Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Duma przedsiębiorcy: Opakowanie na sukces

Jacek Klein
Sebastian Dadaczyński
Dla swoich klientów firma Mark zaprojektuje, wykona opakowanie i dostarczy na czas, tak by zapewnić ciągłość produkcji. Pracuje w systemie Just In Time, którego prekursorami byli Japończycy.

Metody dostaw mogą być w cyklu dziennym, tygodniowym lub miesięcznym - według potrzeb. Na kartonach może wykonać nadruk w kilku kolorach, według projektu dostarczonego przez klienta.

Obecnie zakład produkcyjny w Bolesławowie pod Gdańskiem to około 2 tys. m kw. pod dachem z nowoczesnym parkiem maszynowym. Dwadzieścia lat temu nie było wcale takie pewne, że Marian Szadejko, właściciel firmy, zainteresuje się branżą opakowań. Z wykształcenia jest mechanikiem samochodowym, myślał więc o warsztacie.

- Można powiedzieć, że był to przypadek - mówi przedsiębiorca. - Przygodę z własnym biznesem zacząłem w 1990 roku. Wcześniej przez 10 lat pracowałem w stoczni Conrada jako żaglomistrz. Później wyjechałem na kontrakt zagraniczny. Po powrocie zastanawiałem się, co dalej. Zdecydowałem się zająć projektowaniem i szyciem żagli, miałem w tym doświadczenie. Koniunktura na rynku jednak nie sprzyjała, a kontakty z klientami uświadomiły mi, że jest zapotrzebowanie na opakowania. Co więcej, w przeciwieństwie do żeglarstwa, rynek opakowań nie jest sezonowy. Popyt na nie jest cały czas. Zdecydowałem się podjąć ryzyko.

Przez długi czas firma zajmowała się handlem opakowaniami, głównie workami papierowymi i kartonami. Trzy lata temu Szadejko zdecydował się wprowadzić swój biznes na kolejny etap. Wziął kredyt z banku i kupił istniejący już zakład produkcyjny.

- Zmodernizowałem go. Produkujemy opakowania kartonowe, sprzedajemy folie termokurczliwe i stretch, taśmy samoprzylepne, czyli komplet asortymentu służący do wysyłki towaru. Zasięg firmy ograniczyłem do pomorskiego, choć wcześniej działaliśmy na terenie całego kraju. Doszedłem jednak do wniosku, że koszty transportu są za wysokie - mówi Szadejko.

W pełnym wymiarze zatrudnia 10 osób. Wśród nich są brat, siostra i syn, zatem firma, jak wiele w kraju, to rodzinny interes, ale powiązania rodzinne w pracy nie mają znaczenia. Liczą się zaangażowanie i profesjonalizm. Jak mówi Szadejko, pracownik to podstawa sukcesu każdego przedsiębiorstwa. Dobry pracownik, związany z firmą.

- Nie mnie oceniać, czy jestem dobrym, czy złym pracodawcą, ale nigdy się nie spóźniłem z wypłatami dla pracowników, zawsze były na czas - dodaje. - W tej kwestii jestem pryncypialny. Jeśli się stawia wymagania pracownikom, to trzeba być wobec nich fair. Pracownika i pracodawcę wiąże przecież umowa. Przez te lata przez firmę przewinęło się około 100 osób, a zostało kilka, których nie muszę kontrolować. To pozwala mi zająć się rozwojem firmy. Ale także wygospodarować czas dla siebie, ponieważ odpoczynek jest potrzebny. Dlatego w każdy piątek zostawiam biznes na weekend. Owszem, w początkowej fazie rozwoju firmy pochłania ona masę czasu, nerwów. Ale z czasem, kiedy już nabiera kształtów, stabilności, nie można dać się zwariować.

Równie ważna jak pracownicy i relacje z nimi jest rzetelność wobec kontrahentów.
- Jak przyjdzie reklamacja, co przecież czasem może się zdarzyć, to trzeba ją uznać, przeprosić i jak najszybciej wysłać ponowną partię zamówienia. Zdobycie klientów nie jest łatwe, zatem nie można sobie pozwolić na ich głupią utratę - uważa Szadejko.

Firma Mark nie spoczywa na laurach. Właściciel planuje rozbudowę powierzchni magazynowej i zakup kolejnych maszyn, które wzbogacą asortyment i jeszcze bardziej unowocześnią produkcję. Za 5-6 lat chciałby kolejnemu pokoleniu przekazać silne przedsiębiorstwo.
- Młodsze pokolenie lepiej sobie poradzi w coraz bardziej agresywnych czasach w biznesie - wyjaśnia. - Będę miał czas na hobby - łowienie ryb, żeglarstwo. Ale nie do końca. Pewnie jakiś projekt biznesowy jeszcze zrealizuję. Jestem z rodziny długowiecznej, zatem chyba jeszcze sporo lat przede mną.

Partnerem akcji „Duma Przedsiębiorcy” jest Idea Bank.

Cykl jest elementem akcji Idea Banku, który postanowił udokumentować i wypromować działalność dziesiątek małych polskich firm, które odniosły sukces. Na wsparcie promocyjne może liczyć około stu firm z całej Polski. Więcej informacji o akcji na stronie: http://www.ideabank.pl/duma-przedsiebiorcy

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND
od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki