18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Euro 2012: Są opóźnienia w realizacji ważnych obiektów (ZDJĘCIA)

Kazimierz Netka
Budowa Trasy Słowackiego
Budowa Trasy Słowackiego Przemek Świderski
Kilka miliardów złotych kosztować będą najważniejsze w Pomorskiem inwestycje, realizowane w związku z mistrzostwami Euro 2012. Co udało się skończyć, z czym zdążymy, a czego nie uda się zrealizować przed Euro 2012?

Bez pomocy unijnej, bez ułatwień zagwarantowanych specustawą nie udałoby się jednak wielu zamierzeń urzeczywistnić.
- Niełatwo dokładnie powiedzieć, ile przedsięwzięć zostanie zrealizowanych z wykorzystaniem przepisów specustawy - mówi Roman Nowak, rzecznik prasowy wojewody pomorskiego. - Jeżeli chodzi o województwo pomorskie, to w załączniku do rozporządzenia wydanego do tej ustawy figurują np. budowy: stadionu, peronu przy stadionie, I etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gazociągu Kolnik - Gdańsk, Europejskiego Centrum Solidarności, systemu TRISTAR, modernizacja i rozbudowa portów lotniczych, tras: Słowackiego, Sucharskiego, W-Z, przebudowa dworca PKP w Gdyni.

Wszystko na temat Euro 2012 w Gdańsku!

PGE Arena i Trasa Słowackiego

Najważniejszy jest stadion, PGE Arena. Powstał on w zeszłym roku, w Gdańsku Letnicy. Kosztował 709 milionów złotych netto - wynika z informacji, które przekazała nam Magdalena Kuczyńska z Biura Prasowego Kancelarii Prezydenta Gdańska.

Żeby taki obiekt sportowy, mieszczący około 40 tysięcy osób na trybunach, dobrze funkcjonował, trzeba mu zapewnić odpowiednie skomunikowanie. W tym celu realizowanych jest kilka przedsięwzięć. Jedno z nich to "Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego". Koszt: ponad 1,9 miliarda złotych. Dotacja unijna wynosi 900 mln zł.

Inwestycja ta do Euro zostanie wykonana częściowo. Tunel pod Martwą Wisłą, umożliwiający dojazd do Portu Północnego, ma być gotowy w grudniu 2014 roku.

Czytaj również: Gdańsk. Pod Trasą Słowackiego powstanie tunel dla pieszych do stadionu w Letnicy

Drugie ważne przedsięwzięcie to "Połączenie dróg krajowych - Trasa Sucharskiego", mające łączyć się z Trasą Słowackiego, na węźle Ku Ujściu. Tym szlakiem pojazdy z centrum kraju, z drogi warszawskiej S7 i obwodnicy południowej Gdańska miały docierać aż do stadionu (tunelem pod Martwą Wisłą, który nie będzie gotowy na Euro). Koszt Trasy Słowackiego szacowano na prawie 473 miliony złotych, a unijna dotacja przekracza 378 mln zł.

A co z liczącą ok. 18 km obwodnicą południową Gdańska?

- Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie planowane jest na 30 maja - dowiadujemy się od Szymona Gwazdacza, zastępcy dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Koszt: ponad 1,58 mld zł, dotacja z UE przekracza 1,215 mld zł.

Nie ma zagrożeń w kompletnym ukończeniu rozbudowy węzła Karczemki (skrzyżowanie ul. Kartuskiej z obwodnicą zachodnią Trójmiasta w Gdańsku). Termin: 15 maja br. Koszt: prawie 262,4 mln zł. Współfinansowanie: niemal 204,7 mln zł.

Czytaj również: Wniosek o upadłość firmy Wakoz. Co z obwodnicą południową Gdańska?

Węzeł Karczemki ma ułatwić dowóz kibiców z lotniska do stadionu. Jak wiadomo, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy jest od początku kwietnia gotowy do przyjmowania gości.

Komunikacja uliczna i kolejowe połączenia z Trójmiastem

Sprawną komunikację uliczną miał podczas Euro zapewnić w Trójmieście Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR. Koszt szacowano na prawie 103 mln zł. Dotacja unijna - blisko 83 mln zł. Przed Euro ma powstać centrum sterowania ruchem w Gdańsku. Zakończenie całości: kwiecień 2014.

Czytaj również: Trójmiasto: Umowa ws. systemu zarządzania ruchem TRISTAR podpisana
Nie bez znaczenia są modernizacje linii kolejowych w Polsce, na przykład Gdynia - Warszawa (E-65) czy Gdynia - Poznań (CE-65), obydwie z dużym wsparciem unijnymi dotacjami - podobnie jak inne wyżej wymienione przedsięwzięcia - z Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" lub z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

Niezmiernie ważne jest zapewnienie na czas turnieju bezpieczeństwa energetycznego w Gdańsku. Dlatego budowane jest drugie połączenie miasta z krajową siecią gazowniczą. Powstaje liczący około 30 km gazociąg Kolnik (gmina Pszczółki) - rafineria w Gdańsku. Pierwsza dostawa gazu planowana jest na 30 kwietnia br.

Europejskie Centrum Solidarności

Liczyliśmy, że gotowe na Euro będzie Europejskie Centrum Solidarności. Jest w stanie surowym. Koszt szacowany jest na 292,8 mln zł, dotacja: 140,15 mln zł. Zakończenie całości: październik 2013 r.

Trasa W-Z

Wiele projektów udało się urzeczywistnić. Niezmiernie ważne było dokończenie budowy Trasy W-Z w Gdańsku - odcinek Kartuska - Otomińska. Ukończony zostanie Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap III A.

