Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2015. Matematyka. Komentarz do arkuszy

Marcin Karpiński
W środę 22 kwietnia gimnazjaliści zmierzyli się z egzaminem ginnazjalnym z części matematycznej. Czy egzamin w tym roku był trudny? Arkusz przeanalizował Marcin Karpiński, współautor podręczników do matematyki dla uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum z serii „Matematyka z plusem”.

Wszystkim, którzy narzekają na testomanię, na uczenie pod egzamin, polecam lekturę zadań matematycznych z egzaminu gimnazjalnego. Przeczytajcie je proszę, a potem szczerze powiedzcie: da się te zadania rozwiązać, nie rozumiejąc matematyki? Da się uzyskać dobry wynik, nie myśląc?

Czy gimnazjalista może rozwiązać zadanie 4. z egzaminu, nie rozumiejąc, na czym polega pierwiastkowanie?

Czy, nie umiejąc rozumować, może rozwiązać zadanie 5., a bez umiejętności argumentacji – zad. 22.?

W egzaminie gimnazjalnym udało się po 2012 roku uniknąć podstawowego błędu matury z matematyki, na której zadania co roku są takie same. Tu zadania się nie powtarzają. Widać za to, że oprócz podstawowych umiejętności matematycznych (np. sprawności rachunkowej, znajomości podstawowych pojęć i reguł) ważne są takie ogólne umiejętności jak rozumowanie, tworzenie strategii rozwiązania problemu czy dobieranie odpowiedniego modelu matematycznego do rozważanej sytuacji. To brzmi nudnie, jest niemedialne, ale to bardzo ważne w matematyce.

Egzamin Gimnazjalny 2015 - matematyka [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Warto też w końcu rozprawić się z mitem, że egzamin gimnazjalny to zadania testowe, które można bezmyślnie rozwiązać, po prostu losowo wybierając jedną z czterech odpowiedzi. Po pierwsze, w zestawie jest co prawda kilkanaście pytań testowych, ale są też zadania otwarte, w których oceniany jest sposób rozwiązania, rozumowanie i argumentacja. A zadania testowe to nie tylko proste pytania o wiadomości. Podczas ich rozwiązywania też trzeba myśleć. Przypuśćmy jednak, że gimnazjalista nie myśli, tylko losowo wybiera odpowiedzi. Jaką ma szansę trafić odpowiedzi poprawne? Wybranie jednej z czterech odpowiedzi daje 25% szansy trafienia poprawnej odpowiedzi w jednym pytaniu. Jednak już szansa trafienia w ten sposób dobrych odpowiedzi w trzech pytaniach jest mniejsza niż 2%, a w czterech to znacznie mniej niż promil!

Egzamin Gimnazjalny 2015 - część przyrodnicza. Biologia, Chemia, Fizyka [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Dobry nauczyciel nie uczy wyłącznie po to, by jego uczniowie zdali egzamin. Zdarzają się jednak nauczyciele, którzy mają tylko taki cel. Dobrze zatem, że ten egzamin wymaga od uczniów tak różnorodnych umiejętności matematycznych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki