Będzie trzeci terminal w DCT Gdańsk – Baltic Hub 3
W maju DCT Gdańsk ogłosiło postępowanie prekwalifikacyjne na wyłonienie wykonawcy inwestycji. T3 zwiększy ogólną powierzchnię placu składowania kontenerów o około 36 hektarów i będzie obsługiwany przez suwnice C-ARMG (samonośne zautomatyzowane suwnice bramowe).
Projekt budowy trzeciego terminala przewiduje, że będzie miał on 550 metrów szerokości równolegle do plaży oraz 717 metrów długości w głąb zatoki. Nowy terminal nie będzie bezpośrednio przylegał do wybrzeża, a będzie oddalony od plaży o ok. 300 metrów.

Prace będą obejmować m.in.:
- rozbiórkę istniejących nieużywanych konstrukcji morskich Terminala T1,
- budowę nabrzeża T3 wraz ze wszystkimi robotami pomocniczymi i zabezpieczeniami krawędziowymi,
- pogłębianie związane z rekultywacją,
- budowę placu składowania kontenerów wraz z układaniem nawierzchni, drenażem i niezbędnymi infrastrukturami do zasilania dźwigów C-ARMG i STS (ship-to-shore),
- zapewnienie tras komunikacyjnych,
- zapewnienie miejsca składowania kontenerów chłodni wraz z infrastrukturą niezbędną do ich zasilania,
- zapewnienie wszelkich niezbędnych mediów,
- zapewnienie całej pozostałej infrastruktury niezbędnej do bezpiecznej pracy terminala, w tym ogrodzenie, oświetlenie i CCTV.
W ubiegłym roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił postępowanie przetargowe na rozbudowę portu. DCT Gdańsk należący do PSA International (PSA), Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) i IFM Global Infrastructure Fund (GIF), złożył ofertę i liczy na wygraną. Pozyskał już pozwolenia środowiskowe. Inwestycja zrealizowana byłaby w ciągu 2 lat.
Obok Baltic Hub 3 powstanie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych?
Niewykluczone, że obok inwestycji zbudowany zostanie terminal instalacyjny dla przyszłych morskich farm wiatrowych, które mają od 2024 roku zacząć powstawać na Bałtyku. Nie zapadła bowiem jeszcze decyzja o lokalizacji takiego terminala.
Do końca marca rząd miał przyjąć uchwałę, że zlokalizowany zostanie w Gdyni. Uchwały jednak do tej pory nie ma. Projekt terminala nie został wymieniony w Polskim Ładzie, jest tam za to budowa Portu Centralnego w Gdańsku. Terminal instalacyjny i Port Zewnętrzny w Gdyni są za to wymienione w Krajowym Planie Odbudowy, jaki trafił do Brukseli.
Gdzie ostatecznie powstanie terminal instalacyjny? Firmy inwestujące w morskie farmy wiatrowe rozmawiają z oboma portami. Jak donoszą media branżowe, za lokalizacją w Gdańsku ma optować Polski Fundusz Rozwoju, udziałowiec DCT.
Przedstawiciele DCT przekonują, że koszty byłyby zdecydowanie niższe, nawet o 60 proc., niż w innych lokalizacjach, ponieważ nie ma potrzeby pogłębiania toru wodnego, budowania obrotnic, falochronów itp. Co najważniejsze, terminal mógłby powstać także do końca 2024 roku.
13 lat temu, 3 października 2007 roku otwarto oficjalnie ter...
O biznesie i dla biznesu
TOP 100 POMORSKICH FIRM – RAPORT:
POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?