Dwie parowozownie na Pomorzu?

J. Surażyńska, P. RydzyńskiZaktualizowano 
Niewykluczone, że kościerskiej parowozowni za kilka lat przybędzie konkurencja
Niewykluczone, że kościerskiej parowozowni za kilka lat przybędzie konkurencja Joanna Surażyńska
Władze Kościerzyny chcą przejąć od PKP znajdujący się w tym mieście kolejowy skansen i zrobią wszystko, aby doszło do tego jak najszybciej.

Tymczasem kolejnego zwolennika zyskała idea utworzenia w Tczewie Pomorskiego Muzeum Kolejnictwa.

Kilka tygodni temu PKP Cargo ze względów oszczędnościowych zdecydowało o zawieszeniu działalności kościerskiego skansenu. Władze miasta, nie po raz pierwszy zresztą, wystąpiły z inicjatywą przejęcia muzealnej placówki. Sprawa nie jest jednak prosta.

Trudności dotyczą przede wszystkim kwestii formalnych związanych ze sprawami własnościowymi. Grunty, na których funkcjonuje skansen oraz obiekty należą do PKP Nieruchomości, natomiast większość eksponatów do PKP Cargo. Chęć uregulowania tych spraw zadeklarowały jednak wszystkie strony. Być może, aby skansen mógł niedługo wznowić działalność, miasto będzie go dzierżawić lub otrzyma go w użyczenie.

Równolegle z decyzją o zawieszeniu działalności skansenu w Kościerzynie pojawił się pomysł utworzenia kolejowej placówki muzealnej w Tczewie. Pomysł zyskał aprobatę Fundacji Era Parowozów, działającej przy PKP Cargo.

Od kilku lat fundacja współorganizuje największe kolejowe imprezy w Polsce, Paradę Parowozów w Wolsztynie i Parowozjadę w Chabówce. Na obu można podziwiać kilkanaście maszyn pod parą. W ub.r. Era Parowozów zorganizowała też pociąg retro z Gdyni do Braniewa. W imprezie wzięło udział kilkaset osób.

- Jesteśmy gotowi wspomóc organizacyjnie i w miarę możliwości finansowo stworzenie muzeum w Tczewie. Zaznaczam, że nie chodzi o likwidację skansenu w Kościerzynie, tylko o utworzenie w Tczewie drugiego muzeum. W Kościerzynie jest tyle eksponatów, że spokojnie starczy na dwa skanseny - powiedział nam Mirosław Szymański, prezes Ery Parowozów.

Jego zdaniem do Tczewa mogłyby trafić zabytkowe parowozy i wagony z innych regionów Polski, m.in. z Ełku.

Szymański dodał, że teraz najważniejsze jest uregulowanie stanu prawnego dawnej tczewskiej parowozowni, w której miałoby powstać muzeum. Zapowiedział, że będzie przekonywać władze PKP SA do nieodpłatnego przekazania terenu parowozowni oraz władze Tczewa do idei muzeum. Zenon Odya, prezydent Tczewa, przyznał na naszych łamach, że "skansen w mieście kolejarzy to świetny pomysł", ale jest za wcześnie, by mówić o konkretach.

- Jeśli strony wyrażą zainteresowanie i sprawy prawne będą uregulowane, to, biorąc pod uwagę czas potrzebny na sprowadzenie i wyremontowanie taboru, muzeum w Tczewie ma szansę zostać otwarte za trzy, cztery lata - uważa Mirosław Szymański.

Mapa atrakcji

Kościerzyna to ważny punkt na mapie kolejowych atrakcji w Polsce.
Numerem 1 jest skansen w Wolsztynie. Jest to ostatnie miejsce w Europie, gdzie na linii Wolsztyn - Poznań uruchamia się pociągi w ruchu regularnym, prowadzone parowozami. Swoje parowozy dla ruchu turystycznego posiada skansen w Chabówce (Kościerzyna wypożycza od kilku lat na wakacje czynny parowóz z Wolsztyna). Na wąskich torach najcenniejsze zbiory posiadają muzea w Sochaczewie, Wenecji k. Żnina i Gryficach.

polecane: Dzwonią do Ciebie te numery? Nie odbieraj!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
aalla

muzeum kolei w wenecji organizuje nocne zwiedzanie. A u nas nie mozna? szczgoly www.muzeumwenecja.pl

Dodaj ogłoszenie