Realizacja bulwaru miejskiego, ożywienie inwestycyjne zaniedbanego terenu oraz wprowadzenie nowej zabudowy mieszkaniowej – to najważniejsze założenia nowego planu zagospodarowania przestrzennego dla rejonu ulicy Oliwskiej oraz nieistniejącego dworca kolejowego Nowy Port. Decyzję w sprawie przystąpienia do jego sporządzenia podjęła w czerwcu 2019 r. Rada Miasta Gdańska. Od momentu zlikwidowania stacji końcowej Szybkiej Kolei Miejskiej w 2002 r., teren na skraju ul. Podjazd ulegał coraz większej dewastacji.
- Projekt planu umożliwia realizację miejskiej zieleni urządzonej ogólnodostępnej wraz z niewielkim budynkiem obsługującym użytkowników zieleni, a także nieznaczne zwiększenie potencjału inwestycyjnego terenu poprzez umożliwienie realizacji nowych budynków mieszkalnych i usługowych wzdłuż ul. Oliwskiej oraz w miejscu dawnego dworca – informuje Agnieszka Siedlecka z Zespół Komunikacji Społecznej Biura Rozwoju Gdańska.
Lepsze powiązania pieszo-rowerowe
Zgodnie z projektem wąski pas w śladzie dawnej linii kolejowej zostałby przeznaczony na teren miejskiej zieleni urządzonej zapewniając mieszkańcom oraz turystom komfort przemieszczania się pomiędzy Brzeźnem i Nowym Portem.
- W ramach tego terenu wskazany jest ciąg pieszo-rowerowy od skrzyżowania ul. Oliwskiej z ul. Przemysłową prowadzony po dawnych torach kolejowych do wysokości ul. Blizowej, który łączy się z ul. Podjazd oraz ciąg pieszy, prowadzony wzdłuż północnej granicy terenu – tłumaczyła projektantka Monika Thurau, podczas spotkania z mieszkańcami w ramach dyskusji publicznej przed uchwaleniem planu.
Pozostała część terenu miałaby zostać przeznaczona na zabudowę mieszkaniowo-usługową, za wyjątkiem jednej działki znajdującej się najbliższej Kanału Portowego, zarezerwowanej wyłącznie na usługi. Chodzi o możliwość postawienia na końcu ul. Podjazd budynku luźno nawiązującego do dworca kolejowego działającego tu przed wojną, w którym prowadzona byłaby działalność z zakresu gastronomii, turystyki, edukacji czy administracji.
Struktura właścicielska całego terenu jest skomplikowania. Znaczna część należy do gminy, spory obszar jest własnością Skarbu Państwa, w tym PKP czy Morskiej Agencji w Gdyni. Częściowo znajduje się także w rękach prywatnych.
Dopuszczalną wysokość zabudowy określono na 7, 11 oraz 13 m. W ostatnim przypadku chodzi o element nawiązujący do tradycji miejsca – istniejącej tu niegdyś latarni. Istotnym założeniem planu jest utrzymanie istniejących ciągów widokowych na Pomnik Obrońców Wybrzeża.
Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko wyłożony jest do publicznego wglądu do 15 czerwca 2021 r. w Biurze Rozwoju Gdańska oraz na stronach internetowych BRG. Termin składania uwag mija 29 czerwca br.
DOM I MIESZKANIE BEZ TAJEMNIC:
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?