Egzamin gimnazjalny 2015- język polski
W sieci znajdziesz wszystkie testy egzaminu gimnazjalnego z 2015 roku - z języka polskiego, historii i WOS, matematyki oraz nauk przyrodniczych. Nasi eksperci omówili zadania, które Waszym starszym kolegom sprawiły najwięcej problemów. Praca z tymi testami to doskonała okazja, by sprawdzić swoją wiedzę i przekonać się, co jeszcze warto poćwiczyć.
Najtrudniejsze pytania na zeszłorocznym egzaminie gimnazjalnym z języka polskiego
Nauczyciele polskiego podpowiadają, że podczas zeszłorocznego egzaminu gimnazjalnego kłopoty sprawiło m.in. zadanie 6, które dotyczyło rozpoznawania środków stylistycznych - zdrobnień i porównań - oraz określenia ich funkcji.
- Uczniowie nie potrafili ocenić, czy dane sformułowanie jest prawdziwe, czy fałszywe - wyjaśnia Elżbieta Mateja, nauczycielka języka polskiego z Gimnazjum nr 25 w Gdańsku.
Jeszcze więcej problemów przysporzyło zadanie 8. Tylko co czwarty uczeń wskazał tu poprawną odpowiedź!
- Rozwiązanie tego zadania wymagało znajomości całego utworu „Dziady. Części II” Adama Mickiewicza - tłumaczy Anna Murdzek, nauczycielka, współautorka serii podręczników Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego. - Zatem przed tegorocznym egzaminem warto jeszcze raz przejrzeć listę lektur i przypomnieć sobie treść tych, które należało poznać w całości.
Do łatwych nie należało też zadanie 14, w którym trzeba było stwierdzić, że podany utwór ma charakter rozbudowanej metafory. Poradziło sobie z tym zaledwie 40 proc. piszących.
Sprawdź też: Egzamin gimnazjalny 2016. Historia i WOS- omawiamy zadania
Ale warto przyjrzeć się również zadaniu 18, dotyczącemu rozpoznawania w zdaniu różnych rodzajów orzeczeń i określania ich funkcji.
- Uczniowie nie rozróżniają podstawowych rodzajów orzeczeń: imiennych i czasownikowych - stwierdza Elżbieta Mateja.
Na to pytanie zwraca też uwagę współautorka podręczników GWO: - Rozwiązało je jedynie 28 proc. uczniów, co świadczy o zbyt słabym utrwaleniu wiedzy z zakresu gramatyki. Warto powtórzyć wiadomości z fonetyki, słowotwórstwa, fleksji czy składni, a zwłaszcza o ich praktycznym zastosowaniu w tworzonym samodzielnie tekście. Pozwoli to na uniknięcie wielu błędów językowych.
Nauczyciele wskazują też na zadanie nr 19, które z kolei wymagało rozpoznawania rodzajów zdań złożonych podrzędnie.
- Uczniowie nie rozróżniają zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie. Muszą pamiętać, że w zdaniu podrzędnym możemy zadać pytanie, a w zdaniu współrzędnym nie. Zdania składowe w zdaniu złożonym współrzędnie mogą istnieć samodzielnie. Można między nimi postawić kropkę - podpowiada Elżbieta Mateja.
Egzamin gimnazjalny 2016. Matematyka - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]
Problemy mogły się pojawić też podczas rozwiązywania zadania 21, gdzie - używając odpowiedniej argumentacji - należało odpowiedzieć na pytanie: „Czy każdego celebrytę można nazwać człowiekiem sławnym?”.
- Oceniana była zasada organizacji tekstu oraz umiejętność uzasadniania własnego zdania poprzez przyjmowanie poglądów innych lub polemizowanie z nimi. Ważne było, by nie cytować wypowiedzi autorów - wskazuje nauczycielka.
Z kolei Anna Murdzek zwraca uwagę na zadanie 22, czyli napisanie opowiadania o podróży. Wśród najczęściej popełnianych błędów przy tego typu poleceniach pedagodzy wymieniają m.in. pomijanie elementów świata przedstawionego, np. czasu, zamienianie narracji z trzecioosobowej na pierwszoosobową lub odwrotnie czy zaburzanie logicznego uporządkowania wydarzeń. U wielu uczniów „kuleje” też ortografia i interpunkcja.
Egzamin gimnazjalny 2016. Część przyrodnicza - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]
Egzamin gimnazjalny 2016- język polski
Gimnazjalistom pozostał tylko miesiąc. Warto ten czas wykorzystać na powtórkę materiału. Jak to zrobić?
Porady merytoryczne na egzamin gimnazjalny:
- powtórz przed egzaminem wiadomości z gramatyki: składni, fleksji i słowotwórstwa
- przypomnij sobie treść lektur omawianych w gimnazjum, ich główną problematykę, motywy literackie, autorów
- skup się na terminach związanych z liryką: postać mówiąca, środki poetyckie, obraz poetycki, bohater liryczny, sytuacja liryczna, uczucia, refleksje, nastrój
- skup się na terminach związanych z epiką: świat przedstawiony, narrator, narracja, fabuła,
akcja
- powtórz rodzaje środków stylistycznych.
Porady techniczne (cenne podczas egzaminu):
- uważnie czytaj polecenia tekstów źródłowych
- czytaj ze zrozumieniem przypisy
- rozłóż czas na wypełnienie testu - np. 45 minut na zadania zamknięte i 45 minut na zadania otwarte
- nie wychodź z egzaminu przed upływem czasu, test jest obszerny i wymaga skupienia
- podejmij próbę udzielenia odpowiedzi na wszystkie pytania
- zadbaj o to, by praca stylistyczna była napisana zgodnie z tematem, we właściwej formie i zajmowała odpowiednią ilość miejsca
- dwukrotne sprawdź odpowiedzi
- upewnieni się, czy poprawnie przeniosłeś odpowiedzi na kartę.
Porady przygotowała Elżbieta Mateja, nauczycielka języka polskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?