Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ecodriving, czyli krótki kurs oszczędnej jazdy w mieście. Sprawdź jak zmieniając przyzwyczajenia obniżysz zużycie paliwa

KAK
Jacek Babicz
Ceny paliw biją kolejne rekordy, ale kierowcy muszą się przygotować na następne podwyżki. Najwięcej benzyny samochody spalają w mieście. Jazda na niskich biegach, korki i ciągłe podjeżdżanie na światłach powodują, że auto potrzebuje dużej ilości benzyny, a to kosztuje. Kurier podpowiada jak dzięki ekonomicznej jeździe zaoszczędzić nawet ok. 2 tys. zł rocznie.

Jak to zrobić?

- Przede wszystkim trzeba starać się jeździć płynnie i nie nadużywać pedału hamulca - radzi Grzegorz Gorczyca, prezes Automobilklubu Chełmskiego. - Poza tym nie należy wozić w bagażniku zbędnych rzeczy. Im mniejszy ciężar samochodu, tym mniej spalonego paliwa. Gorczyca przypomina też o sprawdzaniu poziomu płynów, a także ciśnienia w oponach. Jeżeli na dachu mamy zamontowany dodatkowy bagażnik, to demontujmy go, gdy nie jest potrzebny. Dariusz Lewkowicz, kierowca z Lublina, stosuje się do tych zasad. - Ale samochód i tak swoje na mieście musi spalić - zaznacza. - Jeżdżę oszczędnie, nie nadużywam pedału gazu, a silnik mojego auta pobiera około 9 litrów na 100 km. Pan Dariusz jeździ po mieście 3-letnią toyotą corollą z silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 litra. - Podczas jazdy zawsze mam włączoną klimatyzację, ale wiem , że bez niej mógłbym zaoszczędzić litr paliwa - dodaje.

Pierwsza zasada - odpal auto i jedź. Sprawa prosta? Każdy potrafi przekręcić kluczyk albo nacisnąć przycisk start. Na pewno, ale warto pamiętać, by jednocześnie przy zapalaniu auta nie wciskać pedału gazu. Komputer z pewnością poradzi sobie z podaniem właściwej dawki mieszanki do silnika bez wspomagania z naszej strony. Otwarcie przepustnicy ponad to, co konieczne, to uciekające bez sensu paliwo.

Kolejnym błędem jest rozgrzewanie silnika na postoju. Producenci wręcz zalecają rozgrzewanie motoru podczas normalnej jazdy. Skrobanie szyb na włączonym silniku nie jest więc wskazane. Warto ograniczyć używanie auta na krótkich dystansach.

Zimny silnik spala paliwa więcej niż po osiągnięciu temperatury pracy, a nieodpowiedzialne wciskanie gazu jeszcze tę ilość zwiększa, nie mówiąc o szybszym zużyciu elementów konstrukcyjnych.

Druga zasada - sprawdzaj ciśnienie w oponach, wymieniaj filtry.

Zbyt niskie ciśnienie, to wzrost spalanego paliwa, bo rosną opory toczenia. No i szybciej zużywają się same opony, co powoduje kolejny wydatek. Raz w tygodniu warto kontrolować ciśnienie zwłaszcza w oponach zimowych. Zapchany filtr powietrza to nie tylko słabsze auto, ale także większe zużycie paliwa. Zalecana wymiana co 10 tys. km.

Trzecia zasada - przewiduj! Jeśli na horyzoncie pali się czerwone światło, nie przyspieszaj. Raczej zdejmij nogę z gazu, by mieć szansę dojechania do sygnalizacji bez hamowania i zatrzymywania się. Auto spala najwięcej podczas ruszania i przyspieszania. Komputer może pokazać chwilowe zużycie paliwa nawet na poziomie 20-30 l. Dlatego w ecodrivingu ważne jest zachowanie jak największej płynności jazdy.

Po czwarte - jeśli już musisz hamować, hamuj silnikiem.
Dojeżdżając do świateł, hamuj w ten właśnie sposób. Oszczędzasz wówczas nie tylko paliwo, bo silnik nie spala ani grama, ale także układ hamulcowy. Zapomnij o dojazdach do skrzyżowania na luzie albo (o zgrozo) z wciśniętym sprzęgłem. Przyjmuje się, że silnik na biegu jałowym spala 0,5-1 litra na godzinę pracy. W ciągu roku to pokaźne straty.

Zasada numer pięć - zmień swój styl jazdy. Ruszaj spod świateł, przyspieszając dynamicznie. Czyli wciskając pedał gazu do 3/4, ale bez żyłowania osiągów. Wystarczy 2-2,5 tys. obr./min, by zmienić bieg na wyższy. A zgodnie z danymi producentów, im wyższy bieg, tym mniejsze spalanie. Utrzymanie obrotów poniżej 2 tys. jest optymalne. Najlepiej mieścić się w prze--dziale 1,8-2 tys., co gwarantuje optymalne zużycie paliwa.

Po szóste - wyłączaj silnik przy postojach dłuższych niż 30 sekund. Na jałowym biegu paliwo jest spalane dla podtrzymania pracy motoru. Pół minuty z wyłączonym silnikiem wystarczy, by zauważyć w ciągu roku zmniejszone zużycie paliwa. Wbrew obiegowej opinii, nie skraca to pracy rozrusznika ani nie szkodzi jednostce napędowej. Nowoczesne auta już zostały wyposażone w automatyczną funkcję start-stop.

Zasada ostatnia. Nie woź w aucie niczego ponad to, co konieczne. Bagażnik powinien być pusty. Każdy zbędny kilogram zwiększa ilość energii z paliwa, konieczną do przemieszczenia auta. Oblicza się, że każde 10 kg dodatkowego bagażu to spalanie wyższe o 0,1 l/100 km.
Ilość spalanego paliwa wzrasta lawinowo przy wożeniu pustego boksu na dachu, bo zaburzona zostaje aerodynamika auta i wzrastają opory powietrza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ecodriving, czyli krótki kurs oszczędnej jazdy w mieście. Sprawdź jak zmieniając przyzwyczajenia obniżysz zużycie paliwa - Kurier Lubelski

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki