Debata na temat budżetu województwa pomorskiego na 2021 r. Pandemia i mniejsza dostępność funduszy unijnych odbiją się na inwestycjach

Karol Uliczny
Karol Uliczny
Najwięcej środków zaplanowano na inwestycje w podmioty lecznicze m.in. na zadania dotyczące Szpitala Specjalistycznego w Kościerzynie Przemyslaw Swiderski
W projekcie budżetu województwa pomorskiego na 2021 r. zaplanowano niższe dochody oraz wyższe wydatki, w porównaniu rokiem bieżącym. Odbije się to m.in. na inwestycjach w transport, zadaniach z zakresu polityki społecznej czy wydatkach związanych z gospodarką mieszkaniową. Debatę radnych na ten temat zdominowały jednak kwestie modernizacji dróg.

26. sesja Sejmiku Województwa Pomorskiego (30.11.2020 r.) toczyła się przede wszystkim wokół tematu budżetu województwa na 2021 r. Debata nad projektem dochodów i wydatków, jak zwykle przebiegała w gorącej atmosferze.

Mniej środków dla Pomorza z Unii Europejskiej

Założenia budżetu przedstawił marszałek województwa, Mieczysław Struk. Planowane dochody będą niższe od tych z 2020 r. (spadek z 1,047 mld zł do 0,99 mld zł), zwiększą się natomiast wydatki, które wyniosą 1,122 mld zł.

- Dochody mniejsze o 4,6 proc. w stosunku o 2020 r. wynikają głównie z mniejszych wpływów, m.in. z tyt. dotacji ze środków Unii Europejskiej. To spadek o 52 mln zł – wyjaśniał marszałek. - Wydatki zaplanowano na poziomie o 1 proc. wyższym, co wynika ze wzrostu wydatków bieżących, m.in. utrzymywanie oświaty czy instytucji kultury.

Z danych UM wynika, że pandemia oraz mniejsza dostępność funduszy unijnych odbiją się na:

  • inwestycjach w transport,
  • zadaniach z zakresu polityki społecznej oraz
  • wydatkach związanych z gospodarką mieszkaniową.

W 2021 r. zarząd województwa chce więcej wydatkować na zadania z zakresu:

  • ochrony zdrowia (167 mln zł w 2021 r. do 158 mln zł w 2020 r.),
  • kultury (140 mln zł do 125 mln zł) czy
  • administracji publicznej (136 mln zł do 130 mln zł).

Najwięcej środków zaplanowano na:

  • przewozy kolejowe – 232 mln zł (organizacja przewozów, zakup taboru czy PKM) oraz
  • inwestycje w podmioty lecznicze – 98 mln zł pochłoną zadania dotyczące Szpitali Pomorskich, szpitali psychiatrycznych w Gdańsku oraz Starogardzie Gd. oraz Szpitala Specjalistycznego w Kościerzynie.

Radny PiS o skandalu wokół modernizacji drogi. Marszałek: To nonsens

Debatowanie bardzo szybko zeszło na temat drogownictwa i przerodziło się w "pyskówkę" pomiędzy radnymi. O remont drogi wojewódzkiej nr 213 (Puck - Słupsk) dopytywał radny Kazimierz Klawiter, którą określił ją mianem „czarnej dziury, na której można zginąć”.

Tradycyjnie, o modernizację „209” (pomiędzy Bytowem a krajową „21”) apelował Jerzy Barzowski. Przewodniczący klubu PiS nazwał skandalem brak ujęcia jej w przyszłorocznym budżecie. - Zarząd województwa pokazał, że ma „gdzieś” tę część województwa. Nie może być tak, że wykonuje się część drogi, a pozostałą odkłada się do . To pokazuje, że mają państwo żadnej strategii w tym zakresie.

Marszałek nazwał wystąpienie radnego „nonsensem”.

- W roku bieżącym udało się zmodernizować 130 km dróg, a w ubiegłym 105 km. Nie było takich lat w historii, by taka liczba dróg była porządkowana. Zachodnia część województwa nie jest przez nas zaniedbywana. Mogę wymienić kilkadziesiąt inwestycji, które są tam realizowane ze wsparciem samorządu regionalnego. Oczywiście, jest wiele dróg, które wymagają interwencji. Dzisiaj najważniejszym zadaniem drogowym jest modernizacja drogi 221 (Gdańsk – Nowa Karczma – Kościerzyna – dop red.) - mówił Mieczysław Struk.

W przyszłorocznym budżecie województwa znalazły się środki m.in.

  • na rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 224 na odcinku Godziszewo – węzeł autostrady Stanisławie (34 mln zł) czy
  • przebudowę DW nr 214 na odcinku Osowo Lęborskie – Łebunia (5 mln zł).

Brak budżetu to brak nowych projektów

Radni Karol Guzikiewicz z PiS zaapelował do marszałka, by – jak określił – nie wprowadzać opinii publicznej w błąd, jakoby zawetowanie budżetu unijnego przez rząd będzie powodować zablokowanie środków m.in. dla woj. pomorskiego w najbliższych latach. Przekonywał pozostałych radnych, że pieniądze i tak spłyną na podstawie prowizorium budżetowego i to w większej kwocie niż wynika to z obecnego planu wydatków UE.

- Ta wypowiedź jest zdumiewająca – skomentował Grzegorz Grzelak, wiceprzewodniczący Sejmiku z KO. - Brak budżetu skutkować będzie brakiem otwarcia puli nowych projektów. To co zaplanowaliśmy do realizacji w przyszłej finansowej perspektywie pozostanie na papierze.

Oprócz zadań drogowych, wśród najważniejszych, przyszłorocznych inwestycji marszałkowskich znalazły się:

  • poprawa jakości i dostępności w diagnostyce i terapii chorób cywilizacyjnych poprzez rozbudowę Szpitala Specjalistycznego im. F. Ceynowy w Wejherowie (37 mln zł),
  • rozbudowa i doposażenie Szpitali Pomorskich sp. z o. o. (8 mln zł),
  • zakup pojazdów kolejowych do obsługi przewozów pasażerskich w województwie (24,6 mln zł),
  • rewitalizacja fragmentu linii kolejowej nr 234 na potrzeby trasy objazdowej związanej z realizacją projektu PKP PLK S.A. pn. Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto Etap I (23,5 mln zł).

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie