Debata o przyszłości ulicy Podwale Staromiejskie w Gdańsku. Planowany tu parking podziemny budzi mnóstwo kontrowersji

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
Zaktualizowano 
22.08.2019 przy pomniku "Tym co za polskość Gdańska" na Podwalu Staromiejskim odbyła się dyskusja dotycząca losów tej ulicy. W 2021 ma tu powstać jeden z czterech planowanych w sercu stolicy Pomorza nowych parkingów kubaturowych Karol Makurat
W czwartkowy wieczór 22.08.2019 przy pomniku "Tym co za polskość Gdańska" na Podwalu Staromiejskim odbyła się dyskusja dotycząca losów tej ulicy. W 2021 ma tu powstać jeden z czterech planowanych w sercu stolicy Pomorza nowych parkingów kubaturowych. Nie podoba się to wielu mieszkańcom i części ekspertów.

W debacie przy okrągłym stole uczestniczyli: prof. Jan Buczkowski, wykładowca Katedry Sztuk Wizualnych Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, prof. Piotr Lorens, wykładowca Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego Wydziału Architektury PG, dr Joanna Rayss, ekspertka od retencji w mieście, Karol Spieglanin, prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej oraz Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska ds. Gospodarczych.

Nie zabrakło kilkudziesięcioosobowej grupy mieszkańców i osób zainteresowanych tematem, które przysłuchiwały się dyskusji panelistów, ale i zadawały swoje pytania.

Jak podkreślali uczestnicy spotkania tego typu spotkanie powinno zostać zorganizowane wiele lat temu.

- Decyzja o tym, że ma tu kiedyś powstać parking zapadła de facto w 2003 roku, gdy taki zapis pojawił się w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Po latach szukania różnych sposobów na rozwiązanie problemów parkingowych Śródmieścia zdecydowaliśmy się na parkingi kubaturowe - mówił wiceprezydent Aleksandrowicz.

Umowa na zaprojektowanie i budowę czterech parkingów kubatur...

- Parkingi te miały być ulokowane na obrzeżach Śródmieścia, a chyba wszyscy się zgodzimy, że Podwale takim obrzeżem nie jest. Budując parking wprowadzimy tu więcej samochodów, zwiększymy korki. W Kopenhadze przed wprowadzeniem zakazu wjazdu aut do centrum miasta przez wiele lat co roku o 2 proc. zmniejszano liczbę miejsc postojowych. U nas nawet nikt nie policzył ile takich miejsc jest - ripostował przy aplauzie zgromadzonych K. Spieglanin.

Aktywiści protestują przeciwko planowanej budowie parkingów ...

Spostrzeżenia prezesa FRAG co do społecznej wartości Podwala potwierdzał prof. Lorens.

- Rola Podwala jako popularnej przestrzeni publicznej będzie tylko rosła, w okolicy prowadzonych jest wiele inwestycji deweloperskich. Tylko po drugiej stronie Motławy liczba mieszkań w ciągu kilku ostatnich lat wzrosła o 150 proc. Ludzie tam mieszkający przechodząc przez kładkę z Ołowianki trafiają właśnie tu, na Podwale - mówił.

Mieszkańcy dopytywali, czy jest możliwość renegocjacji umowy z inwestorem parkingów.

- Zmienić ją w tym momencie mogą przede wszystkim decyzje Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Powołał on specjalny zespół inżynierów spoza Gdańska do oceny rozmaitych aspektów tej inwestycji - tłumaczył prezydent Aleksandrowicz.

polecane: Branżę transportową czekają ogromne zmiany.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jeszcze mało Mikołaja...?!

Dodaj ogłoszenie