Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dzień Bezpiecznego Internetu. Internetowi oszuści nie odpuszczają. Co zrobić żeby nie stracić danych i pieniędzy?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Ponad 60 proc. Polaków obawia się wycieku lub kradzieży danych osobowych. Większość z nich za jedno z największych zagrożeń uważa działania hakerów oraz oszustów podszywających się pod inne firmy lub instytucje.
Ponad 60 proc. Polaków obawia się wycieku lub kradzieży danych osobowych. Większość z nich za jedno z największych zagrożeń uważa działania hakerów oraz oszustów podszywających się pod inne firmy lub instytucje. pixabay
7 lutego obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu. Eksperci podkreślają, że świadomość użytkowników to dziś jeden z niezwykle istotnych elementów systemu cyberbezpieczeństwa. Oszuści nieustannie korzystają z nowych metod, które stosują na masową skalę. Jednym z głównych celów internetowych oszustów jest wyłudzenie, zdobycie naszych poufnych danych, a w konsekwencji kradzież pieniędzy.

Spis treści

Jak podają Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net), znaczna liczba konsumentów zwraca się do nich w celu uzyskania pomocy, gdy padli ofiarą oszustwa, ponieważ albo jeszcze nie zdali sobie z tego sprawy albo nie są pewni, do kogo zwrócić się o pomoc.

Ponad 60 proc. Polaków obawia się wycieku lub kradzieży danych osobowych. Większość z nich za jedno z największych zagrożeń uważa działania hakerów oraz oszustów podszywających się pod inne firmy lub instytucje. Równocześnie sami nierzadko sami ułatwiamy im zdobycie naszych danych. Dotyczy to zwłaszcza młodych Polaków. Co 10. z nich udostępnia swoje hasło do logowania innym osobom, a co 5. przyznaje, że zdarzyło mu się opublikować w sieci zdjęcia swoich dokumentów – wynika z badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.

Pandemia spowodowała wzrost liczby nadużyć

Pandemia koronawirusa w 2020 r. spowodowała znaczny wzrost liczby nadużyć zgłaszanych do ECC-Net. Jak dotąd liczba ta nie spadła do poziomu sprzed COVID-19. – Ten podwyższony poziom oszustw można wstępnie uznać za „nową normę” – wskazano.

  • 2019 – 2926 zgłoszeń
  • 2020 – 3607 zgłoszeń
  • 2021 – 3772 zgłoszenia
  • 2022 – 3567 zgłoszeń
Ponad 60 proc. Polaków obawia się wycieku lub kradzieży danych osobowych. Większość z nich za jedno z największych zagrożeń uważa działania hakerów oraz oszustów podszywających się pod inne firmy lub instytucje.

Dzień Bezpiecznego Internetu. Internetowi oszuści nie odpusz...

Jakie są najczęściej zgłaszane oszustwa?

Zdecydowana większość oszustw zgłaszanych do ECK ma miejsce w internecie (6814 skarg w latach 2020-2022). Duża część z nich spotyka konsumentów (czasami na dobrze znanych) platformach i portalach sprzedażowych (971 zgłoszeń).

Najczęstszą metodą płatności w sytuacjach oszustwa zgłaszanych do ECC-Net są przelewy bankowe (46 proc. przypadków oszustw w porównaniu z 18 proc. w ogólnej liczbie spraw). Płatności kartami kredytowymi i debetowymi są znacznie rzadziej wskazywane (30 proc. w przypadkach oszustw w porównaniu z 60 proc. w ogólnej liczbie spraw) – poinformowano w przesłanym nam komentarzu.

– Oszuści oferują swoim klientom płatność za pośrednictwem przelewu – ponieważ wówczas znacznie trudniej jest odzyskać pieniądze. W przypadku płatności kartą istnieje możliwość zwrócenia się do banku z prośbą o wszczęcie procedury obciążenia zwrotnego – wskazuje Koordynator ECK Karol Muż.

Usługi finansowe najbardziej zagrożone

Najbardziej widocznym sektorem gospodarki, w którym pojawiają się raporty o oszustwach, są usługi finansowe. – W tym obszarze odnotowuje się ponad trzykrotnie więcej zgłoszeń niż w kolejnym – wskazano.

Dane za lata 2020-2022:

  • usługi finansowe (2786),
  • zakup odzieży i obuwia (876),
  • zakup samochodu (586),
  • zakwaterowanie (451),
  • portale towarzyskie (400),
  • telefony i akcesoria (234).

Najpopularniejsze sposoby oszustów

ECC-Net wskazuje, że jednym z głównych celów internetowych oszustów jest wyłudzenie, zdobycie naszych poufnych danych, a w konsekwencji kradzież pieniędzy.

Jak wskazuje Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod jest również przejmowanie kont na portalach społecznościowych i poprzez podszywanie się pod właściciela konta, masowe rozsyłanie wiadomości z prośbą o przekazanie kodów do realizacji szybkich płatności bezgotówkowych.

– Pamiętajmy, że skutecznym sposobem uniknięcia kradzieży pieniędzy jest zweryfikowanie komu go wysyłamy np. dzwoniąc do tej osoby i upewniając się podczas bezpośredniej rozmowy – podkreślają eksperci.

Inne metody cyberoszustów:

  • Obietnica zarobienia szybkich pieniędzy – wyłudzenie danych (pesel, numer dowodu osobistego).
  • Fałszywe sklepy internetowe.
  • Oszustwa phishingowe – oszust wysyła wiadomość e-mail, która wydaje się pochodzić z legalnego źródła (np. banku, portalu społecznościowego), prosi o zalogowanie i przejmuje dane.
  • Atrakcyjna nagroda za grosze – oszust prosi o wpłacenie niewielkiej kwoty (mailem, sms-em) w zamian za wartościową nagrodę. Po wpłaceniu pieniędzy – przestaje się odzywać.
  • Maile ze złośliwym oprogramowanym – link w mailu, który instaluje wirusa na twoim komputerze.
  • Uważaj na sprzedaż biletów online przez osoby prywatne oraz nowopoznane osoby na portalach randkowych, które próbują wyłudzić dane.

Eksperci ECC-Net przypominają, aby nie stracić zdrowego rozsądku i nie stać się ofiarą cyberprzestępstwa. – Oszuści nie muszą kraść portfela. Wystarczy, że ukradną Twoje dane – ostrzega z kolei UOKiK.

Nie daj się nabrać oszustowi

Stosując się do kilku podstawowych zasad, zwiększamy swoje bezpieczeństwo w sieci.

Chroń swoje pieniądze

  • Nie odpowiadaj na wiadomości e-mail z prośbą o podanie kodu PIN lub hasła.
  • Nie wysyłaj pieniędzy do kogoś, kogo nie znasz lub komu nie ufasz.
  • Inwestuj tylko u licencjonowanych dostawców usług finansowych.
  • Obserwuj swój rachunek bankowy, w razie niezidentyfikowanych płatności – zablokuj kartę.
  • Dokładnie sprawdzaj wiadomości jakie otrzymujesz w toku płatności mobilnych i czytaj na co wyrażasz zgodę, i jaki przelew potwierdzasz.

Chroń swój telefon

  • Bądź podejrzliwy wobec niespodziewanych połączeń i wiadomości tekstowych.
  • Nie odpisuj na niechciane wiadomości.
  • Nie podawaj swojego numeru telefonu nieznajomym online.
  • Nie korzystaj z nieznanej i niezabezpieczonej sieci Wi-Fi.

Chroń swój komputer

  • Aktualizuj swoje oprogramowanie ochronne.
  • Nie odpowiadaj w żaden sposób na niechciane e-maile.
  • W razie wątpliwości – usuń wiadomość!

Chroń swoją tożsamość

  • Nigdy nie podawaj swoich danych osobowych osobom, których nie znasz lub którym nie ufasz.
  • Zniszcz stare rachunki, nagrania lub przeterminowane karty – nie wyrzucaj ich do kosza!

– Zawsze weryfikujmy adresy stron, z których otrzymaliśmy link. Często okazuje się, że to nie jest przekierowanie do atrakcyjnej promocji. Żeby to sprawdzić, wyszukajmy ręcznie stronę w przeglądarce. Zakupy i transakcje bankowe róbmy zawsze za pośrednictwem oficjalnych stron lub aplikacji mobilnych. Unikajmy korzystania z publicznych otwartych sieci Wi-Fi. Korzystajmy też z aktualizowanych programów antywirusowych, które zapewnią bezpieczeństwo w przypadku podstawowych zagrożeń, wysyłając ostrzeżenie przed pobraniem niebezpiecznym plików i informując o niezweryfikowanych stronach – podpowiada Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl, partnera Krajowego Rejestru Długów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki