Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Firmy pytają o projektowanie przekopu Mierzei Wiślanej [WIZUALIZACJE]

Tomasz Chudzyński
W czwartek 10 listopada minie termin składania ofert w przetargu na wykonanie projektu technicznego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Pierwotnie postępowanie miało zakończyć się w poniedziałek 7 listopada, ale zainteresowanie firm było tak duże, że termin został przedłużony o trzy dni. Do Urzędu Morskiego w Gdyni, który przygotowuje formalną stronę inwestycji, wpłynęły zapytania od 115 firm zainteresowanych przygotowaniem dokumentacji przekopu.

Wg wstępnej koncepcji kanał żeglugowy z Morza Bałtyckiego na Zalew Wiślany ma mieć ok. 20 m. szerokości, 1,3 km długości, poruszać się mają nim jednostki o zanurzeniu do 4,5 m. Od strony morza ma powstać port, przez Zalew Wiślany konieczne będzie przygotowanie torów wodnych (akwen jest płytki, średnio ok. 2,5 m. głębokości). Komunikację nad przekopem zapewnić mają dwa zwodzone mosty. Projekt techniczny będzie kosztował ok 1,5 mln euro.

Kanał przez Mierzeję Wiślaną powstanie w 2022 roku? Jarosław Kaczyński z wizytą w Elblągu [ZDJĘCIA]

Dokumentacja ma odpowiedzieć szczegółowo m.in. na pytanie, jak przenieść przez kanał połączenia energetyczne, gazowe, wodociągowe (po wschodniej stronie kanału znajdzie się miasto Krynica Morska, miejscowości Przebrno, Piaski - ponad 1000 mieszkańców oraz infrastruktura hotelowa, przyjmująca w czasie wakacji ok 40 tys. turystów). Ważna też będzie odpowiedź na pytanie, co zrobić z urobkiem powstałym w czasie przekopu (zakłada się, że z kilku mln ton piachu będzie można stworzyć sztuczne wyspy na Zalewie Wiślanym).

Budowa przekopu Mierzei Wiślanej ma rozpocząć się w 2019 lub 2020 roku i potrwać około 2-3 lat - tak wynika z harmonogramu przedstawionego przez Urząd Morski w Gdyni. Kanał żeglugowy z Morza Bałtyckiego na Zalew Wiślany ma być umiejscowiony w okolicach tzw. Nowego Świata, w gminie Sztutowo, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską (to tereny chronione unijnym programem Natura 2000). Koszt to ok. 800 mln zł.

Kanał będzie zapewniał drogę do portu w Elblągu, który wg analiz pełniłby rolę pomocniczą dla portów Trójmiejskich. Część kontenerów byłaby rozładowywana właśnie w tym mieście.

- Projekt kanału broni się pod względem ekonomicznym, z drugiej strony nie będzie też to ogromna budowla, przecinająca drastycznie Mierzeję - mówiła w czasie październikowego spotkania w Elblągu, Anna Stelmaszyk-Świerczyńska z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Przekop Mierzei Wiślanej sprawdzi prokuratura
Przekop przez Mierzeję Wiślaną z dwoma mostami [WIDEO]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki