Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Duży ruch w trójmiejskich terminalach. Rekordowe przeładunki kontenerów

Jacek Klein
BCT zanotował kolejny rok rosnących przeładunków
BCT zanotował kolejny rok rosnących przeładunków Materiały prasowe
Bałtycki Terminal Kontenerowy przeładował w ubiegłym roku prawie 409 tys. standardowych kontenerów (TEU), czyli o 13 proc. więcej niż w 2011 r. Miniony rok odznaczył się też zanotowaniem rekordowego udziału kolei w przeładunkach, sięgającego 42 proc.

- Rosnące od 2010 roku obroty terminalu, a także atrakcyjne perspektywy dla rynku kontenerowego tworzą solidne podstawy ambitnej strategii na następne dziesięciolecia - powiedział Krzysztof Szymborski, prezes BCT.

Dziś terminal obsługuje ponad 40 pociągów tygodniowo.
- Kontenery na torach to przyszłość transportu intermodalnego. Przewozy kolejowe stają się opłacalne na odległościach powyżej 200 kilometrów - mówi Piotr Frąckowiak, BCT Intermodal Manager.

Gdyński terminal jest w trakcie realizacji wielkiego programu inwestycyjnego. Po jego zakończeniu udział kolei w przeładunkach jeszcze wzrośnie. Warte ponad 153 mln zł inwestycje obejmują m.in. zakup nowych suwnic nabrzeżowych, placowych i kolejowych, wymianę nawierzchni oraz przygotowanie nowych stanowisk dla kontenerów chłodniczych. Aż 35 proc. tej kwoty pochodzić będzie z funduszy unijnych.

BCT zabiega także o pogłębienie gdyńskiego portu co umożliwi przyjmowanie jeszcze większych statków.

Więcej informacji gospodarczych znajdziesz w naszym serwisie Biznes na Pomorzu

Największy trójmiejski terminal kontenerowy, DCT Gdańsk nie podsumował jeszcze ubiegłorocznych wyników, ale dane po pierwszej połowie roku wskazują także na wzrost przeładunków o kilkadziesiąt procent i kolejny rekord. Po półroczu przeładowano w DCT prawie 400 tys. TEU, w porównaniu z 635 tys. w całym roku 2011.

Przełom roku to także ważne wydarzenia w terminalach masowych. W pierwszych dniach tego roku w budowanym Terminalu Masowym Grupy Sea-Invest w Porcie Północnym zjawił się specjalistyczny statek Regine. Przywiózł dwa dźwigi Liebherr LPS 600. Uruchomienie 60-tonowych dźwigów nadzoruje ekipa fabryczna firmy. Infrastruktura przeładunkowa wzbogaci się niedługo o system przenośników taśmowych i największą w polskich portach zwałowarko-ładowarkę. Uruchomienie terminalu zaplanowane jest na koniec lipca tego roku.

Prawie równocześnie, tym razem do gdańskiego portu wewnętrznego, zawinął statek Fri Porsgruun. Zacumował przy Nabrzeżu Bytomskim i przetestował nowe urządzenia przeładunkowe, przyjmując do ładowni 3,5 tys. ton pszenicy. Test przeprowadzono w związku z planowanym na marzec otwarciem Gdańskiego Terminalu Masowego, który powstał dzięki porozumieniu Malteurop Polska (należącej do światowego potentata w produkcji słodu) i Copenhagen Merchants.

Możesz wiedzieć więcej! Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki