Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DCT ma pięć lat i nowe place pod kontenery

Jacek Klein
Uroczyste otwarcie dodatkowych powierzchni składowych kontenerów - Mieczysław Struk, Boris Wenzel i Paweł Adamowicz
Uroczyste otwarcie dodatkowych powierzchni składowych kontenerów - Mieczysław Struk, Boris Wenzel i Paweł Adamowicz Materiały prasowe
Pięć lat temu, w październiku 2007 roku, działalność zainaugurował DCT Gdańsk. Dzisiaj to największy terminal kontenerowy w kraju, który chce w przyszłości odgrywać wiodącą rolę w łańcuchu dostaw w tym regionie Europy. Ściśle powiązane z terminalem inwestycje mają powstawać nawet 100 km w głąb kraju. "Bramy" terminalu miałyby stanąć w Grudziądzu czy Elblągu. Zależy to jednak od zasobności budżetów samorządów i państwa.

DCT Gdańsk powstał z wizji, że Gdańsk i cały region Pomorza może na nowo świecić blaskiem głównej bramy handlowej, jak było w XVI wieku. Wielu ludzi nie wierzyło, że realizacja tej wizji jest możliwa, ale dziś DCT jest przykładem wykorzystania ogromnego potencjału Polski - bramy, obsługującej kraje Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji - powiedział Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk, przy okazji otwarcia nowych powierzchni składowych w terminalu.

Obecnie, po pięciu latach działalności, terminal obsługuje rocznie 1 mln kontenerów 20-stopowych (TEU). Dzięki otwarciu nowych powierzchni składowych zdolności przeładunkowe wzrosły do 1,25 mln kontenerów. Już niedługo znacznie jednak się zwiększą.

Kliknij i czytaj więcej informacji biznesowych z Pomorza

W planach jest budowa drugiego, obok już istniejącego, terminalu. Będzie on dostosowany do obsługi największych projektowanych kontenerowców, mogących pomieścić nawet 22 tys. TEU. Ministerstwo Skarbu już niedługo może wydać zgodę na bezprzetargowe przekazanie inwestorowi potrzebnych terenów w wieloletnią dzierżawę.

- Jesteśmy gotowi na podpisanie nowej umowy na DCT2, sądzę, że może ona zostać zawarta w ciągu kilku miesięcy - powiedział Ryszard Strzyżewicz, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

DCT2 ma zostać ukończony w 2015 roku. Inwestycja, warta ponad 200 mln euro, zwiększy możliwości przeładunkowe do 4 mln TEU rocznie.

- Mamy kolejnych inwestorów, którzy są zainteresowani operowaniem na trasach z Azji do Europy - powiedział Wenzel.

Podczas niedawnej wizyty w Chinach toczyły się rozmowy z armatorami Cosco i China Shipping.

Według prognoz, rynek kontenerowy na Bałtyku wzrośnie z 7,6 mln obecnie do 22 mln TEU rocznie. Z tego w Polsce z 1,6 do 5 mln TEU. Aby DCT mógł wykorzystać swój potencjał, potrzebne są dodatkowe inwestycje. Oprócz budowanej Trasy Sucharskiego i tunelu pod Martwą Wisłą, konieczne są modernizacja ulicy Kontenerowej, budowa nowej ulicy Portowej oraz kolejnej między DCT a powstającym właśnie Pomorskim Centrum Logistycznym, które zajmie 100 hektarów.

Zmodernizowane mają być także połączenia kolejowe. Linia E65, łącząca Trójmiasto z południem kraju, już jest odnawiana. Konieczna jest modernizacja prowadzącej bezpośrednio do DCT linii 226, w ramach której ma być zbudowany nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą. Dalsza perspektywa dotyczy budowy bezpośredniego szerokotorowego połączenia terminalu z Kaliningradem.

Rosnąca z roku na rok wielkość przeładunków wymusza działania usprawniające transport kontenerów i ruch tirów. Koncepcja zakłada utworzenie dwóch tzw. pre-gate, przedbram zlokalizowanych w Gdańsku, na zapleczu terminalu, przy autostradzie A1 w Grudziądzu i przy drodze S7, w Olsztynku lub Elblągu. W punktach tych odbywałyby się odprawa formalna i celna kontenerów. Dzięki temu w samym gdańskim terminalu ciężarówki nie musiałyby czekać na parkingu, tylko bezpośrednio byłyby załadowywane lub rozładowywane.

Realizacja tych inwestycji w dostępność terminalu od strony lądu musiałaby jednak spocząć na barkach samorządów i państwa.

DCT Gdańsk SA jest spółką zarejestrowaną w Polsce
W większości jest własnością Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Terminal oferuje całoroczny, niezamarzający kanał podejściowy o głębokości 17 m oraz nabrzeże przeładunkowe o głębokości 16,5 m. Jako jedyny terminal na Morzu Bałtyckim, oferuje bezpośrednie połączenie z Dalekim Wschodem. Zatrudnia około 500 osób.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki