Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga Czerwona do Portu Gdynia powstanie za 8 lat? Sejm przyjął nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich

Mateusz Tkarski
mat. prasowe
Sejm przyjął nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw, która usprawni proces zarządzania i zwiększy bezpieczeństwo w polskich portach i co najważniejsze pozwoli na budowę Drogi Czerwonej do Portu Gdynia. - Droga Czerwona w Gdyni w końcu może być zbudowana - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk po sejmowym głosowaniu.

Przyjęta nowelizacja dostosowuje przepisy krajowe do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/352 z dnia 15 lutego 2017 r. ustanawiającego ramy w zakresie świadczenia usług portowych oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej portów. Przepisy umożliwiają również sprawniejszą realizację infrastruktury dostępowej do portów. Dzięki temu minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej po zasięgnięciu opinii samorządów, będzie mógł zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe, w kontekście rozwoju międzynarodowej sieci transportowej TEN-T. Ma to decydujące znaczenie dla Drogi Czerwonej, budowie której nie podołają samorząd i port. Musi być zrealizowana przez państwo.

Nowelizacja pozwala na objęcie drogi nadzorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i udział GDDKiA w budowie.

Zobacz nasz serwis o gospodarce morskiej>>>

- Bezpośrednio z największą inwestycją, jaką jest budowa Portu Zewnętrznego związany jest temat budowy Drogi Czerwonej, która ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Należy jak najszybciej zrealizować tak poważne inwestycje jak chociażby wspomniana Droga Czerwona, która rozwiąże problemy komunikacyjne mieszkańców Gdyni, a także będzie wsparciem inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję i usługi okołoportowe - skomentowała poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Droga Czerwona jest planowanym połączeniem Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, które przyspieszy transport, leży też w gestii włodarzy miasta. Miasto wielokrotnie alarmowało, że nie ma takich funduszy aby inwestycję zrealizować, nawet w partycypacji z portem.

Kiedy strategiczna droga może powstać? Zaprojektowanie może zająć około roku. Potem będzie można rozpisać przetargi i wyłonić wykonawcę. Realizacja całej inwestycji powinna zająć około czterech lat. Łącznie realizacja może to zająć ok. 8 lat.

Najważniejsze inwestycje w 2018 r. na Pomorzu:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki