Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Energa walczy ze skutkami wichur. Przywracanie zasilania odbiorcom angażuje 1000 monterów

Jacek Klein
Jacek Klein
mat. prasowe
Silny wiatr i wiatrołomy powodują przerwy z zasilaniu w energie elektryczną. W ich usuwaniu bierze udział nawet 1000 elektromonterów. Wichury, które uderzyły w drugiej połowie lutego, dokonały poważnych uszkodzeń sieci elektroenergetycznej, porównywalnych do tych z przełomu stycznia i lutego.

W szczytowym momencie nasilenia awarii 19 lutego na całym terenie Energa-Operator trwał stan awarii masowych, pozbawionych napięcia było blisko 350 tys. odbiorców. Łącznie we wszystkich oddziałach spółki awariami objęte było 70 linii elektroenergetycznych WN i 588 linii SN. Bez napięcia pozostawało 50 stacji WN/SN i blisko 13 tys. stacji SN/nN.

Po zlokalizowaniu, zabezpieczeniu i ocenie miejsca awarii ekipy elektromonterskie przywracają zasilanie na liniach wysokiego napięcia (WN), następnie średniego napięcia (SN), po czym mogą zacząć pracę w liniach niskiego napięcia (nN). Kolejność ta ma związek z drogą jaką pokonuje energia elektryczna od wytwórców do odbiorcy końcowego. Bez poprawnego działania sieci WN i SN nie mogą funkcjonować poprawnie sieci nN.

1 tys. elektromonterów wysłanych w teren

Od momentu ogłoszenia awarii masowych codziennie nad przywracaniem zasilania do odbiorców Energa-Operator pracuje ponad tysiąc elektromonterów. W wielu miejscach poboczne drogi dojazdowe zatarasowane są przez przewrócone drzewa, które trzeba usunąć przed dotarciem na miejsce awarii. Padające od wielu dni deszcze uczyniły teren podmokłym, a w wielu miejscach wręcz bagnistym, co wymaga budowy tymczasowych dróg dojazdowych, żeby dostać się w miejsce awarii z ciężkim sprzętem naprawczym. Tam, gdzie to możliwe elektromonterzy przenoszą go na piechotę, aby jak najszybciej usunąć awarię i przywrócić zasilanie.

Mino trudnych warunków ekipom naprawczym udało się usunąć zdecydowaną większość awarii. Liczba niezasilonych odbiorców z 350 tys. padła do 6,2 tys. w godzinach porannych 22 lutego.

Jak zgłosić awarię

Najszybciej awarię można zgłosić przez formularz na stronie internetowej. Wchodząc na stronę internetową energa-operator.pl z innego urządzenia można również dostać się do niego po kliknięciu w ikonę „Formularz zgłoszeniowy”, a następnie „Zgłaszanie awarii”.
Można też wysłać wiadomość sms o treści „AWARIA” na numer 3991 i postępować zgodnie z instrukcjami.
Jedną z opcji jest również telefon na Pogotowie Energetyczne (991) albo infolinię (58 767 43 50 lub 801 404 404).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki