Egzamin ósmoklasisty 2019. Jak wypadły próbne testy ósmoklasistów, przygotowane przez CKE? Opinie i komentarze ekspertów

Natalia GrzybowskaKatarzyna GruszczyńskaZaktualizowano 
Egzamin ósmoklasisty 2019. Jak wypadły próbne testy ósmoklasistów?
Za nami próbny egzamin ósmoklasisty z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego przygotowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Eksperci oceniają, jaki był jego poziom, i podpowiadają, na czym się skupić w kolejnych tygodniach.

Egzamin ósmoklasisty 2019. Termin 15 - 17 kwietnia 2019

Pierwszy taki sprawdzian wiedzy zaplanowano na 15-17 kwietnia tego roku. Jest bardzo ważny - od jego wyników zależy, czy uczeń dostanie się do wybranej szkoły średniej. Egzamin jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę podstawową. Nie jest określony minimalny wynik, jaki trzeba uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.

Dzięki próbie przeprowadzonej w grudniu 2018 r. uczniowie mieli szansę oswoić się z tym nowym rozwiązaniem, zaznajomić się z formułą egzaminu, formatem arkuszy, pracą z kartą odpowiedzi w czasie przeznaczonym na rozwiązanie zadań.

- Próbny egzamin ósmoklasisty powinien być przeprowadzany wyłącznie w celu informacyjnym oraz diagnostycznym. Centralna Komisja Egzaminacyjna za nieuzasadnione uważa wystawianie ocen cząstkowych na podstawie uzyskanych przez danego ucznia wyników egzaminu próbnego z poszczególnych przedmiotów - zaznacza dr Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Próbny egzamin ósmoklasisty 2018/2019. Język polski

- Test z języka polskiego, próba przed właściwym egzaminem ósmoklasisty, był dość trudny - mówi Beata Kapela-Bagińska, nauczycielka z Zespołu Szkół nr 1 w Sopocie. - Można to było zresztą przewidzieć, bo zawierał typy zadań zapowiadanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Moim zdaniem, jednak jego poziom był zbyt wysoki jak na możliwości trzynasto- i czternastolatków oraz umiejętności przeciętnego ucznia, zwłaszcza z różnego typu dysfunkcjami - mówi nauczycielka. - Przy tym autorzy testu nie uwzględnili faktu, że próba odbywa się przed końcem pierwszego semestru klasy ósmej, gdy dzieci nie poznały jeszcze wszystkich lektur, w tym np. „Quo vadis”. Korzystniejsze dla wszystkich byłoby wzięcie pod uwagę znajomości lektur omówionych w klasie siódmej - tłumaczy polonistka.

Co prawda zadania dotyczące znajomości fragmentu książki były skonstruowane tak, że uczniowie dobrze radzący sobie z rozumieniem tekstu nie powinni mieć kłopotu. Inaczej jednak sprawa miała się z zadaniami, które wymagały przeczytania całej powieści. Dla uczniów nieznających utworu były po prostu niezrozumiałe.

- Kłopot sprawił również tekst prof. dr. hab. Jacka Wojtysiaka „Filozofia i życie”, autora oryginalnego i frapującego dla studentów i naukowców podręcznika do filozofii. Dla uczniów klas ósmych był tekstem zbyt trudnym do zrozumienia i streszczenia. Umiejętność streszczania jest sprawdzana dotąd na egzaminie maturalnym od 2015 roku i w dalszym ciągu jest umiejętnością, która sprawia uczniom trudność - zwraca uwagę nauczycielka. - Wprawdzie w arkuszu wprowadzono strukturę do uzupełnienia przez uczniów, jednak mimo to właściwe i pełne ustalenie tematu stanowiło duży problem ze względu na pewną równoległość rozważań, zestawianie przez autora zdrowego rozsądku z myśleniem naukowym. Najtrudniejszym elementem streszczenia jest jednak wnioskowanie i uogólnianie. Streszczenie związane jest bowiem z czytaniem krytycznym, do jakiego jeszcze tak młodzi ludzie, ze względów także rozwojowych, nie są przygotowani - dodaje.

Zadania otwarte - wymagające napisania dłuższego tekstu w postaci opowiadania i rozprawki, jak informowano w materiałach CKE - wymagały doskonałej znajomości lektur obowiązkowych.

Bardzo trudna do wykonania okazała się też rozprawka. Należało szczegółowo znać zdarzenia z młodości bohaterów kilku obowiązkowych lektur i odnieść się do problemu, czy młodość jest tylko czasem marzeń i beztroski.

- Uczniowie mieli duży kłopot z przywołaniem odpowiednich przykładów, ponieważ nie wszędzie omówiono już takie lektury jak „Kamienie na szaniec” czy „Syzyfowe prace”, które mogły dostarczyć odpowiednich przykładów - mówi nasz ekspert.

Opowiadanie, pozornie prosta i znana uczniom forma wypowiedzi, zakładało wykorzystanie losów bohaterów dwóch lektur obowiązkowych i przedstawienie zmiany losów jednego z nich po przeżyciu wspólnej przygody.

- Także kryteria oceny opowiadania są skonstruowane tak, że trudno uczniom zdobyć większą liczbę punktów za pracę twórczą - tłumaczy.

- Trudności nie powinno sprawić egzaminowanym zredagowanie ogłoszenia. To w szkole ćwiczy się systematycznie. Kłopot pojawia się jednak wówczas, gdy należało użyć argumentów mających zachęcić uczniów do udziału w spotkaniu z autorem książek o Henryku Sienkiewiczu.

Jak zaplanować powtórkę materiału? Polonistka radzi, by przed kwietniowym egzaminem popracować nad frazeologią.

- Zwłaszcza w sytuacji gdy jeden ze związków frazeologicznych należy zastąpić drugim zwrotem metaforycznym. Pracować należy także nad obserwacją zjawisk językowych w zakresie słowotwórstwa i składni, szczególnie tych, które się odwołują do wiedzy gramatycznej.

- Jedno z zadań, związane z funkcjonalnym użyciem imiesłowów, było dość łatwe. Troszkę trudniejsza była jego druga część, wymagająca wiedzy o budowie składniowej wypowiedzi z imiesłowowym równoważnikiem zdania, i na tym warto się skupić w dalszej pracy nad składnią - podpowiada.

Próbny egzamin ósmoklasisty 2018/2019. Matematyka

W ocenie Anny Fili, ekspertki z MathRiders (międzynarodowy program edukacji matematycznej), próbny egzamin ósmoklasisty z matematyki, przeprowadzony w grudniu 2018 roku, był dość trudny. Zadania zamknięte były natomiast łatwiejsze.

- To zdanie podzielają niektórzy nauczyciele matematyki oraz sami uczniowie. Centralna Komisja Egzaminacyjna na próbnym egzaminie uwzględniła część dotąd nieprzerobionego materiału z zajęć. Jednym z takich działów są zadania z prawdopodobieństwem. W klasie siódmej poświęca się temu jedną lub dwie godziny lekcyjne, w ósmej jest to dział poruszany pod koniec roku szkolnego. W trakcie roku na to zagadnienie poświęcane są tylko dwie godziny - wylicza Anna Fila. - Niektóre zadania dotyczyły również kwestii, których się

Wideo

Materiał oryginalny: Egzamin ósmoklasisty 2019. Jak wypadły próbne testy ósmoklasistów, przygotowane przez CKE? Opinie i komentarze ekspertów - Dziennik Bałtycki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

Wyciekły pytanie. Jest arkusz Egzaminu ósmoklasisty 2019 do pobrania w internecie!

http://instrukcjapdf.pl/pdf/egzamin-osmoklasisty-2019-jezyk-polski-przeciek/

zgłoś
G
Gość

Je* ac OKE i CKE!!! Reforma do dupy, 0 warunków do uczenia się, za dużo wszystkiego , 000000000 organizacji

zgłoś
X
Xd
To było pojebane
zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3