Z Mieczysławem Strukiem, marszałkiem województwa pomorskiego, rozmawia Kazimierz Netka
Czy jest Pan zadowolony z przebiegu realizacji inwestycji związanych z Euro 2012? Czy samorząd województwa liczył na to, że wszystko pójdzie dobrze?
Spodziewaliśmy się, że będzie lepiej. Z większym optymizmem podchodziliśmy do tych przedsięwzięć wtedy, gdy były tworzone harmonogramy inwestycyjne. Życie jednak, jak się okazało, jest bardziej skomplikowane. Realizacja dużych projektów napotykała na różne problemy związane między innymi z ochroną środowiska, inżynierią finansowania, procedurami przetargowymi. Na przykład, już na Euro zamierzaliśmy oddać do użytku jeden z odcinków kolei metropolitalnej. Miał być wykonany tunel pod Martwą Wisłą i oczywiście droga dojazdowa bezpośrednio od trasy S7 do stadionu. Liczyliśmy też, że przynajmniej w części zostanie zrealizowany projekt związany z modernizacją taboru Szybkiej Kolei Miejskiej. Jak widać, nie wszystkie te plany udało się urzeczywistnić. Trzeba było w wielu przypadkach dokonywać wykupu terenów, uzyskiwać akceptację sektora bankowego, a brak tej akceptacji powodował, że nie można było podpisać umowy. Z żadnego z tych projektów, które podjęliśmy, nie zrezygnujemy. Najważniejsze zadania i tak zostały wykonane; powstał stadion, dojazdy do niego, parkingi, zakończymy modernizację linii kolejowej prowadzącej do stadionu, gotowy też będzie przystanek.

Mówiło się też, że do Euro powstanie nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście...
Tu są innego rodzaju problemy, związane z bardzo trudnymi partnerami, jakimi są Polskie Koleje Państwowe i Polskie Linie Kolejowe w rozmowach na temat zagospodarowania tej części miasta. Mam nadzieję, że to zamierzenie uda się Gdańskowi zrealizować. Projektem unijnym, prowadzonym przez SKM, jest budowa tego przystanku. Na nim szczególnie nam zależy. Jest on niezwykle ważny dla rozwoju i obsługi komunikacyjnej centrum starego Gdańska. Ja do tego zagadnienia podchodzę absolutnie optymistycznie.

Czy za opóźnienia będą nakładane kary? Wiemy, że w przypadku budów realizowanych w gdańskim porcie lotniczym sankcje za nieterminowość zastosowano.

Wszędzie tam, gdzie są opóźnienia, inwestorzy będą wyciągać konsekwencje. Trudno mi powiedzieć, jak będzie to w przypadku lotniska. Oficjalna informacja jeszcze do nas nie dotarła. Procedury zamówień publicznych wymagają wyraźnego sformułowania zobowiązań wykonawców wobec inwestora, z określeniem terminów realizacji i kar w tym zakresie. Wydaje się, że powinniśmy do takich problemów podchodzić zupełnie spokojnie. Wiele inwestycji znowu zostanie uruchomionych za kilka miesięcy albo zakończonych. Tak duże przedsięwzięcie jak budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej doczeka się finału do połowy 2015 roku. Z optymizmem podchodzimy do Euro. Teraz powinniśmy budować bardzo pozytywną atmosferę związaną z tym wydarzeniem.

Czytaj także: Andrzej Massel: PKM to nowatorska inwestycja w skali całego kraju

Z niektórych inwestycji, wcześniej zaplanowanych, a niezwiązanych z przygotowaniami do turnieju, trzeba było jednak zrezygnować albo odłożyć je na późniejszy termin. Tak stało się z rewitalizacją.

Gdańsk musiał część projektów rewitalizacyjnych przesunąć. Grupujące się wydatki w 2011 i 2012 roku nie pozwalają na dalsze zadłużanie się miasta. To są jednak projekty wspierane ze środków unijnych i one będą realizowane; apelujemy o cierpliwość. Chodzi tu o Nowy Port, Wrzeszcz, Dolne Miasto. Letnica jest rewitalizowana. To są bardzo duże projekty, potrzebujące wielkich nakładów, wymagające również interwencji w sferze społecznej. Zaangażowane są w to organizacje społeczne, a także kościoły, komisariaty policji; to przedsięwzięcia niezwykle trudne i skomplikowane.

Panie Marszałku, a z wykonania których zadań możemy być dumni?
Jednym z takich przedsięwzięć jest powstający Zintegrowany System Informacji Turystycznej. "Wystartuje" on jeszcze przed Euro. Będzie też funkcjonować jego Regionalne Pomorskie Centrum, powstające w odnowionej Bramie Wyżynnej w Gdańsku. Życie w mieście, w regionie nie kończy się na Euro. To wydarzenie jest tylko przystankiem, sprawdzianem, na jakim jesteśmy etapie w realizacji. Przedsięwzięcia związane z Euro 2012 to wielkie pole inwestycyjne, na którym całe zastępy urzędników oraz budowlańców mogą się sprawdzać. Wiele z zadań, planowanych jeszcze przed Euro do ukończenia, doczeka się finału za kilka miesięcy.

O TYM SIĘ MÓWI NA POMORZU:

* Gdańscy Żydzi kontra Grass: nie chcą się spotkać z pisarzem
* Katastrofa smoleńska: Nie mówcie, kiedy mamy skończyć tę żałobę

WYWIADY, OPINIE, KOMENTARZE:

* Naukowcy chcą zbadać katastrofę smoleńską
* Katastrofa smoleńska: Opinie MAK i Millera są pozbawione autorytetu

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki