Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga Czerwona w Gdyni. Ile potrwa budowa? "W maksymalnie optymistycznym wariancie 6 lat". Ruszył przetarg na prace przygotowawcze. WIDEO

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
Wideo
od 16 lat
15 czerwca br. został ogłoszony przetarg na prace przygotowawcze dla połączenia drogowego portu w Gdyni z Obwodnicą Trójmiasta w ciągu S6. Chodzi o tzw. Drogę Czerwoną. Szacowana łączna wartość budowy to 2,7 mld zł. W związku z ogłoszeniem przetargu wiceminister infrastruktury Marcina Horała zorganizował specjalną konferencję. W wydarzeniu udział wziął także Wojewoda Pomorski, Dariusz Drelich.

Droga Czerwona w Gdyni. Rusza przetarg na prace wykonawcze

W lipcu ubiegłego roku podpisano porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Oznaczało to wprost, że Centralny Port Komunikacyjny dołoży się do budowy Drogi Czerwonej. Na początku kwietnia umowę o sfinansowaniu prac przygotowawczych do budowy drogi podpisali wiceminister infrastruktury Marcin Horała, członek zarządu CPK Radosław Kantak oraz Grzegorz Dziedzina, wiceszef GDDKiA. Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekaże na inwestycję 20 mln zł.

Droga Czerwona wpisuje się w projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego - podkreśla wiceminister infrastruktury, Marcin Horała. Przypomnę, że w ramach CPK przewidziano nie tylko budowę lotniska centralnego dla Polski i naszego regionu Europy, ale także stworzenie nowoczesnego systemu transportowego kraju, w którego skład wejdą linie kolejowe i nowe odcinki dróg, zapewniające dostęp do bałtyckich portów.

Droga czerwona ma poprawić dostępność do portu od strony lądu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad po zatwierdzeniu przez Ministra Infrastruktury Programu inwestycji i podpisaniu porozumienia o finansowaniu budowy Drogi Czerwonej przez Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na wyłonienie wykonawcy prac przygotowawczych.

GDDKiA oczekuje od projektantów wykonania dokumentacji przygotowawczej do budowy nowej drogi krajowej w podziale na trzy odcinki:

  • nr 1: węzeł Gdynia Chylonia - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • nr 2: węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia ‘70,
  • nr 3: węzeł Ofiar Grudnia ‘70 - węzeł Terminal Promowy.

- Dla pierwszego odcinka przyszły wykonawca będzie musiał przygotować Koncepcję programową, a dla dwóch pozostałych Studium komunikacyjne. Ponadto będzie zobowiązany do wykonania badań geologicznych pod przyszłą trasę na odcinku nr 1 - informuje GDDKiA.

Oferty można składać do 19 lipca br. Będą one oceniane według kryterium ceny (60%) oraz kryterium pozacenowego (40%). Czas realizacji umowy to 18 miesięcy na samą dokumentację. Później nastąpi jej weryfikacja i ostateczne zatwierdzenie przez inwestora.

GDDKiA podaje, że ostatnim z obowiązków wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu będzie można ogłosić przetarg na realizację inwestycji w formule "Projektuj i buduj".

Jak to wygląda w liczbach? Ile potrwa budowa Drogi Czerwonej?

- 1,5 roku na przygotowanie STEŚ [Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe - red.], następnie wniosek o decyzję środowiskową - bardzo sprawne postępowanie decyzji środowiskowej to pół roku - tłumaczy wiceminister infrastruktury, Marcin Horała. - Dodajmy do tego trochę czasu na formalności, które są po decyzji środowiskowej - decyzja lokalizacyjna, ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - red.] - no to powiedzmy rok, czyli mamy 2,5 roku. Wtedy przetarg na zaprojektuj i zbuduj oraz sam proces inwestycyjny. W maksymalnie optymistycznym wariancie 6 lat to jest taki horyzont bardzo optymistyczny, ale już realistyczny. Zawsze są ryzyka jak przy każdej inwestycji.

Jaki jest cel inwestycji?

- Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do węzła Gdynia Chylonia w miejscu skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Istniejąca Trasa Kwiatkowskiego ma ograniczenia nośności i nie zapewnia dobrego połączenia dla ruchu ciężkiego z portem. Droga Czerwona takich ograniczeń nie będzie miała, poprawi dostępność do portu od strony lądu i zwiększy jego możliwości przeładunkowe i rozwojowe - podaje GDDKiA.

ZOBACZ TEŻ: Zalew Wiślany jest połączony z Zatoką Gdańską! Przekop Mierzei wkrótce będzie gotowy!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki