System eCall - obowiązkowe wyposażenie samochodów od kwietnia 2018
Taki obowiązek nakłada nowa unijna dyrektywa. Przepis będzie dotyczył samochodów, które otrzymają homologacje po 31 marca 2018. W praktyce obejmie więc nowe modele poszczególnych aut wprowadzane do sprzedaży po tej dacie.
Jak ma działać system e-call?
Po każdym uaktywnieniu poduszki powietrznej w samochodzie automatycznie wyśle informację o wypadku do służb ratowniczych, przekaże też położenie samochodu na podstawie sygnału GPS oraz liczbę pasażerów znajdujących się w aucie (na podstawie danych z czujników zamontowanych w siedzeniach).
Łączność ze służbami zapewni karta sim, która będzie zamontowana w samochodzie przez producenta auta (nie trzeba będzie w żaden sposób jej aktywować, łączyć ze smartfonem itp). Po uzyskaniu automatycznego sygnału z systemu, dyspozytor służb ratunkowych połączy się z kierowcą, by dopytać o szczegóły zdarzenia i potwierdzić, że potrzebna jest pomoc. Jeśli kierowca nie zareaguje na połączenie, natychmiast na miejsce zostaną wysłane pogotowie, straż pożarna i policja.
System będzie umożliwiał także samodzielne wezwanie służb ratunkowych poprzez wciśnięcie odpowiedniego przycisku w samochodzie - ma to być potrzebne w sytuacji gdy potrzebna będzie pomoc, ale poduszki powietrzne nie zostaną uruchomione (np. w sytuacji, gdy kierowca auta źle się poczuje).
System eCall - co to jest?
System eCall jest związany z inicjatywą „eSafety”, która jest częścią kompleksowej strategii Komisji Europejskiej zachowania bezpieczeństwa na drogach i poprawy efektywności transportu w Europie.
Zgodnie z założeniami Komisji, Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów rozwinięcie obowiązkowego automatycznego powiadamiania eCall pozwoli na uniknięcie śmierci nawet 2500 osób rocznie. Zmniejszy też skutki wypadków o co najmniej 15 proc.
System eCall będzie umożliwiał ręczne lub automatyczne wezwanie pomocy, czyli za pomocą przycisku przez kierowcę (pasażerów) pojazdu lub automatyczne aktywowane - po zderzeniu, dzięki czujnikom zamontowanym w pojeździe.
Łączność ze służbami zapewni karta sim, która będzie zamontowana w samochodzie przez producenta auta (nie trzeba będzie w żaden sposób jej aktywować, łączyć ze smartfonem itp).
Po uruchomieniu samochodowe urządzenie eCall połączy się przy użyciu sieci telefonii komórkowej ze służbami ratunkowymi. System eCall będzie się łączyć z operatorami numeru alarmowego 112. Dyspozytor połączy się z kierowcą, a jeśli ten nie zareaguje na połączenie, na miejsce zostaną wysłane pogotowie, straż pożarna i policja. Usługa eCall będzie dostępna za darmo.
Według ekspertów system eCall ma być standardowo montowany we wszystkich nowych samochodach osobowych (homologacja M1 – pojazdy wyposażone w nie więcej niż 8 miejsc siedzących oprócz fotela kierowcy) oraz dostawczych o dmc do 3,5 tony (homologacja N1).
Eksperci dodają, że, eCall można zainstalować także w samochodach sprzed kilku czy nawet kilkunastu lat. Wystarczy, że będą wyposażone w gniazdo zapalniczki, do którego można przymocować uniwersalny moduł, wyglądający jak zwykła ładowarka samochodowa.
System eCall - wady i zalety?
- Mamy poważne wątpliwości, czy jesteśmy na to technicznie przygotowani - przyznaje lekarz medycyny ratunkowej Adam Pietrzak (zobacz na filmie).
Mistrzowie parkowania 2018 w Trójmieście na Pomorzu. Janusze parkowania, łosie na drodze, czyli jak nie parkować! [ZDJĘCIA]
POLECAMY POMORSKIE MOTOFAKTY.PL:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?