DCT Gdańsk będzie miał trzeci terminal i trafi do Polskiego Funduszu Rozwoju?

JKL
mat. prasowe
DCT Gdańsk z roku na rok bije rekordy przeładunków. Eksperci oceniają, że kolejne lata to perspektywa dalszych wzrostów. Obecnie terminal ma dwa nabrzeża T1 i T2 oraz zapas ok. 1 mln kontenerów w przepustowości. Niewykluczone, że w przyszłości wzbogaci się o trzeci terminal. Wcześniej może jednak trafić w ręce państwowego funduszu.

O możliwych inwestycjach w DCT napisał hiszpański El Mundo, w specjalnym wydaniu na temat Polski. Znalazły się w nim m.in. pomorskie firmy, w tym DCT. Jak informuje Portalmorski.pl, w rozmowie z hiszpańskim dziennikiem Adam Żołnowski, wiceprezes DCT Gdańsk powiedział, że "DCT planuje trzeci terminal, który zwiększy naszą pojemność o dodatkowe 1,5 mln TEU."

Przeczytaj więcej artykułów na temat DCT Gdańsk>

Obecnie DCT jest w trakcie realizacji programu inwestycji za 200 mln zł pod nazwą T2B W w jego ramach wzbogacił się o dwie dodatkowe suwnice nabrzeżowe STS. Nabrzeże T2 obsługiwać będzie 7 nowoczesnych suwnic STS (wszystkie z wysięgiem 25 rzędów kontenerów). Odpowiednio zwiększona zostanie także powierzchnia placów składowych, a także zakupiony sprzęt – 5 suwnic placowych eRTG. Całkowicie zautomatyzowane zostaną bramy, które będą używać kamer OCR (optyczne rozpoznawanie znaków) do rejestrowania samochodów ciężarowych i kontenerów, które przyjeżdżają zgodnie z wcześniejszą rezerwacją w systemie awizacji e-Brama. Znaczne zwiększone zostaną zdolności przeładunkowych na kolei. Najpierw istniejące tory kolejowe zostaną wydłużone do 750 m, a następnie bocznica kolejowa zostanie poszerzona z 4 do 6 torów.

W tle inwestycji szykują się zmiany właścicielskie w DCT. Główny udziałowiec terminalu, australijski fundusz Macquarie Global Infrastructure Fund II od zeszłego roku szuka nabywcy na pakiet większościowy. Jak donosił na przełomie roku Reuters prawdopodobne jest, że nabywcą zostanie konsorcjum z Polskim Funduszem Rozwoju. W skład konsorcjum mają wejść jeszcze australijska grupa IFM Investors i największy na świecie operator portów PSA international. Rozmowy o transakcji mają być bliskie finalizacji.

Innymi potencjalnymi nabywcami DCT mogą być chiński globalny armator COSCO czy operator portowy DP World ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Fundusz Macquarie Global Infrastructure Fund II posiada 64 proc. udziałów w DCT. Pozostałe, które także mają zostać sprzedane należą do MTAA Superannuation Fund (18 proc.), Statewide Superannuation Fund (9 proc.) i Westscheme Fund (9 proc.).

Wartość transakcji szacowana jest na ponad 1,5 mld euro.

Zwycięzcy konkursu "Logistyczne migawki". Tematem zdjęć była...

BALTEXPO 2017. Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie