Droga ekspresowa S-6. Trasa Kaszubska ma być przejezdna w III kwartale 2022 roku

Tomasz Smuga
Tomasz Smuga
Przemysław Świderski
Udostępnij:
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o terminach otwierania odcinków na powstającej Trasie Kaszubskiej. Z całej drogi ekspresowej kierowcy będą mogli korzystać w trzecim kwartale 2022 roku. Z kolei przejezdność ekspresówki na niektórych odcinkach ma być zapewniona jeszcze w tym roku.

Według planów cała trasa ekspresowa S-6 łącząca Trójmiasto ze Szczecinem ma powstać do 2025 roku. Kierowców z Pomorza interesuje, kiedy będą mogli korzystać z kaszubskiego odcinka, tzw. Trasy Kaszubskiej. W tej sprawie interpelację do ministerstwa infrastruktury zgłosiła posłanka Barbara Nowacka.

- Trwa budowa 41-kilometrowego odcinka Trasy Kaszubskiej na odcinku Gdynia-Bożepole. Droga według pierwotnego harmonogramu miała być gotowa w 2021 r., ale pewne jest, że trasą kierowcy pojadą najwcześniej dopiero w 2022 r. Jeszcze całkiem niedawno twierdzono, że trasa zostanie oddana zgodnie z harmonogramem - czytamy w interpelacji.

Posłanka pyta w niej o powód opóźnienia w budowie Trasy Kaszubskiej, realny termin oddania do użytku odcinka Gdynia-Bożepole oraz o to, w jaki sposób wspomniane opóźnienia wpłynęły na koszt całej inwestycji.

Budowa węzła Trasy Kaszubskiej w Wielkim Kacku. Uwaga na utr...

Resort odpowiada

W odpowiedzi sekretarz stanu Rafał Weber poinformował, że "zgodnie z obecnymi założeniami, ciąg główny przedmiotowego odcinka S6 ma być w większości przejezdny do końca br. Ostatecznie udostępnienie całego ciągu drogi ekspresowej powinno zakończyć się w III kw. 2022 roku".

Ministerstwo przedstawiło także obowiązujący harmonogram:
Zadanie 1: w. Bożepole Wielkie (z węzłem) – w. Luzino (z węzłem) – 10,4 km

  • 12.2021 - zapewnienie przejezdności w części ciągu głównego;
  • 08.2022 - oddanie do ruchu ciągu głównego

Zadanie 2: w. Luzino (bez węzła) – w. Szemud (z węzłem) – 10,3 km

  • 12.2021 - zapewnienie przejezdności ciągu głównego;
  • 05.2022 - oddanie do ruchu ciągu głównego

Zadanie 3: w. Szemud (bez węzła) – w. Gdynia Wielki Kack (z węzłem) – 20,2

  • 12.2021 - zapewnienie przejezdności ciągu głównego;
  • 06.2022 - oddanie do ruchu ciągu głównego

- Podkreślam, że realizacja dużej inwestycji drogowej, jaką jest ponad 40-kilometrowy odcinek S6, jest procesem złożonym i skomplikowanym, wymagającym współpracy wielu podmiotów oraz uzyskania niezbędnych pozwoleń i decyzji - tłumaczy Rafał Weber. - W toku prowadzonych prac lub na etapie uzyskiwania wymaganych prawem decyzji zezwalających na realizację inwestycji mogą pojawić się okoliczności mogące mieć wpływ na zakładany harmonogram oraz na tzw. Czas na Ukończenie (CnU) zgodnie z Warunkami Kontraktowymi. W przypadku przedmiotowego odcinka S6 wydłużenie realizacji spowodowane było w główniej mierze bardzo dużą liczbą stanowisk archeologicznych wstrzymujących front robót na dużym obszarze.

Jak informuje nasz rozmówca, wpływ na realizację miało również polecenie nadzoru archeologicznego dotyczącego zmiany sprzętu do odhumusowania oraz hałdowanie materiałów z wykopów po badaniach archeologicznych. Kwestia ta była przedmiotem roszczenia wykonawcy, dotyczącym wydłużenia CnU.

- Pojawiła się również konieczność wykonania robót dodatkowych, polegających na uszlachetnieniu materiału nasypowego wraz z jego zagęszczeniem oraz wykonaniem i utrzymaniem tymczasowej organizacji ruchu - informuje sekretarz stanu. - Na realizację wpłynęło też uznanie roszczenia Wykonawcy Zadania 3 w zakresie przedłużonej procedury wydawania decyzji ZRID.

Odnośnie kwestii finansowych związanych z budową drogi, sekretarz stanu przyznał, że "realizacja kontraktu na wykonawstwo robót wiąże się z szeregiem ryzyk, które mogą wystąpić na etapie realizacji."

- W związku z powyższym Kontrakty obwarowane są odpowiednimi zapisami, które m.in. zabezpieczają interes Skarbu Państwa - czytamy w odpowiedzi resortu. - Ponadto, Inwestor zabezpiecza środki na realizację inwestycji w ramach tzw. Maksymalnej Wartości Zobowiązania. Powyższe oznacza, że na etapie podpisywania Kontraktu z Wykonawcą przewiduje się swojego rodzaju margines, dla mogących wystąpić na etapie realizacji uzasadnionych roszczeń. Przekroczenie kosztów zaakceptowanej kwoty kontraktowej nie jest oczywiście pożądaną i przyjmowaną bez odpowiednych procedur i analiz kwestią, jednakże może ono wystąpić.

Rafał Weber informuje, ze ostateczne koszty inwestycji będą podsumowane po zakończeniu i rozliczeniu robót oraz uznaniu bądź odrzuceniu roszczeń wykonawców.

Dzieje się na budowie S6. Zobacz najnowsze zdjęcia z realiza...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jurij Belous o definicji ludobójstwa

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
15 listopada, 13:35, Gość:

posłanka Barbara Nowacka lepiej i szybciej budowała

tak, chyba klocki jak do wc spadały haha

W
Wujek dobra rada
To redaktorze kiedy ta przejezdosc? Tytuł sobie, treść artykułu sobie..
G
Gość
Brawo !!
G
Gość
posłanka Barbara Nowacka lepiej i szybciej budowała
G
Gość
Ah, to tu zostaja moje piniadze topione!
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie