Promy dla Torghatten Nord będą pierwszymi statkami na świecie wyposażonymi w hybrydowy generator Rolls- Royce'a, wytwarzający energię elektryczną, co obniży znacząco emisję dwutlenku węgla. Mają być na nich zainstalowane także silniki Rolls-Royce Bergen, przystosowane do pracy na ubogiej mieszance paliwa, i innowacyjny system Promas, integrujący układ napędowy ze sterem, co redukuje opór i zwiększa siłę ciągu. Dzięki nowym rozwiązaniom emisja dwutlenku węgla przez mechanizmy napędowe promów zostanie zmniejszona o 40 proc. w porównaniu z tradycyjnymi napędami spalinowymi statków. Obniżone zostanie też zużycie paliwa.
Rolls-Royce jest czołowym światowym producentem różnych systemów energetycznych i napędowych, w tym okrętowych i lotniczych. Główną siedzibą firmy na obszar Europy Środkowej jest Praga. W Polsce ma ona zakład w Gniewie, który zajmuje się produkcją okrętową i zatrudnia prawie 400 pracowników. W tym roku Rolls-Royce zamierza otworzyć zakład serwi sowo-remontowy w Gdyni, na terenie centrum logistycznego przylegającego do portu.
Kontrakt przewidujący zbudowanie serii czterech siostrzanych komunikacyjnych promów pasażersko-samochodowych SKA - 120, z napędem gazowym, Gdańska Stocznia "Remontowa" SA, do której należy Stocznia Północna, podpisała z Norwegami w październiku ubiegłego roku. Obecnie trwają prace kadłubowe przy pierwszych z nich. Nowe promy mają być przekazane norweskiemu armatorowi do końca 2012 roku. Będą one pływać na trudnych nawigacyjnie wodach, między przystaniami nad Vest Fjordem, położonym między północnym wybrzeżem Norwegii, a grupą wysp Lofoty.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?