Debata „Transport multimodalny” na Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Rozmawialiśmy o kierunkach rozwoju transportu na Pomorzu

Jacek Klein
Jacek Klein
Uniwersytet Morski w Gdyni gościł uczestników debaty „Dziennika Bałtyckiego” pn. „Transport multimodalny”. Z prelegentami dyskutowaliśmy o kierunkach rozwoju transportu multimodalnego na terenie województwa pomorskiego, szansach jego dofinansowania oraz wpływie na środowisko.

W ciągu nieco ponad miesiąca „Dziennik Bałtycki” zorganizował drugą debatę poświęconą przyszłości pomorskiego transportu. W połowie października rozmawialiśmy z samorządowcami oraz przedstawicielami organizacji działających pośrednio lub bezpośrednio w obrębie transportu zbiorowego na temat perspektyw jego rozwoju w ramach wykluwającej się pomorskiej metropolii.

Do kolejnej debaty zaprosiliśmy przedstawicieli nauki i biznesu. Prelegentami debaty „Dziennika Bałtyckiego” byli:

  • prof. dr hab. Andrzej Grzelakowski, kierownik Katedry Logistyki i Systemów Transportowych Uniwersytetu Morskiego w Gdyni,
  • prof. nadzw. Maciej Matczak, dyrektor Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni,
  • Paweł Rydzyński, szef biura relacji z klientem w spółce InnoBaltica,
  • Jakub Koczara, kierownik Działu Handlowego Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Uczestników debaty zapytaliśmy o to, jak przyspieszyć integrację regionalnych środków transportu pasażerskiego, jak rozwijać infrastrukturę, by pomorskie porty jeszcze szybciej goniły bałtycką konkurencję oraz czy na zaplanowane działania znajdzie się w najbliższych latach wielomilionowe finansowanie.

- Infrastrukturę transportowa musimy postrzegać w kilku wymiarach - mówił prof. nadzw. Maciej Matczak, dyrektor Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. - Pierwszym jest wymiar aglomeracyjny, w odniesieniu do portów morskich obejmujący połączenia z krajowa siecią drogowa i kolejową. Drugim wymiarem jest ten regionalny, trzecim krajowy i międzynarodowy. Jak zakładam ambicją naszych portów jest nie tylko obsługa rynku krajowego, ale również rynków ościennych i tranzytu. W związku z tym mamy przed sobą cały wachlarz wyzwań infrastrukturalnych. Nie ma wątpliwości, ze w każdym z tych obszarów następuje poprawa, można zadać pytanie czy tempo zmian jest satysfakcjonujące.

W regionie realizowane są Trasa Kaszubska, Obwodnica Metropolitalna, inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową w portach morskich. Postępuje modernizacja i rozbudowa krajowej sieci kolejowej i drogowej.

- Dobre połączenia infrastrukturalne są czynnikiem kluczowym dla konkurencyjności portów morskich - dodał prof. Matczak.

Poziom rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce jak wynika z międzynarodowych raportów jest dość niski - mówił prof. dr hab. Andrzej Grzelakowski, kierownik Katedry Logistyki i Systemów Transportowych Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. - Chcąc realizować strategię zrównoważonego rozwoju należałoby promować inwestycje w infrastrukturę wspomagającą proekologiczny rozwój transportu, a więc przede wszystkim transportu kolejowego. Jednocześnie celem zachowania integralności układu transportowego nie możemy zapominać o transporcie drogowym.

Jak dodał dynamika rozwoju indywidualnego transportu samochodowego jest bardzo wysoka, a udział transportu towarowego drogowego na poziomie 92 proc. przewozów ogółem nie pozwala zapominać o inwestycjach drogowych, ale nie powinny być one rozwijane w takim tempie jak kolejowe.

Jak zaznaczył Polska ma opracowaną strategię rozwoju transportu do 2030 roku. Działania w tym zakresie determinowane są też przez politykę transportową Unii Europejskiej, która zapewnia znaczną część środków finansowych na inwestycje.

- Na port morski musimy patrzeć z dwóch stron. Z jednej strony trzeba zapewnić dostęp od strony morza, z drugiej sprawne połączenie z lądem zapewniające sprawny wywóz towarów z portu - mówił Jakub Koczara, kierownik Działu Handlowego Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Inwestycje w drogi kolej do portu są konieczne dla jego funkcjonowania. Inwestycje w Port Zewnętrzny nie miałaby racji bytu, gdyby nie został zapewniony odpowiednio sprawny wywóz towarów Drogą Czerwoną. Przy tej okazji chcę przekazać dobrą wiadomość, iż w czwartek zarząd portu i miasto Gdynia podpiszą uzgodnienia przebiegu Drogi Czerwonej. Będzie to dokument, który otwiera możliwość przejęcia sterów nad inwestycję przez GDDKiA. Nie możemy zapominać także o inwestycjach kolejowych. Takie inwestycje też są planowane.

W trakcie dyskusji poruszona została także kwestia transportu pasażerskiego i jego zrównoważonego rozwoju.

- W krótkim czasie nie uda się opleść regionu siecią kolejową w z zakresie przewozów pasażerskich jak i towarowych - mówił Paweł Rydzyński, szef biura relacji z klientem w spółce InnoBaltica. - Nie da się także wszystkiego przewozić koleją, transport drogowy zapewnia bowiem dostawy w systemie drzwi w drzwi, czego kolej nie jest w stanie realizować. Z drugiej strony pamiętać należy o wadach transportu drogowego. Rozbudowa układu drogowego jest niezbędna patrząc na rozwój motoryzacji, ale nie rozwiązuje problemów transportowych. Popatrzmy na trasę Słowackiego w Gdańsku. Niedługo minie 10 lat od jej budowy. Pamiętajmy także, że równolegle powstała PKMka, zatem część pasażerów przesiadła się na pociąg. mimo to co obserwujemy. w godzinach szczytu nowa Słowackiego stoi, a w perspektywie kilku lat korki będą pewnie tak uciążliwe jak kilka lat temu na starej Słowackiego. W transport kolejowy w tym aspekcie ma ogromne zalety w zakresie możliwości przewozowych. Kluczowe jest sensowne powiązanie systemu. Transport kolejowy pasażerki i towarowy powinien być kręgosłupem systemu, drogowy i samochodowy uzupełnieniem na odcinku ostatniej mili.

Przebieg debaty można obejrzeć za pośrednictwem strony dziennikbaltycki.pl TUTAJ oraz naszego fanpage’a na Facebooku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup teraz

ONLYBIO

Maska do włosów niskoporowatych 400 ml

Poprzednia najniższa cena: 24,99 zł24,99 zł

kup teraz

ONLYBIO

Maska do laminacji włosów 200ml

Poprzednia najniższa cena: 22,99 zł22,99 zł

kup teraz

ONLYBIO

Wcierka odżywcza 100ml

Poprzednia najniższa cena: 22,99 zł22,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie