- Dzięki inwestycji możliwe jest wznowienie ruchu pociągów pasażerskich, zawieszonego od 2005 roku, i uzyskanie prędkości rozkładowej 80 kilometrów na godzinę oraz umożliwienie wykorzystania toru linii kolejowej 227 do jazd pociągów pasażerskich - tłumaczy Ewa Symonowicz-Ginter z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe. - Usprawni to połączenie pomiędzy centrum miasta a dzielnicą Gdańsk Nowy Port (obszary przemysłowe i rejon portów), a także po zakończeniu Euro 2012 pozwoli na wykorzystanie linii kolejowej numer 249 w obsłudze stadionu i terenów wokół niego - dodaje.
Czytaj też: Gdańsk przygotowany na Euro w prawie 100 proc.?
Aby to jedno z ważniejszych komunikacyjnych przedsięwzięć na Euro 2012 mogło zostać zrealizowane, część potrzebnych pieniędzy dołożyć musiały władze Gdańska. Do przetargu zgłosił się bowiem tylko jeden wykonawca - firma Rajbud z Tczewa, która zaproponowała cenę ponad 2 mln zł, przekraczającą budżet planowany przez PKP PLK.
Miasto wraz ze spółką podpisało więc specjalny aneks, a umowa na zaprojektowanie i wykonanie nowego peronu na wysokości ulicy Żaglowej została zawarta dokładnie pół roku temu.
Mniej więcej w tym samym czasie PKP PLK podpisały też umowę na estetyzację starego peronu na przystanku osobowym Gdańsk Kolonia, która wyniosła 440 tys. zł. Najwięcej środków, bo około 6 mln zł, pochłonęła jednak modernizacja samego torowiska od stacji Gdańsk Stocznia do Letnicy, która została zresztą zrealizowana ze sporym opóźnieniem, bo zgodnie z pierwotnymi założeniami, linia miała być gotowa do listopada ubiegłego roku.
Wykonawca nie rozpoczął jednak robót w terminie, bo jak twierdził - nie dostał na czas decyzji lokalizacyjnej dla peronu przy PGE Arenie. PKP PLK odpowiadały z kolei, że dokumentacja została złożona u wojewody, a Zakład Linii Kolejowych doszukiwał się przyczyn problemów u podwykonawców zadania.
Ostatecznie jednak udało się doprowadzić do stanu użyteczności zarówno 3,5 km torowiska, jak i perony, na których pojawiły się m.in. nowe wiaty i oświetlone podziemne przejścia.
- Linia do Nowego Portu ma, podobnie jak kolej gdańska "kokoszkowska", romantyczno-praktyczny charakter. Meandruje pomiędzy kamienicami, aby już po chwili doprowadzić nas do pomorskiej bursztynowej dumy - stadionu PGE Arena - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej.
Czytaj też: Otwarcie centrum AmberExpo w Gdańsku [ZDJĘCIA]
Przystanek przy stadionie, na którym wysiadać będą kibice podczas Euro 2012, nosi nazwę Gdańsk Stadion Expo. Co ciekawe, nazwę nadano w lutym tego roku, nim jeszcze rozpoczęła się jego budowa. Z początku stacja miała się nazywać Gdańsk Stadion, ale miejscy urzędnicy zdecydowali się zaznaczyć bliskość peronu i nowej siedziby Międzynarodowych Targów Gdańskich.
Peron ma 200 metrów długości i 7 m szerokości. Jednocześnie może przebywać na nim 1500 osób, czyli tyle, ile się może zmieścić w standardowym pociągu SKM, składającym się z dziewięciu wagonów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?