Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ESP - co to jest i za co odpowiada system ESP w samochodzie? Co zrobić, gdy zaświeci się kontrolka ESP?

TOK
System ESP stabilizuje tor jazdy samochodu szczególnie w trudnych warunkach
System ESP stabilizuje tor jazdy samochodu szczególnie w trudnych warunkach 123rf
Utrata panowania nad autem na zakręcie to sytuacja, która jest jedną z najbardziej niebezpiecznych na drodze. Żeby pomóc kierowcom w czasie poślizgu na zakręcie specjaliści wprowadzili tzw. system ESP, czyli system stabilizacji toru jazdy. Niewielu jednak kierowców wie, jak działa ten system i co robić, gdy się uaktywni kontrolka ESP.

System ESP pojawił się w Mercedesach w połowie lat 90. Skonstruowali go specjaliści z Boscha. Pierwszym autem, które w wyposażeniu opcjonalnym miało ESP, był Mercedes S600 w wersji coupé. W modelu z napędem na cztery koła pierwszy raz wprowadziła system firma Audi.

Co to jest system ESP?

System ESP - skrót od Electronic Stability Program - to elektroniczny układ, którego zadaniem jest stabilizacja toru jazdy, co ma ogromne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa jazdy samochodem.

ESP stabilizuje tor jazdy samochodu szczególnie w czasie pokonywania ostrego łuku, przejmuje on kontrolę nad układami ABS i ASR i niweluje możliwość wyślizgnięcia się.

Jak działa system ESP?

System ESP korzysta z pracy układów ABS i ASR. ABS przeciwdziała blokowaniu się kół przy hamowaniu, a układ ASR z kolei pomaga w jeździe po śliskiej nawierzchni zapobiegając ślizganiu się kół. Obie te funkcje posiada również układ ESP, a jednak jego działanie sięga jeszcze dalej.

System ESP przejmuje kontrolę nad układami ABS i ASR i niweluje możliwość wyślizgnięcia się.

System ESP korzysta z pracy układów ABS i ASR
System ESP korzysta z pracy układów ABS i ASR 123rf

System ten składa się z hydraulicznej pompy, układu sterującego, który analizuje parametry samochodu pochodzące z wielu czujników. Program ESP samoczynnie się uaktywnia - gdy wykryje możliwość wyślizgnięcia się auta z zakrętu - sterując hamulcem jednego lub kilku kół w zależności od informacji, jakie otrzymuje od czujników. Jeśli system wykryje zagrożenie nie tylko steruje hamulcami, ale także pracą silnika - może zmniejszyć poziom gazu w odpowiednim momencie.

Najważniejsze z czujników używanych przez system ESP:

  • czujnik prędkości obrotowej każdego koła,
  • czujnik prędkości obrotowej wokół osi pionowej,
  • czujnik momentu obrotowego przenoszonego na koła,
  • czujnik prędkości pojazdu,
  • czujnik skrętu kierownicy,
  • czujnik przyspieszenia poprzecznego,
  • czujnik ciśnienia płynu hamulcowego,
  • czujnik skrzyni biegów.

Jak działa system ESP - zobacz film:

Co zrobić, w czasie poślizgu, gdy działa system ESP i włączy się kontrolka systemu?

Przy zapalającej się kontrolce ESP najważniejsze jest skręcenie kierownicy w odpowiednią stronę
Przy zapalającej się kontrolce ESP najważniejsze jest skręcenie kierownicy w odpowiednią stronę 123rf

Tak naprawdę kierowca nie ma wiele do zrobienia w momencie uaktywnienia się ESP, ponieważ program działa niezależnie od tego, co zrobi osoba prowadząca samochód. Najważniejsze jest skręcenie kierownicy w odpowiednią stronę, i tak:

  • przy podsterowności (auto na łuku jest wynoszone na zewnątrz drogi) trzeba delikatnie zmniejszyć skręt, by samochód pojechał szerzej po zakręcie
  • przy nadsterowności (zarzucanie tyłu pojazdu) konieczny jest skręt kół w przeciwną stronę do zakrętu, szybko i bez przekładania rąk na kierownicy.

Całą resztę z reguły wykonuje system ESP.

Nazwa systemu ESP? Jakie ma nazwy w różnych markach samochodów?

Od lat 90 technologia zdążyła pojawić się w większości modeli aut. Z tego też powodu ma różne nazwy - między innymi takie: ESC, DSC, VSC, VSA, PSM, VDC, DSTC.

Zobacz, co się dzieje z samochodem bez układu ESP:

Według ekspertów system ESP znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa. Przydaje się rzadko, ale może uratować w wielu niebezpiecznych sytuacjach drogowych. Nawet jeśli musimy za niego dopłacić, nie powinniśmy z niego rezygnować, chociaż coraz częściej ESP montuje się w standardzie, a nie jako dodatkowo płatną opcję.

System ESP doceniła także organizacja Euro NCAP, badająca bezpieczeństwo samochodów, znana z testów zderzeniowych. Podwyższa ona o kilka punktów ocenę za obecność systemu stabilizacji toru jazdy w aucie.

30 godzin na placu manewrowym to za mało? Urzędnicy chcą umożliwić młodym adeptom jazdy szansę na podszlifowanie umiejętności pod okiem rodzica [wideo]:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki