Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2016. Historia i WOS - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Anna Mizera-Nowicka
Część humanistyczna egzaminu gimnazjalnego 2016 zaplanowana została na poniedziałek 18 kwietnia, egzamin z historii i WOS-u rozpocznie się o godz. 9 i potrwa 90 minut.. Poniżej prezentujemy Wam arkusze egzaminacyjne z historii i WOS-u z egzaminu gimnazjalnego 2015 i omówienie najtrudniejszych zadań.

Egzamin gimnazjalny 2015- Historia i WOS- omówienie zadań
W zeszłym roku gimnazjalistom sprawiły kłopoty m.in. zadania dotyczące chronologii - 4 oraz 8.

- W zadaniu 4 należało wskazać poprawny ciąg chronologiczny, związany z powstaniem religii judaistycznej, chrześcijańskiej i muzułmańskiej - mówi Jolanta Bednarz, egzaminator OKE i nauczyciel w Gimnazjum nr 25 w Gdańsku.

- Trudno ocenić, czy ponad połowa uczniów nie potrafiła umieścić w czasie powstania tych religii, czy nie znała ich genezy. Ale odrobina skupienia i analiza, która religia z której mogła wyniknąć, uchroniłaby przed błędem. Zdaniem nauczycielki, podobnie było z pytaniem 8.

Egzamin gimnazjalny 2016. Język polski - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

- W takich zadaniach trzeba zacząć od rozpoznania wydarzenia. Jeśli to kłopot, należy znaleźć kluczowe słowa, tzw. słowa wytrychy. Np. „Pierworodnemu […] zapisuje [… najważniejsze ziemie], władz(ę) zwierzchni(ą), tron książęcy […], pozostałym braciom rozkazuje, aby mu byli we wszystkim posłuszni”.

Gdy uczeń zidentyfikuje już wydarzenie, trzeba pomyśleć, co było potem, czyli jakie były jego skutki.

- Jeszcze tylko ocena, które wydarzenie jest starsze i już wiemy, w którym okresie zaznaczonym na taśmie chronologicznej podjęta została opisana w tekście decyzja - mówi Bednarz.

Egzamin gimnazjalny 2016. Matematyka - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Tomasz Małkowski, autor podręczników wydawnictwa GWO, pisarz i bloger edukacyjny, zwraca zaś uwagę na zadanie 9, w którym uczniowie mieli ocenić - na podstawie tekstu i mapy - czy prawdziwe jest zdanie: „Pośrednikami w handlu przyprawami pomiędzy Azją i Europą byli m.in. kupcy włoscy”.

- Zdanie jest prawdziwe, ale skąd gimnazjaliści mieli o tym wiedzieć? Mogli się oprzeć jedynie na informacji, że z Aleksandrii korzenie „zabierane są przez galery weneckie i genueńskie” - mówi Małkowski. - A z takiej informacji wynika tylko, że były to galery włoskie; tekst nie mówi, czy pływały na zlecenie włoskich kupców czy też nie.

Bloger wskazuje też na zadanie 10, które udowadnia, że niezbędne jest logiczne myślenie.

- Uczeń miał przestudiować tablicę genealogiczną siedmiu królów z datami ich panowania, przeczytać tekst o Koperniku z ośmioma datami z jego życia i połączyć wybrane wydarzenia z biografii astronoma z okresem panowania właściwego monarchy. Czy trzeba cokolwiek rozumieć z historii, by to rozwiązać? - pyta retorycznie.

Egzamin gimnazjalny 2016. Część przyrodnicza - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Bardziej wymagające było zadanie 13, gdzie trzeba rozpoznać styl architektoniczny i wybrać uzasadnienie odpowiedzi.

- Przy tego typu zadaniach niezbędna jest znajomość stylów i wiedza o ich charakterystycznych cechach oraz powiązaniach z wcześniejszymi stylami - podkreśla Jolanta Bednarz.

Według nauczycielki, dość trudne było też zadanie 14.

- Błąd 37 proc. uczniów wynikał z braku umiejętności oddzielenia posiadanej wiedzy od tego, co zawarto w materiale źródłowym. Dlatego podczas rozwiązywania takich zadań nie można się spieszyć czy działać automatycznie. Lepiej poświęcić czas na przeanalizowanie polecenia, niż tracić punkty z powodu niedoczytania.

Zadania omówiła Jolanta Bednarz , nauczycielka historii i WOS w Gimnazjum nr 25 w Gdańsku, egzaminator OKE.

Egzamin gimnazjalny 2016- Historia i WOS

Historia, część pierwsza egzaminu, przeraża młodych ludzi z dwóch powodów. Po pierwsze, jest „pierwsza”. Uczniowie muszą zmierzyć się z nią na samym początku batalii o swoją przyszłość. Po drugie, historia to „kobyła”. Trwa już ok. 7 mln lat. I to wszystko, mówiąc językiem kolokwialnym, trzeba „ogarnąć” ludzkim rozumem. Ale nie taki diabeł straszny, jak go malują! Zróbcie sobie długą oś chronologiczną, najlepiej na wielkim arkuszu papieru. Podzielcie ją na 2 ery - „przed naszą erą” i „naszą erę”. Pamiętajcie, że nie ma roku 0! Podzielcie swoją oś na epoki historyczne (uwaga na starożytność) i epoki w dziejach kultury (nie muszą być wprost proporcjonalne do długości ich trwania). Zapiszcie najważniejsze daty w poszczególnych epokach. Najlepiej osobno dla historii powszechnej („pod” osią) i osobno dla historii Polski („nad” osią). Piszcie hasłowo i kolorowo, np. wydarzenia, które miały miejsce za panowania dynastii Piastów jednym kolorem, Andegawenów - drugim, Jagiellonów, królów elekcyjnych i Polski rozbiorowej - kolejnymi. Rysujcie, dopisujcie, wklejajcie obrazki, używajcie symboli i rymowanek (jeśli nie potraficie samodzielnie ich tworzyć, poszukajcie w internecie). Oglądajcie podręczniki, a przede wszystkim budowle, obrazy, zdjęcia, rysunki, satyry, infografiki. Pokochajcie mapy! Czytajcie legendy do nich, odszukujcie symbole, śledźcie ruchy wojsk, zmiany granic.

Są też skuteczne rady na stres. Warto przyswoić sobie techniki relaksacyjne i nauczyć się go minimalizować. Ogromne znaczenie ma też pozytywne podejście do egzaminu.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki