Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Eksport polskich produktów rolno-spożywczych co roku rośnie. NIK przyjrzał się ich promocji

Redakcja
pixabay.com
Najwięcej eksportujemy żywca, mięsa i jego przetworów (21% ogółu eksportu) oraz ziarna zbóż i jego przetworów (13%). To dane z pierwszych 3 kwartałów 2016 r. spośród produktów rolno-spożywczych. Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się funduszom ich promocji.

Zadaniem funduszy promocji produktów rolno-spożywczych jest wspieranie spożycia i eksportu krajowych produktów. Zdaniem NIK - spełniają swoją gospodarczą rolę. "Przyczyniły się do wzrostu wykorzystania środków z budżetu UE na programy informacyjne i promocyjne, dzięki którym polskie wyroby są popularyzowane w Europie oraz w całym świecie. Mankamentem są wysokie i rosnące z roku na rok koszty obsługi funduszy promocji. Kontrolerzy NIK zwracają także uwagę na brak ogólnej strategii promocji polskiej żywności, która zapewniłaby spójność działań prowadzonych przez poszczególne branże".

Od 2003 r. eksport polskich produktów co roku rośnie. W 2015 r. osiągnął rekordową wielkość blisko 24 mld euro.

 

W Polsce od 2009 r. funkcjonuje 9 funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Skąd się biorą? Są to środki pobrane od producentów żywności. Trafiają na rachunki bankowe Agencji Rynku Rolnego. "W latach 2009-2016 (I półrocze) wpływy na fundusze promocji wyniosły ponad 310 mln zł, wskazuje NIK. Najwyższe wpłaty są na Fundusz Promocji Mleka - blisko 75 mln zł i Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego - ponad 70 mln zł, a najniższe na Fundusz Promocji Mięsa Owczego - zaledwie 107 tys. zł. Skąd bierze się takie zróżnicowanie? Wynika z wielkości sprzedaży i uzyskanych cen, a w przypadku mleka od ilości sprzedanego surowca. "Od poszczególnych producentów produktów rolno - spożywczych pobierane jest 0,1 proc. wartości netto sprzedaży, a od producentów mleka 0.001 zł od każdego skupionego od nich kilograma mleka".

Z ustaleń NIK wynika, że 

  • Prezes ARR poprawnie przeprowadzał kontrole podmiotów obowiązanych do wpłat na fundusze promocji oraz skutecznie przeprowadzał postępowania egzekucyjne wobec dłużników.
  • Wydatki z funduszy promocji w latach 2009-2016 (I półrocze) dotyczyły głównie działań w zakresie wspierania marketingu oraz wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych
  • Funkcjonowanie funduszy promocji znacząco przyczyniło się do wzrostu wykorzystania środków z budżetu UE na programy promocyjne i informacyjne.
  • Koszty obsługi funduszy promocji oraz funkcjonowania komisji zarządzających z roku na rok rosną. 
  • Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nadal nie określiło strategii promocji polskich produktów rolno - spożywczych.

 

Najwyższa Izba Kontroli wnosi do ministra rolnictwa o opracowanie i wdrożenie długookresowej strategii promocji polskiej żywności, uwzględniającej wspólne cele branż oraz ich specyfikę, zaś do prezesa ARR o obniżenie kosztów obsługi funduszy promocji m.in. przez optymalizację wykorzystania zasobów ludzkich oraz efektywniejsze korzystanie z narzędzi informatycznych oraz podjęcie współpracy z komisjami zarządzającymi w zakresie skuteczniejszej oceny efektów realizowanych zadań.

 

Źródło: NIK.gov.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Eksport polskich produktów rolno-spożywczych co roku rośnie. NIK przyjrzał się ich promocji - Gazeta Pomorska

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki