Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dwóch graczy w negocjacjach na następcę najważniejszych okrętów MW. Jest decyzja o wstępnym wyborze partnera dla programu fregat „Miecznik”

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Okręt ORP Albatros (na pierwszym planie) i prom Salish Heron ze stoczni Remontowa Shipbuilding
Okręt ORP Albatros (na pierwszym planie) i prom Salish Heron ze stoczni Remontowa Shipbuilding Marcin Koszałka
Siły Zbrojne RP poinformowały o wstępnym wyborze projektu koncepcyjnego następców fregat rakietowych „Oliver Hazad Perry”. Za najlepsze rozwiązania uznano propozycje niemiecką i brytyjską. Teraz konsorcjum PGZ-Miecznik podejmie negocjacje z holdingiem ThyssenKrupp i spółką Babcock. Gra idzie o udział w przedsięwzięciu wartym 8 mld zł, realizowanym przez Stocznię Wojenną z Gdyni i Remontową Shipbuilding z Gdańska. W polu została hiszpańska Navantia, ma szanse jedynie jeśli negocjacje nie powiodą się.

Decyzja o wyborze projektu koncepcyjnego dla fregat „Miecznik” zapadła w Wojsku Polskim 10 lutego. Trzy okręty, które zastąpią ORP Kościuszko i ORP Pułaski, mają zostać zbudowane do 2034 roku.

Wojsko informuje, że: wyłoniony został wariant pierwszego wyboru oraz warianty alternatywne realizacji projektu „Miecznik”. Za najkorzystniejsze wskazano propozycje przedstawione przez niemieckich i brytyjskich partnerów przemysłowych, a ocena punktowa pomiędzy nimi nie przekraczała 5 proc. Kolejnym krokiem będzie przeprowadzenie negocjacji pomiędzy Konsorcjum PGZ-Miecznik a zagranicznymi partnerami oferującymi technologie platformy okrętowej oraz Zintegrowanego Systemu Walki. Ostateczne podpisanie umowy Business-to-Business przez Konsorcjum PGZ-Miecznik z partnerem zagranicznym, którego rozwiązanie zostało wskazane jako wariant pierwszego wyboru, będzie uzależnione od ostatecznych warunków i kosztów pozyskania.

Partner niemiecki wspominany w komunikacie to holding ThyssenKrupp Marine Systems, który oferuje rozwiązania fregaty typu MEKO A-300. Brytyjczycy to Babcock International, w programie proponują projekt fregaty Arrowhead 140. Jeśli negocjacje z nimi nie zakończą się sukcesem wojskowi mogą wrócić do propozycji hiszpańskiego oferenta, firmy stoczniowej Navantia z projektem fregaty F-100.

Za realizację przedsięwzięcia odpowiada konsorcjum PGZ-Miecznik w skład którego wchodzą: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding S.A.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki