Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekologiczne promy w Stoczni Północnej SA

Jacek Sieński
Tak będą wyglądać promy z ekologicznym napędem
Tak będą wyglądać promy z ekologicznym napędem Torghatten Nord AS w Troms
Cztery promy komunikacyjne, budowane w Stoczni Północnej SA w Gdańsku z Grupy Remontowa dla norweskiego armatora promowego Torghatten Nord AS w Troms, będą wyposażone w ekologiczne układy napędowe produkcji firmy Rolls- Royce z Wielkiej Brytanii, zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG. Brytyjski koncern podpisał z firmą z Norwegii kontrakt dotyczący ich dostawy, wartości 20 mln funtów.

Promy dla Torghatten Nord będą pierwszymi statkami na świecie wyposażonymi w hybrydowy generator Rolls- Royce'a, wytwarzający energię elektryczną, co obniży znacząco emisję dwutlenku węgla. Mają być na nich zainstalowane także silniki Rolls-Royce Bergen, przystosowane do pracy na ubogiej mieszance paliwa, i innowacyjny system Promas, integrujący układ napędowy ze sterem, co redukuje opór i zwiększa siłę ciągu. Dzięki nowym rozwiązaniom emisja dwutlenku węgla przez mechanizmy napędowe promów zostanie zmniejszona o 40 proc. w porównaniu z tradycyjnymi napędami spalinowymi statków. Obniżone zostanie też zużycie paliwa.

Rolls-Royce jest czołowym światowym producentem różnych systemów energetycznych i napędowych, w tym okrętowych i lotniczych. Główną siedzibą firmy na obszar Europy Środkowej jest Praga. W Polsce ma ona zakład w Gniewie, który zajmuje się produkcją okrętową i zatrudnia prawie 400 pracowników. W tym roku Rolls-Royce zamierza otworzyć zakład serwi sowo-remontowy w Gdyni, na terenie centrum logistycznego przylegającego do portu.

Kontrakt przewidujący zbudowanie serii czterech siostrzanych komunikacyjnych promów pasażersko-samochodowych SKA - 120, z napędem gazowym, Gdańska Stocznia "Remontowa" SA, do której należy Stocznia Północna, podpisała z Norwegami w październiku ubiegłego roku. Obecnie trwają prace kadłubowe przy pierwszych z nich. Nowe promy mają być przekazane norweskiemu armatorowi do końca 2012 roku. Będą one pływać na trudnych nawigacyjnie wodach, między przystaniami nad Vest Fjordem, położonym między północnym wybrzeżem Norwegii, a grupą wysp Lofoty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki