Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Festiwal Kultury Utraconej: Zapomniany kompozytor Eugeniusz Morawski-Dąbrowa przywrócony polskiej kulturze w Muzeum II Wojny Światowej

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Balet „Świtezianka” z muzyką Eugeniusza Morawskiego-Dąbrowy w Muzeum II Wojny Światowej w ramach Festiwalu Kultury Utraconej 2023
Balet „Świtezianka” z muzyką Eugeniusza Morawskiego-Dąbrowy w Muzeum II Wojny Światowej w ramach Festiwalu Kultury Utraconej 2023 mat. pras. MIIWŚ
Balet i dwa poematy symfoniczne Eugeniusza Morawskiego-Dąbrowy zostały zaprezentowane w Muzeum II Wojny Światowej w ramach 2. edycji Festiwalu Kultury Utraconej. Większość partytur dzieł zapomnianego międzywojennego kompozytora uległa zniszczeniu w Powstaniu Warszawskim. Festiwal ma na celu przywrócenie zbiorowej pamięci spuścizny takich twórców. Jeszcze w sobotę wieczorem zapomniany przedwojenny polski jazz, w niedzielę – muzyka ludowa.

Pierwszy z trzech koncertów plenerowych 2. edycji Festiwalu Kultury Utraconej 5 maja 2023 roku z powodu złej pogody miał miejsce we wnętrzach Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku a nie - jak planowano - na scenie plenerowej przed muzeum.

Pod batutą Mariusza Mroza, dyrygenta Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej, zagrała Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara ze Słupska.

Eugeniusz Morawski-Dąbrowa – znany przed wojną, obecnie zupełnie zapomniany

Podczas koncertu „To co nam pozostało” przedstawiono zachowane utwory kompozytora Eugeniusza Morawskiego-Dąbrowy: „Ulalume” i „Nevermore”, poematy symfoniczne osnute wokół twórczości Edgara Allana Poe, oraz „Świteziankę”, balet w dwóch aktach. Choreografię baletu przygotował Andrzej Morawiec, wykładowca metodyki nauczania tańca współczesnego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i nauczyciel tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku. Zaprezentował ją zespół baletowy absolwentek liceum w składzie: Świtezianka – Angele Villanueva, dziewczyna – Katarzyna Wyborska, przyjaciółki – Aleksandra Tadych, Zofia Wieteska, Marta Wróbel, Oliwia Żurawska.

Eugeniusz Morawski-Dąbrowa – partytury jego dzieł spłonęły w Powstaniu Warszawskim

Eugeniusz Morawski-Dąbrowa (1876–1948) studiował kompozycję muzyczną a także malarstwo i rzeźbę w Warszawie i Paryżu. Za prezentowany podczas festiwalu balet „Świtezianka” otrzymał Nagrodę Państwową w 1933. W latach 1932–1939 był rektorem Państwowego Konserwatorium Muzycznego w Warszawie. Podczas II wojny światowej uczył w tajnym konserwatorium.

Jak podaje MIIWŚ „cechą charakterystyczną twórczości Eugeniusza Morawskiego było obrazowe uchwycenie dzieła muzycznego. Wsłuchując się w kompozycje, można odnaleźć szeroką instrumentację, bogate brzmienia, ekspresyjną dynamikę. Morawski inspirował się literaturą, malarstwem i rzeźbą. Większość dzieł kompozytora spłonęła podczas Powstania Warszawskiego. To, co pozostało, odtworzono z pamięci osób bliskich oraz na podstawie głosów poszczególnych instrumentów »widniejących w strzępach nut«”.

Wcześniej pisaliśmy: Rozpoczął się Festiwal Kultury Utraconej w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.

Morawski-Dąbrowa był autorem m. in. 3 symfonii (wszystkie utracone), 6 poematów symfonicznych i 6 baletów, z których zachowało się po połowie dzieł. Skomponował 2 koncerty fortepianowe i – skrzypcowy oraz utwory kameralne, fortepianowe i pieśni. Był też twórcą 5 oper (m. in. „Lilla Weneda”, libretto wg Juliusza Słowackiego: „Aspazja” – wg Aleksandra Świętochowskiego i nieukończonego „Pana Tadeusza”, z librettem wg Adama Mickiewicza), które czekają na przypomnienie. W 2019 muzyka do prezentowanego na festiwalu baletu „Świtezianka” znalazła się w zbiorze płytowym „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W 2022 nakładem Polskiego Radia ukazał się album „Eugeniusz Morawski – kompozytor wyklęty”, zawierający najważniejsze zachowane utwory Morawskiego.

Festiwal Kultury Utraconej przywraca zapomniane przedwojenne dziedzictwo kulturowe Polski

Festiwal Kultury Utraconej organizuje Muzeum II Wojny Światowej. Przedsięwzięcie pojawia się już drugi raz jako cykl m. in. weekendowych prezentacji na scenie plenerowej przed gmachem placówki, między 29 kwietnia a 27 maja 2023. Festiwal ma na celu przypomnienie choć części przedwojennego dziedzictwa kulturowego utraconego wskutek działań wojennych oraz brutalnej polityki okupantów, która miała prowadzić do zniszczenia polskiej tożsamości. Wielu rozpoznawalnych przed II wojną światową polskich twórców muzyki, baletu, czy teatru pozostaje zapomnianych z powodu częściowo bezpowrotnie utraconych dzieł, powojennej emigracji, czy represji i zapisów cenzorskich w okresie reżimu komunistycznego. Organizacja festiwalu została dofinansowana ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,

Festiwal Kultury Utraconej – co jeszcze w programie?

W ramach prezentacji plenerowych zostaną zaprezentowane jeszcze: 6 maja o godz. 20:00 „Z zadrą w sercu” – koncert Jazz Bandu Młynarski-Masecki, Zaprezentowane zostaną utwory wiążące się z dwoma twórcami przedwojennej muzyki rozrywkowej. To Adam Aston, piosenkarz, oraz Henryk Wars, pianista, aranżer i kompozytor. Obaj twórcy uczestniczyli w rodzącej się polskiej scenie jazzowej, co przerwała II wojna światowa. 7 maja o godz. 20:00 „A to Polska właśnie!” – koncert muzyki ludowej Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki