 tys. m kw. Dla porównania budowana we Wrzeszczu przez Torusa Officyna ma blisko 12,3 tys. m kw., a ostatni etap Alchemii w Gdańsku Oliwie, budynku Neon - 35 tys. m kw.). Po zrealizowaniu inwestycji obiekty biurowe firmowane przez Torusa rozciągać się będą wzdłuż trasy SKM na odcinku od przystanku Gdańsk Przymorze Uniwersytet do Gdańsk Oliwa, a pracować w nich będzie kilkanaście tysięcy osób.

- _Wierzymy w sens centralnego pasma usług - po raz kolejny wykorzystujemy więc potencjał wynikający z linearnego układu Trójmiasta i bliskości komunikacji miejskiej. Na tle pobliskiej Alchemii jest to kameralna inwestycja, ale z pewnością ciekawa, mająca swoje atuty i będąca rodzajem uzupełnienia naszej oferty biurowej na rynku. Tradycyjnie zadbamy o detale i architekturę, wpisując się w kontekst tego miejsca _– mówi Sławomir Gajewski, prezes spółki Torus.

Jak zachęcić do rezygnacji z samochodu?

To przemyślana strategia, wspierana udogodnieniami dla pracowników, którzy zrezygnują z dojazdu do pracy samochodem. Skuteczna! Według badań przeprowadzonych przez pracownię PBS Sp. z o.o., aż 40 procent pracowników kompleksu Alchemia w Gdańsku dojeżdża do pracy Szybką Koleją Miejską, a korzystających z roweru jest niewiele mniej, niż z samochodu: 21 proc. do 23 proc. To wyróżniający wynik na tle innych gdańskich centrów biurowych, w których zdecydowanie dominują cztery kółka. Firma od lat konsekwentnie stawia na rozwój infrastruktury i edukację, co - jak widać - przynosi efekty.

- Od wielu lat wspieramy i promujemy korzystanie z innych, niż samochód, środków komunikacji, jednak podstawą jest zawsze odpowiedni i przemyślany rozwój infrastruktury - mówi Sławomir Gajewski, prezes spółki Torus.

Czy tak samo będzie w przypadku Formatu? Inwestycja posiadać będzie łącznie 398 miejsc parkingowych dla samochodów (313 w częściach podziemnych oraz 85 na zewnątrz). Powstanie też strefa dla osób przyjeżdżających do pracy na rowerach - parking dla jednośladów, toalety, prysznice i szafki na odzież.

To nie koniec. Zgodnie z deklarowaną strategią ograniczania ruchu samochodowego deweloper deklaruje też chęć partycypowania w budowie infrastruktury, która zachęci i w tym przypadku do rezygnacji z dojazdów autami i stworzenia szerszych perspektyw zagospodarowania tego terenu. Chodzi o usprawnienia komunikacyjnych, które służyć będą nie tylko pracownikom biurowca, ale także okolicznym mieszkańcom.

- Zamierzamy podjąć dialog z Szybką Koleją Miejską oraz władzami Gdańsk, celem wspólnego przedsięwzięcia - budowy bezpośredniego przejścia nadziemnego na peron SKM Gdańsk Oliwa - deklaruje Sławomir Gajewski, prezes spółki Torus.

Deweloper deklaruje inwestycje w rozwiązania komunikacyjne, ale czy miasto zaakceptuje takie?

Nie po raz pierwszy deweloper składa takie deklaracje. Już w trakcie budowy pierwszych etapów Alchemii zapadła decyzja o przebiciu jednego z tuneli, prowadzących na przystanek SKM Gdańsk Przymorze Uniwersytet na drugą stronę, w kierunku ul. Grunwaldzkiej i inwestycja ta została sfinansowana przez dewelopera. W 2012 roku pojawiła się z jego strony inicjatywa dalszego usprawniania komunikacji - przedłużenia ciągu pieszego i przerzucenia kładki dla pieszych nad ul. Grunwaldzką, na wysokości tunelu. Projekt nie wzbudził wówczas entuzjazmu wśród planistów z Biura Rozwoju Gdańska: w ostatnich latach odchodzi się od takich rozwiązań. Zobaczymy, jakie opinie będą tym razem. Problemy mogą być m.in. z tego powodu, że status części terenów przy nowym biurowcu jest... tymczasowy.

Rezerwę gruntów wykorzystają na obiekty sportowe

Część działki, na której stanie biurowiec, stanowi blokowaną od dekad w planach zagospodarowania rezerwę pod Drogę Czerwoną, która miałaby odciążyć główną trasę komunikacyjną aglomeracji. O zasadności jej budowy dyskutują urbaniści i drogowcy od lat, ale żadne decyzje nie zapadły i blokada obowiązuje. Deweloper, który zrobił znakomity interes na budowie kompleksu sportowego w ramach Alchemii, i w tym przypadku postanowił wykorzystać rezerwę na obiekty sportowe.

- Będziemy zabiegać o możliwość budowy boisk do siatkówki i koszykówki na tym terenie. Mamy nadzieję zainteresować rynek i miasto tymi pomysłami – dodaje Sławomir Gajewski, prezes spółki Torus.

Zainteresowanych inwestycjami może być więcej, bo - jak już informowaliśmy - niewykluczone jest, że po przeciwnej stronie ul. Droszyńskiego, na działce należącej do firmy Euro Styl, też powstaną biurowce (teren przeznaczony jest pod obiekty usługowe). Wygodne dojście na przystanek SKM byłoby dla wszystkich korzystne. Natomiast pomysłowi zbudowania kompleksu sportowego na pewno przyklasną mieszkańcy Małego Przymorza. Tylko w ostatnich latach powstały (i powstają) tam nowe osiedla - np. IDEA, Nowa Lęborska, obok jest też Nova Oliva, sporo młodych, pracujących w trzech parkach biurowych, znajdujących się w pobliżu, wynajmuje mieszkania w budynkach spółdzielczych.

Format w pigułce

Format to kolejna inwestycja firmy Torus, która na trójmiejski rynek biurowy dostarczyła już ponad 120 tys. m kw. powierzchni najmu. Biurowiec Format posiadać będzie 2 kondygnacje podziemne oraz 5 nadziemnych. Na poziomie 0 zlokalizowane będą niewielkie lokale handlowe i biurowe, funkcjonujące niezależnie od powierzchni biurowych powyżej (od +1 do +4).

Na poziomach -2 i -1 znajdą się parkingi dla samochodów oraz strefy dla rowerzystów (-1), w tym stojaki na rowery, toalety, prysznice i szafki. Budynek posiadać będzie 2 pionowe rdzenie komunikacyjne (każdy z 2 klatkami ewakuacyjnymi, 3 windami oraz strefą sanitarną dla najemców, w tym osób niepełnosprawnych. Biurowiec posiadać będzie blisko 19 metrów wysokości. Jego fasada będzie w większości przeszklona (z otwieranymi oknami), a nieprzezroczyste elementy pokryte będą cegłą klinkierową. Łączna powierzchnia najmu budynku wyniesie ok. 15,725 tys. m kw. (GLA). Powierzchnia biurowa wyniesie od ok. 2 750 m kw. (+1) do ok. 2 900 m kw. (od +2 do +4). Budynek będzie certyfikowany w systemie LEED (planowane jest uzyskanie poziomu Gold). Zakończenie budowy Formatu planowane jest na II kwartał 2021.

Przegląd najważniejszych wydarzeń ostatnich dni:

DOM I MIESZKANIE BEZ TAJEMNIC:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie