Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju i Bank Gospodarwstwa Krajowego są w gronie banków, które sfinansują budowę trzeciego głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie Gdańsk. 254 mln euro jakie pożyczą DCT Gdańsk jest częścią pakietu finansowania w wysokości 863,5 mln euro, opracowanego przez grupę krajowych i międzynarodowych pożyczkodawców dla DCT Gdańsk.
Kredyty zostaną przeznaczone na sfinansowania budowy nowego Terminalu 3 oraz modernizacji Terminali 1 i 2. DCT Gdańsk zyska 717 metrów głębokowodnego nabrzeża i 36 hektarów powierzchni i zostanie wyposażony w pierwszej fazie w 7 energooszczędnych żurawi nabrzeżnych i 20 półautomatycznych suwnic.
- DCT Gdańsk jest jednym z najszybciej rozwijających się portów w Europie i stanie się jednym z 10 największych portów w Europie pod względem przeładunków. Jego terminale dalekomorskie łączą kraje nadbałtyckie – w tym Skandynawię – z partnerami handlowymi w Azji, ale port jest również połączony regionem północnej, środkowej i wschodniej Europy. Globalne wydarzenia ostatnich kilku lat pokazały kluczową rolę, jaką logistyka odgrywa w bezpieczeństwie gospodarczym - powiedziała Nandita Parshad, dyrektor zarządzająca EBOR ds. Zrównoważonej Infrastruktury.
- Poprzez finansowanie tak ważnych inwestycji infrastrukturalnych jak rozbudowa terminala DCT, Bank Gospodarstwa Krajowego realizuje swoją misję. Jest nią wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. Inwestycje w strategiczną infrastrukturę transportową, taką jak terminale kontenerowe, są w tych czasach fundamentalne. Tylko w pierwszej połowie tego roku, na finansowanie działań z programu Infrastruktura, Transport i Logistyka wygenerowaliśmy blisko 17,5 mld zł - powiedział Włodzimierz Kocon, członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.
Pierwsze statki zawiną do terminalu 3 do końca 2024 r., a pełne zakończenie budowy planowane jest na 2025 r. Pierwszy etap rozbudowy ma na celu zwiększenie pojemności portu o 1,5 mln TEU, w porównaniu z obecnymi 2,9 mln TEU, zwiększając tym samym całkowita zdolność przeładunkowa o prawie 50 procent do 2025 r.
Gdańsk jest jedynym głębokowodnym portem terminalowym w Polsce i jedynym portem na Morzu Bałtyckim, który może przyjmować ultra-duże kontenerowce (ULCV) o pojemności 24 000 (TEU), które obsługują szlaki między Europą a Azją.
ZOBACZ TEŻ:
DCT Gdańsk bije rekordy przeładunków i zaczyna budowę trzeciego nabrzeża dla kontenerowców
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?