Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2016. Język polski - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Anna Mizera-Nowicka
Część humanistyczna egzaminu gimnazjalnego 2016 odbędzie się w poniedziałek 18 kwietnia, egzamin z języka polskiego rozpocznie się o godz. 11 i potrwa 50 minut. Poniżej prezentujemy Wam arkusze egzaminacyjne z języka polskiego z egzaminu gimnazjalnego 2015.

Egzamin gimnazjalny 2015- język polski

W sieci znajdziesz wszystkie testy egzaminu gimnazjalnego z 2015 roku - z języka polskiego, historii i WOS, matematyki oraz nauk przyrodniczych. Nasi eksperci omówili zadania, które Waszym starszym kolegom sprawiły najwięcej problemów. Praca z tymi testami to doskonała okazja, by sprawdzić swoją wiedzę i przekonać się, co jeszcze warto poćwiczyć.

Najtrudniejsze pytania na zeszłorocznym egzaminie gimnazjalnym z języka polskiego

Nauczyciele polskiego podpowiadają, że podczas zeszłorocznego egzaminu gimnazjalnego kłopoty sprawiło m.in. zadanie 6, które dotyczyło rozpoznawania środków stylistycznych - zdrobnień i porównań - oraz określenia ich funkcji.

- Uczniowie nie potrafili ocenić, czy dane sformułowanie jest prawdziwe, czy fałszywe - wyjaśnia Elżbieta Mateja, nauczycielka języka polskiego z Gimnazjum nr 25 w Gdańsku.

Jeszcze więcej problemów przysporzyło zadanie 8. Tylko co czwarty uczeń wskazał tu poprawną odpowiedź!

- Rozwiązanie tego zadania wymagało znajomości całego utworu „Dziady. Części II” Adama Mickiewicza - tłumaczy Anna Murdzek, nauczycielka, współautorka serii podręczników Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego. - Zatem przed tegorocznym egzaminem warto jeszcze raz przejrzeć listę lektur i przypomnieć sobie treść tych, które należało poznać w całości.

Do łatwych nie należało też zadanie 14, w którym trzeba było stwierdzić, że podany utwór ma charakter rozbudowanej metafory. Poradziło sobie z tym zaledwie 40 proc. piszących.

Sprawdź też: Egzamin gimnazjalny 2016. Historia i WOS- omawiamy zadania

Ale warto przyjrzeć się również zadaniu 18, dotyczącemu rozpoznawania w zdaniu różnych rodzajów orzeczeń i określania ich funkcji.

- Uczniowie nie rozróżniają podstawowych rodzajów orzeczeń: imiennych i czasownikowych - stwierdza Elżbieta Mateja.

Na to pytanie zwraca też uwagę współautorka podręczników GWO: - Rozwiązało je jedynie 28 proc. uczniów, co świadczy o zbyt słabym utrwaleniu wiedzy z zakresu gramatyki. Warto powtórzyć wiadomości z fonetyki, słowotwórstwa, fleksji czy składni, a zwłaszcza o ich praktycznym zastosowaniu w tworzonym samodzielnie tekście. Pozwoli to na uniknięcie wielu błędów językowych.

Nauczyciele wskazują też na zadanie nr 19, które z kolei wymagało rozpoznawania rodzajów zdań złożonych podrzędnie.

- Uczniowie nie rozróżniają zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie. Muszą pamiętać, że w zdaniu podrzędnym możemy zadać pytanie, a w zdaniu współrzędnym nie. Zdania składowe w zdaniu złożonym współrzędnie mogą istnieć samodzielnie. Można między nimi postawić kropkę - podpowiada Elżbieta Mateja.

Egzamin gimnazjalny 2016. Matematyka - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Problemy mogły się pojawić też podczas rozwiązywania zadania 21, gdzie - używając odpowiedniej argumentacji - należało odpowiedzieć na pytanie: „Czy każdego celebrytę można nazwać człowiekiem sławnym?”.

- Oceniana była zasada organizacji tekstu oraz umiejętność uzasadniania własnego zdania poprzez przyjmowanie poglądów innych lub polemizowanie z nimi. Ważne było, by nie cytować wypowiedzi autorów - wskazuje nauczycielka.

Z kolei Anna Murdzek zwraca uwagę na zadanie 22, czyli napisanie opowiadania o podróży. Wśród najczęściej popełnianych błędów przy tego typu poleceniach pedagodzy wymieniają m.in. pomijanie elementów świata przedstawionego, np. czasu, zamienianie narracji z trzecioosobowej na pierwszoosobową lub odwrotnie czy zaburzanie logicznego uporządkowania wydarzeń. U wielu uczniów „kuleje” też ortografia i interpunkcja.

Egzamin gimnazjalny 2016. Część przyrodnicza - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Egzamin gimnazjalny 2016- język polski

Gimnazjalistom pozostał tylko miesiąc. Warto ten czas wykorzystać na powtórkę materiału. Jak to zrobić?

Porady merytoryczne na egzamin gimnazjalny:
- powtórz przed egzaminem wiadomości z gramatyki: składni, fleksji i słowotwórstwa

- przypomnij sobie treść lektur omawianych w gimnazjum, ich główną problematykę, motywy literackie, autorów

- skup się na terminach związanych z liryką: postać mówiąca, środki poetyckie, obraz poetycki, bohater liryczny, sytuacja liryczna, uczucia, refleksje, nastrój

- skup się na terminach związanych z epiką: świat przedstawiony, narrator, narracja, fabuła,

akcja

- powtórz rodzaje środków stylistycznych.

Porady techniczne (cenne podczas egzaminu):

- uważnie czytaj polecenia tekstów źródłowych

- czytaj ze zrozumieniem przypisy

- rozłóż czas na wypełnienie testu - np. 45 minut na zadania zamknięte i 45 minut na zadania otwarte

- nie wychodź z egzaminu przed upływem czasu, test jest obszerny i wymaga skupienia

- podejmij próbę udzielenia odpowiedzi na wszystkie pytania

- zadbaj o to, by praca stylistyczna była napisana zgodnie z tematem, we właściwej formie i zajmowała odpowiednią ilość miejsca

- dwukrotne sprawdź odpowiedzi

- upewnieni się, czy poprawnie przeniosłeś odpowiedzi na kartę.

Porady przygotowała Elżbieta Mateja, nauczycielka języka polskiego

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki