- Rosnące od 2010 roku obroty terminalu, a także atrakcyjne perspektywy dla rynku kontenerowego tworzą solidne podstawy ambitnej strategii na następne dziesięciolecia - powiedział Krzysztof Szymborski, prezes BCT.
Dziś terminal obsługuje ponad 40 pociągów tygodniowo.
- Kontenery na torach to przyszłość transportu intermodalnego. Przewozy kolejowe stają się opłacalne na odległościach powyżej 200 kilometrów - mówi Piotr Frąckowiak, BCT Intermodal Manager.
Gdyński terminal jest w trakcie realizacji wielkiego programu inwestycyjnego. Po jego zakończeniu udział kolei w przeładunkach jeszcze wzrośnie. Warte ponad 153 mln zł inwestycje obejmują m.in. zakup nowych suwnic nabrzeżowych, placowych i kolejowych, wymianę nawierzchni oraz przygotowanie nowych stanowisk dla kontenerów chłodniczych. Aż 35 proc. tej kwoty pochodzić będzie z funduszy unijnych.
BCT zabiega także o pogłębienie gdyńskiego portu co umożliwi przyjmowanie jeszcze większych statków.
Więcej informacji gospodarczych znajdziesz w naszym serwisie Biznes na Pomorzu
Największy trójmiejski terminal kontenerowy, DCT Gdańsk nie podsumował jeszcze ubiegłorocznych wyników, ale dane po pierwszej połowie roku wskazują także na wzrost przeładunków o kilkadziesiąt procent i kolejny rekord. Po półroczu przeładowano w DCT prawie 400 tys. TEU, w porównaniu z 635 tys. w całym roku 2011.
Przełom roku to także ważne wydarzenia w terminalach masowych. W pierwszych dniach tego roku w budowanym Terminalu Masowym Grupy Sea-Invest w Porcie Północnym zjawił się specjalistyczny statek Regine. Przywiózł dwa dźwigi Liebherr LPS 600. Uruchomienie 60-tonowych dźwigów nadzoruje ekipa fabryczna firmy. Infrastruktura przeładunkowa wzbogaci się niedługo o system przenośników taśmowych i największą w polskich portach zwałowarko-ładowarkę. Uruchomienie terminalu zaplanowane jest na koniec lipca tego roku.
Prawie równocześnie, tym razem do gdańskiego portu wewnętrznego, zawinął statek Fri Porsgruun. Zacumował przy Nabrzeżu Bytomskim i przetestował nowe urządzenia przeładunkowe, przyjmując do ładowni 3,5 tys. ton pszenicy. Test przeprowadzono w związku z planowanym na marzec otwarciem Gdańskiego Terminalu Masowego, który powstał dzięki porozumieniu Malteurop Polska (należącej do światowego potentata w produkcji słodu) i Copenhagen Merchants.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?