Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin ósmoklasisty 2019. Rozmowa z Marcinem Karpińskim, współautorem podręczników do matematyki GWO

Anna Nowak
Egzamin ósmoklasisty 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty 2018/2019 Karolina Misztal
Egzamin ósmoklasistów po raz pierwszy odbędzie się w roku szkolnym 2018/2019. O to, co pojawi się na testach pytamy Marcina Karpińskiego, współautora podręczników do matematyki wydawanych przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, wykładowcę w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, członka zespołów zajmujących się diagnozowaniem osiągnięć uczniów w międzynarodowych badaniach PISA i TIMSS. Uczestniczy też w badaniach prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Czego uczniowie mogą się spodziewać po nowym pomyśle, jakim jest egzamin ósmoklasisty? Jakie kompetencje będzie sprawdzał i jak ważny będzie jego wynik?

Egzamin dla ósmoklasistów przeprowadzany będzie po raz pierwszy, nic więc dziwnego, że budzi ogromne obawy rodziców, nauczycieli i uczniów. Wiadomo przecież, że jego wyniki są istotnym czynnikiem decydującym o przyjęciu do szkół średnich. Oprócz niepokoju o swoich uczniów nauczyciele obawiają się, że będą oceniani na podstawie ich osiągnięć egzaminacyjnych. Na egzaminie sprawdzane będą umiejętności opisane w podstawie programowej. I tylko te umiejętności. Podstawa wprowadzona była dość pospiesznie zaledwie dwa lata temu. Obecni ósmoklasiści to pierwszy, właściwie eksperymentalny rocznik uczony według niej. Na szczęście właściwie wiadomo, jak będzie wyglądał ten egzamin, bo jego przebieg i strukturę zestawu zadań dokładnie opisano w Informatorze o egzaminie ósmoklasisty, który można znaleźć na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Co więcej, umieszczono tam też przykładowe arkusze egzaminacyjne, w tym arkusz z matematyki. Nie znamy, oczywiście, zadań, które uczniowie będą rozwiązywać na egzaminie kwietniowym, ale z tego, co już opublikowano, można się domyślić, jakiego typu to będą zadania i na co zwracać się będzie szczególną uwagę.

Marcin Karpiński
Marcin Karpiński mat. prasowe

Znamy termin egzaminu ósmoklasisty 2019. Egzaminy na zakończenie szkoły podstawowej odbędą się w dniach 15-17.04.2019

Będą zadania zamknięte i otwarte. Jak się do nich przygotować?

O zadaniach egzaminacyjnych sporo wiadomo z Informatora o egzaminie ósmoklasisty i z przykładowego arkusza - oficjalnych publikacji CKE. Podano tam w sumie prawie 60 przykładowych zadań z matematyki. Wiadomo wobec tego, z jakiego typu zadaniami zamkniętymi ósmoklasiści spotkają się na egzaminie, jak wyglądać będą zadania otwarte, jak będą punktowane i jakie są ich zasady oceniania. Warto, żeby uczniowie przed egzaminem poznali wszystkie te rodzaje zadań, ponieważ w czasie codziennej nauki szkolnej rozwiązywali zwykle zadania zbudowane nieco inaczej. Dobre książki przygotowujące do egzaminu zawierają zadania wszystkich tych typów. Z publikacji CKE widać, że egzamin z matematyki będzie zbliżony do egzaminu gimnazjalnego pod wieloma względami, ale przede wszystkim zachowa podstawową jego cechę: ważne jest nie tylko to, żeby umieć wykonać jakąś operację matematyczną, ale też żeby rozumieć, na czym ona polega. Ten nacisk na rozumienie i rozumowanie jest bardzo widoczny. To ważna informacja dla budowania planu przygotowań.

To właśnie matematyka najczęściej spędza sen z powiek zarówno uczniom, jak i rodzicom. Czy rzeczywiście poziom tego egzaminu będzie wysoki? A może uczniowie nie są zbyt dobrze przygotowywani do niego w szkołach?

Jeśli tylko CKE miała czas i warunki, to na pewno wystandaryzowała arkusze egzaminacyjne. To dziwne słowo oznacza dostosowanie poziomu arkusza do poziomu umiejętności ósmoklasistów mających zdawać ten egzamin - to abecadło konstrukcji egzaminów państwowych. Warto może uspokoić uczniów i rodziców: nawet jeśli CKE nie trafi z poziomem zadań i egzamin okaże się bardzo trudny (albo bardzo łatwy), to przecież wszyscy będą zdawać ten sam egzamin. To, że być może wynik procentowy z polskiego będzie wyższy niż z matematyki, nie ma wielkiego znaczenia. Przy przyjęciu do szkół średnich porównywać się będzie wyniki w ramach przedmiotów, a tu wszyscy przy trudnym egzaminie będą mieli proporcjonalnie niższe rezultaty.

Jak więc przygotować się do egzaminu z matematyki, aby odnieść sukces? Kiedy te przygotowania rozpocząć i jak powinien wyglądać plan pracy?

Warto może od razu sobie powiedzieć, że w ciągu 6 miesięcy nie da się nauczyć matematyki od samego początku, od nowa. Dlatego przygotowania trzeba dostosować do aktualnego poziomu swoich umiejętności. Dobrzy nauczyciele to wiedzą i potrafią zdiagnozować potrzeby swoich uczniów. Bardzo wielu nauczycieli korzysta zresztą z dostępnych na rynku szkoleń, na których dowiadują się, jak to robić. W skrócie mówiąc, klucz leży w tym, żeby dobrze rozpoznać, czego właściwie się nie rozumie i jakie są główne przyczyny popełnianych błędów. Potem trzeba, oczywiście, mozolnie pracować nad wyeliminowaniem tych błędów. To brzmi banalnie, ale to wcale nie jest takie proste. Nie wystarczy np. prosta obserwacja: mam kłopoty z działaniami na ułamkach. Potrzebna jest dokładniejsza diagnoza, na czym te kłopoty polegają. Czy na tym, że mylą mi się sposoby dodawania ułamków ze sposobami ich mnożenia, a więc wykonuję działania mechanicznie, ale bez wprawy? Czy też może w ogóle nie rozumiem, o co w tych ułamkach chodzi - potrafię co prawda dodać dwa ułamki zwykłe o różnych mianownikach, potrafię nawet je podzielić, ale kompletnie nie rozumiem, dlaczego dzielenie jakiejś liczby dodatniej przez 1/3 powoduje, że otrzymuję wynik większy od tej liczby? Przygotowania do egzaminu warto rozpocząć już teraz, bo chodzi nie tylko o to, by kolejno powtarzać poszczególne działy, ale trzeba jeszcze umieć powiązać wiadomości z różnych działów. Trzeba ten puzzel rozmaitych wzorów, metod i własności matematycznych połączyć w spójną całość, a na to potrzeba czasu. Plan pracy można oprzeć na dostępnych na rynku publikacjach, dostosowując go do własnych potrzeb. Wiem, że trudno się zdecydować, co wybrać, bo jest tego dużo. Nauczyciele zwykle coś proponują, ale rodzice często chcą jeszcze dodatkowego wsparcia dla swoich dzieci. Wydaje mi się, że nie potrzeba wielu książek - wystarczy jedna, nie musi to być najdroższa z propozycji.

Egzamin ósmoklasisty. Kiedy, z czego, czy można nie zdać?

  • Pierwszy egzamin ósmoklasisty odbędzie się wiosną 2019 roku - potrwa od 15 do 17 kwietnia. Jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę podstawową. Nie jest określony minimalny wynik, jaki trzeba uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.
  • Uczniowie będą się zmagać z językiem polskim, matematyką oraz jednym językiem obcym do wyboru (angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, włoski).
  • Z kolei od roku 2021/2022 do listy egzaminów dojdzie jeden wybrany przedmiot - uczeń sam zdecyduje, czy chce rozwiązywać zadania z chemii, biologii, fizyki, geografii czy historii. Egzamin przeprowadzany będzie w formie pisemnej.
  • Na rozwiązanie testu z języka polskiego będzie 120 minut, z matematyki 100 minut, a z języka obcego 90 minut.
  • W arkuszu egzaminacyjnym ‎z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania ‎zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i otwarte.‎
  • Wyniki zostaną ogłoszone 14 czerwca 2019 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki