Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga S6 będzie miała swoją nazwę? Via Pomerania [WIDEO]

Marzena Sutryk
Marzena Sutryk
W koszalińskim ratuszu zebrał się wczoraj zarząd Stowarzyszenia Samorządowego S6; funkcję prezesa zarządu, już drugą kadencję, pełni społecznie prezydent Koszalina  Piotr Jedliński (w środku)
W koszalińskim ratuszu zebrał się wczoraj zarząd Stowarzyszenia Samorządowego S6; funkcję prezesa zarządu, już drugą kadencję, pełni społecznie prezydent Koszalina Piotr Jedliński (w środku) Radosław Brzostek
Do Koszalina zjechali wczoraj samorządowcy, którzy zasiadają w zarządzie Stowarzyszenia S6. Walka o budowę S6 w całości trwa. Jest też pomysł na nazwę.

Zarząd Stowarzyszenia S6 przygotował dwie specjalne uchwały z wystąpieniem do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Uchwały mają być jeszcze dyskutowane i głosowane w połowie maja podczas kolejnego spotkania , ale tym razem w Słupsku.

Jedna uchwała dotyczy wykorzystania oszczędności zgromadzonych w ubiegłym roku w Krajowym Funduszu Drogowym (2 mld zł), pochodzących z rozstrzygnięcia postępowań przetargowych na zadania związane z budową krajowej sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zarząd wskazał także, że do wykorzystania jest jeszcze ponad 1 mld złotych pochodzący ze zwrotu zawyżonej rekompensaty pobranej od Skarbu Państwa za zarządzanie autostradą A2 niezgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwowej przez Autostradę Wielkopolską S. A.

Prywatna firma będzie odpowiadać za zaprojektowanie, wybudowanie, sfinansowanie i późniejsze utrzymywanie infrastruktury drogowej między Koszalinem a Bożym Polem. W zamian otrzyma od państwa cykliczną opłatę rozpisaną na 30 lat.Pod koniec marca Minister Inwestycji i Rozwoju Jerzy  Kwieciński zapowiedział, że wykreślony wcześniej z realizacji, a kluczowy dla tej części Pomorza odcinek drogi S6 od Bożego Pola do Koszalina powstanie w ramach partrnerstwa publiczno-prywatnego. Co ważne, do 2023 roku.  Wczoraj resort poinformował nas, jak miałoby to wyglądać w zarysie. Według planów urzędników to prywatny podmiot ma odpowiadać za zaprojektowanie, wybudowanie, a następnie utrzymywanie nowo powstałej infrastruktury drogowej. Zapewni on też finansowanie budowy ważnego dla całego Pomorza odcinka. W zamian otrzyma od rządu określoną umową opłatę np. przez okres 30 lat. Ma to pozwolić mu na spłatę zaciągniętych kredytów pod budowę, pokrycie kosztów utrzymania i osiągnięcie zysku. Formalnie  właścicielem drogi będzie Skarb Państwa.  - Zastosowanie formuły PPP w przypadku odcinka S6  „Koszalin - Bożepole Wielkie” nie wyklucza wykorzystania dotacji UE jako jednego ze źródeł finansowania - zapewnia Paweł Nowak z biura prasowego ministerstwa. - W  przypadku pojawienia się dodatkowych środków w Programie Infrastruktura i Środowisko istnieje możliwość zastosowania formuły tzw. projektu hybrydowego, czyli łączącego model PPP z dofinansowaniem UE. Prace budowlane na tym odcinku mogłyby się rozpocząć najwcześniej w 2020 roku.Resort przyznaje, że S6 to strategiczna inwestycja dla całego Pomorza. Eskresówka wraz z autostradą A1 i realizowaną drogą ekspresową S7 będzie stanowić ramę transportową Polski Północnej.Na kolejnych slajdach znajdziesz zdjęcia z prac prowadzonych przy budowie obwodnicy Koszalina i Sianowa w marcu. Zobacz także Rozpoczęcie budowy odcinka na trasie Goleniów- Koszalin

Droga S6. Marzec na budowie obwodnicy Koszalina i Sianowa. O...

Stowarzyszenie chce, by zaoszczędzone pieniądze przesunąć na realizację znajdujących się obecnie na liście rezerwowej odcinków trasy ekspresowej S6: Koszalin - Słupsk, Słupsk - Lębork, Lębork - DK nr 6 w okolicach Bożegopola Wielkiego i pilne rozpoczęcie realizacji tych inwestycji w bieżącym okresie programowania.

Druga uchwała dotyczyła wystąpienia do ministra infrastruktury o zgodę na nadanie trasie ekspresowej S6 symbolicznej nazwy Via Pomerania. Nazwa miałaby funkcjonować zwyczajowo obok oficjalnej numeracji krajowej dla tej trasy, podkreślając jej rangę i kreując silną markę identyfikacyjną i promocyjną.

- Naszą drogę czas nazwać - mówi prezydent Koszalina Piotr Jedliński, który jest jednocześnie szefem Stowarzyszenia Samorządowego S6.

W naszym regionie trwa realizacja drogi ekspresowej S6. Zobaczcie zdjęcia z prac prowadzonych na odcinku Ustronie Morskie - Koszalin. Fotografie zostały zrobione w okresie od 27 lutego do 21 marca.Zobacz także Droga S6. Rozpoczęcie budowy odcinka na trasie Goleniów- Koszalin

Droga S6. Prace na odcinku Ustronie Morskie-Koszalin [ZDJĘCIA]

Stowarzyszenie Samorządowe S6 powstało w listopadzie 2013 roku z inicjatywy gminy Kobylnica. Siedzibą Stowarzyszenia jest Koszalin. Aktualnie Stowarzyszenie skupia 27 członków: gminy i powiaty z obszaru województw zachodniopomorskiego i pomorskiego, leżące na terenie oddziaływania planowanej trasy ekspresowej S6.

Celem Stowarzyszenia jest współdziałanie członków w zakresie promowania idei budowy drogi ekspresowej S6 w najszybszym możliwym terminie, wspieranie przygotowania i przyspieszenie realizacji inwestycji związanej z budową tej drogi, ochrona uzasadnionych interesów oraz współpraca w zakresie wykorzystania potencjału gospodarczego i społecznego terenów przyległych do drogi ekspresowej S6, jej węzłów komunikacyjnych i dróg dojazdowych.

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej, w czasie której podpisano umowę na realizację odcinka Bobolice-Szczecinek w ramach drogi S11, poruszono również temat prac prowadzonych na drodze S6.Mówiono jak aktualnie wygląda sprawa dalszej realizacji najtrudniejsze-go odcinka obwodnicy Koszalin - Sianów w ramach budowy drogi S6. Chodzi o odcinek między ul. Władysława IV a Gorzebądziem, gdzie pod powierzchnią ziemi wykryto tzw. samowypływy (źródła wody pod dużym ciśnieniem). Przypomnijmy, że z tego względu w ubiegłym roku wstrzymano prace, by zdecydować o dalszych działaniach i zmianie technologii budowy drogi w tym rejonie. Ostatecznie stanęło na tym (wykonano też dokumentację zamienną), że wykonawca postawi tzw. kolumny przemieszczeniowe, na których w dalszym etapie będzie wykonywana konstrukcja drogi. Odcinek obwodnicy od Bielic do ul. Władysława IV ma być gotowy szybciej i oddany do użytku na koniec tego roku (będzie można nim jeździć). Natomiast wspomniany najtrudniejszy  odcinek obwodnicy Koszalin - Sianów ma być gotowy rok później - pod koniec 2019. - Wykonana będzie wcześniej obwodnica Sianowa, ale ona samodzielnie nie będzie mogła być wykorzystywana - mówił dyrektor. Ze względu na zmianę technologii wykonania części obwodnicy koszty budowy wzrosną o 200- -250 mln złotych. Koszt całości wynosił przed korektą ok. 650 mln złotych. Ze strony przedstawicieli rządu padło zapewnienie, że potrzebna kwota na sfinansowanie dodatkowych prac jest zabezpieczona.Zobaczcie najnowsze zdjęcia z prac prowadzonych przy budowie obwodnicy Koszalina i SianowaZobacz także Droga S6. Rozpoczęcie budowy odcinka na trasie Goleniów- Koszalin

Droga S6. Obwodnica Koszalina i Sianowa rok później [ZDJĘCIA]

Przypomnijmy ponadto, o czym pisaliśmy kilka dni temu - mianowicie, że jest zielone światło dla inwestycji na jej pomorskim odcinku i tym samym jest zapewnienie ministra inwestycji Jerzego Kwiecińskiego, że cała S6 powstanie do 2023 roku. Cała, łącznie z odcinkami, które wypadły z programu budowy dróg. Jak podawaliśmy, partnerstwo publiczno-prywatne ma być sposobem na realizację drogi S6 od Trójmiasta po Goleniów. Minister Kwieciński zapowiedział, że brakujące odcinki S6 powstaną właśnie w tej formule.

Zaznaczył, że cała trasa ma być ukończona do 2023 roku i poinformował, że podległy mu resort pracuje nad zasadami współpracy i zachętami dla prywatnych parterów. To oznacza, że tzw. partner prywatny wybuduje odcinki S6, a państwo będzie płacić za użytkowanie trasy. Nie wchodzą w grę opłaty dla kierowców.

Jak wyglądała zima na budowie drogi s6 na odcinku Kołobrzeg Zachód - Ustronie Morskie? Zapraszamy do obejrzenia zdjęć pochodzących z końca lutego i początku marca 2018 roku.Przedstawiają one kilka lokalizacji budowy (m.in. wykonywanie wykopów i wymiany gruntów nienośnych): węzeł Kołobrzeg Wschód, węzeł Ustronie Morskie, okolice WD-79, DK 11 do ronda Janiska.Przypomnijmy, budowa drogi ekspresowej S6 na odcinku od węzła Kołobrzeg Zachód (bez węzła) do węzła Ustronie Morskie (z węzłem) ma długość 14,7 km. Droga ekspresowa S6 wybudowana będzie w przekroju dwujezdniowym, po 2 pasy ruchu na każdej jezdni. Dostępność do drogi będzie jedynie w węzłach drogowych, natomiast ruch lokalny będzie się odbywać za pomocą dróg zbiorczych oraz bezkolizyjnych przejazdów drogowych z jednej strony drogi na drugą (bez połączenia z droga ekspresowa). Planowany odcinek drogi biegnie na całym odcinku w nowym śladzie. W ramach tego zadania przewidziano również budowę etapu IIIA obwodnicy Kołobrzegu w ciągu DK nr 11 (od ronda Trzebiatowska do ronda Janiska) o długości 1,9 km jako drogi dwujezdniowej klasy S.

Zima na budowie drogi S6 Kołobrzeg Zachód - Ustronie Morskie [zdjęcia]

O tym także, że nie wiadomo do końca, jak w praktyce miałaby ta realizacja wyglądać, dyskutowano wczoraj w Koszalinie. Stąd pomysł, by na majowe spotkanie w Słupsku zaprosić ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Wczoraj do Koszalina - mimo zaproszenia - nie dojechał nikt ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

POLECAMY:

Pościg pod Koszalinem za sprawcami kradzieży

Droga S6. Obwodnica Koszalina i Sianowa rok później

Kolorowy korowód przemaszerował ulicą Zwycięstwa

Weekend w klubie Prywatka w Koszalinie

Historia dworca w Koszalinie na zdjęciach

44. edycja Rajdu Monte Karlino za nami

Gk24.pl

Zachęcamy również do korzystania z prenumeraty cyfrowej Głosu Koszalińskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Droga S6 będzie miała swoją nazwę? Via Pomerania [WIDEO] - Głos Koszaliński

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki