Egzamin gimnazjalny 2016. Część przyrodnicza - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Anna Mizera-Nowicka
Część matematyczno-przyrodnicza egzaminu gimnazjalnego 2016 zaplanowana została na wtorek 19 kwietnia, egzamin z przedmiotów przyrodniczych rozpocznie się o godz. 9 i potrwa 90 minut. Poniżej prezentujemy Wam arkusze egzaminacyjne z przedmiotów przyrodniczych z egzaminu gimnazjalnego 2015.

Egzamin gimnazjalny 2015- Część przyrodnicza. Omówienie zadań

Biologia

Jak podaje Centralna Komisja Egzaminacyjna, uczniowie mieli problemy już z pierwszym zadaniem z arkuszu - z biologii. Składało się ono z dwóch części. Najpierw, na podstawie opisu morfologii i warunków bytowania zaleszczotki, trzeba było dokonać klasyfikacji tego gatunku. Choć podpowiedź była w tekście, niestety, niektórzy po przeczytaniu nazwy zaleszczotki, organizmu im nieznanego, zniechęcili się do dalszej analizy tekstu.

Egzamin gimnazjalny 2016. Historia i WOS - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

- Natomiast w drugiej części uczniowie mieli wykazać się znajomością budowy pajęczaków oraz wiedzą na temat stosunków pokarmowych - wskazuje Małgorzata Prabucka, nauczycielka biologii w Gimnazjum nr 25 w Gdańsku. - Ale uczniowie nie bardzo mogli skojarzyć słowo pożyteczność (to informacja, która znalazła się w tekście) z drapieżnictwem. Uważali, że te dwa słowa się wykluczają.

Chemia

Kłopoty sprawiło np. zadanie 11, w którym w sposób nietypowy zaprezentowano dane.

- Zadanie sprawdzało umiejętność obliczenia stężenia procentowego jednego z dwóch roztworów, których składy podane zostały w formie wykresu punktowego - podaje CKE. - Wyniki wskazują, że zdający pobieżnie przeanalizowali wykres, w szczególności wielkość podaną na osi poziomej - masa rozpuszczalnika. Z analizą informacji poradziło sobie jedynie 31 proc. uczniów.

Fizyka

Tu najtrudniejsze było zadanie 14, które sprawdzało, czy piszący zna pojęcia: ciepło właściwe, praca, moc oraz wie, jakie przyrządy są niezbędne do doświadczalnego wyznaczenia ciepła właściwego. Z tym uporał się tylko co trzeci uczeń.

Egzamin gimnazjalny 2016. Matematyka - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Ale jak podaje CKE, duże trudności przysporzyło też zadanie 17, ponieważ jedynie 41 proc. gimnazjalistów potrafiło na podstawie danych dotyczących mocy oraz czasu pracy domowych urządzeń oszacować ilość zużytej energii elektrycznej.

- Większość uczniów, którzy udzielili błędnej odpowiedzi, utożsamiała moc urządzenia z zużytą energią, zupełnie ignorując czas pracy tegoż urządzenia. W efekcie najczęściej spotykaną błędną odpowiedzią było wskazywanie urządzenia, które charakteryzuje się największą mocą - wskazują egzaminatorzy.

Geografia

W tej części testu najtrudniejsze było zadanie 24.

- Sprawdzało umiejętność odczytania z mapy cech klimatu Polski i wykazania ich związku z czynnikami je kształtującymi - wyjaśnia Daniel Łumianek, nauczyciel geografii w Gimnazjum nr 25 w Gdańsku.

- Aby wzmocnić umiejętność radzenia sobie z takimi zadaniami, a są one nietypowe, wymagające nie tylko wiedzy, ale również umiejętności tworzenia związków przyczynowo-skutkowych, należy ćwiczyć jak najwięcej z mapą i ją interpretować na wszelkie możliwe sposoby - podpowiada.

Egzamin gimnazjalny 2016. Język polski - omawiamy zadania! [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Egzamin gimnazjalny 2016- część przyrodnicza

Centralna Komisja Egzaminacyjna radzi:

Sukces jest zależny nie tylko od znajomości pojęć i faktów, ale także od umiejętności wykorzystywania informacji, również nowych. Warto więc w pracy z uczniami stosować metody, które umiejętności będą doskonaliły. Rekomendujemy wdrażanie uczniów do samodzielnego projektowania i przeprowadzania doświadczeń oraz analizy ich wyników, a także formułowania wniosków na podstawie przeprowadzanego rozumowania. Są to umiejętności ponadprzedmiotowe, które służą kształtowaniu postawy poznawczej oraz przygotowują do rozwiązywania problemów bardziej złożonych.

Kilka podpowiedzi nauczycieli:

- czytaj teksty ze zrozumieniem i nie zniechęcaj się, gdy w treści materiału źródłowego natrafisz na nieznany ci organizm

- analizuj plansze i schematy

- rozwiązuj ćwiczenia, które są w podręczniku na końcu każdego rozdziału oraz testy z lat ubiegłych

- pracuj z mapą; poznaj mapę fizyczną świata i Polski oraz pewne zagadnienia dotyczące mapy politycznej

- ćwicz zadania nietypowe; wykazuj związki przyczynowo- skutkowe, argumentuj, formułuj wnioski

- trenuj zadania dotyczące obliczeń matematycznych w geografii

Przygotowali:

Małgorzata Prabucka i Daniel Łumianek


[email protected]

Wideo

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wrocław
Napisano minutę temu

W zadaniu 16 jest okropny błąd. I = P/U odczytane z tabliczki znamionowej informują jedynie jakiej wartości natężenia prądu elektrycznego nie może przekroczyć urządzenie, aby nie uległo zniszczeniu.

Na podstawie tabliczki znamionowej NIE WOLNO obliczać natężenia prądu. Robimy to amperomierzem.

Autor zadania nie odróżnia bowiem pojęcia tabliczki znamionowej od parametrów rzeczywistych obwodu.

Smutne nadeszły czasy dla fizyki, gdy tacy "eksperci" sprawdzają wiedzę......

Odpowiedz
Cytuj
Zgłoszenie Zgłoś do usunięcia

Poprzednia

Strona 3 z 3 1 2 3

Wróć do Region
Dodaj odpowiedź

Zaloguj
Zaloguj przez Facebook
Zarejestruj

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych
m
marek

A R K U S Z E e g z a m i n u G I M N A Z J A L N E G O 2016!!!
PISAĆ!!!! [email protected]
PRAWDZIWE A R K U S Z E !!!!!
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

m
marek

A R K U S Z E e g z a m i n u G I M N A Z J A L N E G O 2016!!!
PISAĆ!!!! [email protected]
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
PEWNIAK!!!! 1000%
@@@

m
marek

A R K U S Z E e g z a m i n u G I M N A Z J A L N E G O 2016!!!
PISAĆ!!!! [email protected]
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
PEWNIAK!!!! 1000%
@@@@@@@@@@@@

m
marek

A R K U S Z E e g z a m i n u G I M N A Z J A L N E G O 2016!!!
PISAĆ!!!! [email protected]
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
PEWNIAK!!!! 1000%
@@@@@@@@@@@@

m
marek

A R K U S Z E e g z a m i n u G I M N A Z J A L N E G O 2016!!!
PISAĆ!!!! [email protected]
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
PEWNIAK!!!! 1000%
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

m
marek

A R K U S Z E e g z a m i n u G I M N A Z J A L N E G O 2016!!!
PISAĆ!!!! [email protected]
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
PEWNIAK!!!! 1000%
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

m
marek

A R K U S Z E e g z a m i n u G I M N A Z J A L N E G O 2016!!!
PISAĆ!!!! [email protected]
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
PEWNIAK!!!! 1000%

m
marek

A R K U S Z E e g z a m i n u G I M N A Z J A L N E G O 2016!!!
PISAĆ!!!! [email protected]
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
PEWNIAK!!!! 1000%

m
marek

A R K U S Z E e g z a m i n u G I M N A Z J A L N E G O 2016!!!
PISAĆ!!!! [email protected]
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
PEWNIAK!!!! 1000%

m
marek

A R K U S Z E e g z a m i n u G I M N A Z J A L N E G O 2016!!!
[email protected]

PEWNIAK!!!! 1000%

M
Marek

egzamingimnazjalny2016.pl

M
Marek

egzamingimnazjalny2016.pl

a
alicja

Dzięki wielkie, pobrałam od nich bez problemu, polecam!!!!

e
egzamin gimnazjalny

Mam A R K U S Z E EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2016!
PISAĆ: [email protected]
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
JEDYNE PEWNE INFO!!!!!!!!!!
@@@@@[email protected]@@@@[email protected]@@@@

Dodaj ogłoszenie