Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2015. Część humanistyczna. Komentarz do arkuszy [JĘZYK POLSKI, HISTORIA,WOS]

Anna Murdzek i Tomasz Małkowski
Egzamin gimnazjalny 2015
Egzamin gimnazjalny 2015 Piotr Hukało
We wtorek 21 kwietnia gimnazjaliści napisali egzamin gimnazjalny z części humanistycznej. Odpowiadali na pytania z języka polskiego, historii i WOS-u. Czy rzeczywiście sprawdzał wiedzę uczniów? Komentarze Anny Murdzek i Tomasza Małkowskiego.

Egzamin gimnazjalny 2015. Część humanistyczna- język polski

W teście znalazło się dużo różnorodnych tekstów. Tylko, czy do końca wykorzystanych? Zbyt wiele zadań z czytania ze zrozumieniem na poziomie dosłownym wynikającym z pracy z tekstem. Niewiele zadań z czytania na poziomie krytycznym, a jeśli – to tak, jak ostatnie zadania 21. I 22. nieproporcjonalnie trudniejsze.

Przy takiej różnorodności tekstów zabrakło choćby pytań odwołujących się do cech gatunkowych (dramat, tekst publicystyczny, filozoficzny) oraz stylów i funkcji języka.

Pierwszy był fragment Dziadów części II Adama Mickiewicza.
W kontekście całego testu można się zastanawiać, dlaczego akurat ten tekst?
Zdający test gimnazjaliści bardzo się ucieszyli – dobrze znają ten fragment utworu. Większość zadań sprawdzała umiejętność czytania ze zrozumieniem. Informacja na temat samego obrzędu wymagała od uczniów znajomości autorskiego wstępu do dramatu.

Wiersz Roberta Frosta – bardzo dobrze dobrany dla tego poziomu kształcenia.
Co ciekawe – zestawy zadań do obu pierwszych tekstów rozpoczynają się od zadania z zaprzeczeniem.
Zadanie 12 na zbadanie dosłowne tekstu - fałsz wskazujemy na podstawie ewidentnej zmyłki. Czy o to chodzi w konstruowaniu zadań egzaminacyjnych? Z kolei wskazanie właściwych odpowiedzi w zadaniu 13 (wielokrotnego wyboru) może budzić zbyt wiele wątpliwości.

Egzamin Gimnazjalny 2015 - część humanistyczna. Język polski [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Tekst Leszka Kołakowskiego mógł być lepiej wykorzystany. Można było się bardziej skoncentrować na tym, co autor chciał powiedzieć (tylko 2 zadania, w których odpowiedź z zadania 16 znajduje potwierdzenie w odpowiedzi na zadanie 17).
Jedyne zadania z nauki o języku, czyli zadania 18 i 19, sprawdzają jedynie wiedzę uczniów, odwołując się do najprostszego odczytania podstawy programowej. Nie ma poprawności językowej i stosowania wiedzy w praktyce.

Tekst Mirosława Pęczaka również podejmuje zagadnienie sławy. Jednak zestawienie tego tekstu z tekstem Leszka Kołakowskiego sprawia, że uczniom mogło sprawić trudność wykonanie zadania 21.
Nie mówiąc już o tym, że zadanie było nie do końca precyzyjnie skonstruowane (jakie argumenty – czy jeden do obu tekstów, czy każdy z argumentów do poszczególnego tekstu). Zagadnienie o które pyta się w tekście niełatwo było opisać w danych kilku linijkach. Uczniowie mieli z tym problem.

Na koniec zadanie 22.
Według relacji uczniów – poradzili sobie. Warto jednak poczekać na kryteria oceniania. Opowiadanie jest bowiem jedną z trudniejszych do objęcia kryteriami form wypowiedzi ze względu na ogromną różnorodność tekstów, które można określić mianem opowiadania.

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015 - część przyrodnicza. Biologia, Chemia, Fizyka [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Dobre opowiadania może być długie, może też być krótką, kunsztownie skonstruowaną perełką.
W arkuszu po raz pierwszy pojawiło się wyznaczone linijkami miejsce. Jednak pod nim była wolna przestrzeń.
Czy zapisanie jej może grozić uczniowi jakimiś sankcjami? Tego nie możemy być pewni.

Poza tym znowu – do jakiego znaczenia pojęcia „sławny” odnosi się polecenie? Czy wskazana wcześniej w tekstach i zadaniach różnorodność znaczeń sławy znajdzie swoje odzwierciedlenie w kluczu odpowiedzi?

Forma opowiadania daje możliwość zróżnicowania poziomu umiejętności redakcyjnych, stosowania wiedzy o języku w praktyce,  ale nie wiadomo, czy autorzy  testu, w którym aż roi się od zadań banalnych, przeciętnych, zadań na kombinowanie, eliminację przewidują oddzielenie ziarna od plew. Czy naprawdę da się to zrobić przy użyciu narzędzi, którymi szkoli się egzaminatorów?

Omówienie egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej- historia i WOS na kolejnej stronie


Egzamin gimnajalny 2015. Część humanistyczna- historia , WOS

Przeszłością warto się zajmować, jeśli potrafimy nadać wydarzeniom sens, wpleść je w nasze rozumienie świata i przekazać tę umiejętność uczniom. Jak się ma tak pojmowana historia do egzaminu gimnazjalnego AD 2015? Nijak.

Test z historii i wiedzy o społeczeństwie zawiera 25 zadań (w tym 20 z historii). Wszystkie są zamknięte, tzn. uczeń zaznacza jedną z odpowiedzi jako poprawną. Co sprawdza taki test? Proszę bardzo: Czy na mapie konturowej uczeń odróżni Babilonię od Egiptu, Palestyny i Grecji? Czy rozpozna na czarno-białych zdjęciach Koloseum, Partenon, kościół Hagia Sophia i piramidy egipskie? Czy pamięta, którą z tych budowli wzniesiono najwcześniej, a którą najpóźniej?

Egzamin gimnazjalny 2015 - część humanistycza. Historia, WOS [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

W zadaniu 4 uczeń ma wskazać kolejność, w jakiej powstały trzy wielkie religie: judaizm, chrześcijaństwo i islam (są cztery możliwości do wyboru). Czy potem opisze podobieństwa i różnice między nimi? Czy wyjaśni, co z tych podobieństw i różnic wynikało kiedyś, a co wynika dziś? I jakie to ma dla nas znaczenie? Zadania zamknięte nie dają takiej możliwości. Uczeń będzie za to uzupełniał tekst na podstawie mapy Polski Mieszka I i Bolesława Chrobrego: wybierze jedną z trzech możliwości odnośnie do czasu panowania obu władców, dynastii (Piastowie, Andegawenowie czy Jagiellonowie?) oraz ziem przyłączonych przez naszego pierwszego króla.

Nie mam zastrzeżeń do konkretnego testu: jest skonstruowany bardzo dobrze. Może nieco w nim za dużo trudnych dla młodych ludzi dokumentów prawno-ustrojowych – ale to raczej element zniechęcający do historii niż wada testu jako narzędzia pomiaru dydaktycznego. Dyskutowałbym ewentualnie z zadaniem 9, w którym uczniowie mieli ocenić – na podstawie tekstu i mapy – czy prawdziwe jest zdanie: „Pośrednikami w handlu przyprawami pomiędzy Azją i Europą byli m.in. kupcy włoscy”. Gimnazjaliści mogli przeczytać w tekście, że z Aleksandrii korzenie „zabierane są przez galery weneckie i genueńskie”. Otóż z tego zdania wynika jedynie, że były to galery włoskie; tekst nie mówi nam, czy należały do włoskich kupców czy nie. Jednak – powiem szczerze – dzielę tu włos na czworo.

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015 - matematyka [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Mój podstawowy, jedyny zresztą zarzut jest skierowany nie do twórców testu, lecz do autorów pomysłu testowania z przedmiotu humanistycznego: dlaczego każemy młodym ludziom rozwiązywać zadania zamknięte? Przecież oni mają po 16 lat, potrafią myśleć! Zgoda, test sprawdza takie umiejętności jak interpretacja mapy, czytanie ze zrozumieniem źródła historycznego itp. Tyle że to są jedynie narzędzia! Służą poznaniu przeszłości, ale nie są celem samym w sobie.

Wiem, ocena zadań otwartych kosztuje. Aż tak nam szkoda pieniędzy? Rzecznik Praw Dziecka napisał w liście do gimnazjalistów, że test „stanowić ma podsumowanie dotychczasowej edukacji szkolnej”. Czy stanowi? Żeby go zaliczyć, wystarczy uważnie czytać tekst i mapę oraz wkuć ileś dat i faktów. To ma być podsumowanie trzyletniej nauki? Raczej potwierdzenie smutnej tezy, że nauka historii zda się psu na budę.

Uczniowie Gimnazjum nr 8 w Gdańsku o egzaminie gimnazjalnym 2015

Anna Murdzek jest współautrką serii podręczników Między nami (język polski w szkole podstawowej i gimnazjum), nauczycielką języka polskiego w gimnazjum, a także egzaminatorką. Tomasz Małkowski napisał podręczniki do historii.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki