Czy zmieniając swój oddech poprawimy swoje zdrowie?

Artykuł sponsorowany Magda Rocławska - Twoja Przestrzeń Świadomej Pracy z Ciałem
fot. Patryk Fotoartaforionhttps://instagram.com/foto.artaforion?igshid=YmMyMTA2M2Y
fot. Patryk Fotoartaforionhttps://instagram.com/foto.artaforion?igshid=YmMyMTA2M2Y
Udostępnij:

Nieważne, co jemy, ile ćwiczymy, jak silne są nasze geny, jak szczupli, w jakim wieku i jak mądrzy jesteśmy – nic z tego nie ma znaczenia, dopóki nie będziemy poprawnie oddychać. Brakującym w systemie zdrowia filarem, na którym opiera się całe nasze zdrowie jest oddech. Tu wszystko się zaczyna.

Poprzez układ oddechowy jesteśmy w stanie pośrednio lub bezpośrednio wpływać na regulację wszystkich innych układów w naszych organizmach. Prawidłowy oddech poprawia funkcjonowanie wszystkich organów, wpływa na każdą komórkę w ciele. I tak na przykład oddychanie na różne sposoby może wpływać na masę ciała i ogólne zdrowie. To, jak oddychamy ma wpływ na rozmiar i funkcjonowanie naszych płuc. Oddychanie pozwala nam hakować własny układ nerwowy, kontrolować reakcje immunologiczne oraz przywracać nadszarpnięte zdrowie. Zmiana sposobu oddychania nie tylko poprawia zdrowie, ale również pomaga nam dłużej żyć.

W ostatnich latach badań nad oddechem, naukowcy odkryli, że nasza umiejętność oddychania zmieniła się w takcie długiego procesu ewolucji człowieka. Sposób, w jaki oddychamy wciąż znacząco się pogarsza od początków epoki przemysłowej. Okazuje się, że 90 procent z nas – w tym najprawdopodobniej ja, ty i prawie każdy kogo znasz – oddycha niepoprawnie, nie wykorzystując w pełni możliwości swojego układu oddechowego. To z kolei staje się powodem długiej listy przewlekłych chorób lub pogarsza te, które już cię dopadły.

Czterdzieści procent z nas cierpi na przewlekłą niedrożność nosa, a około połowa z nas nałogowo oddycha ustami. Przyczyn jest wiele: od suchego powietrza po stres, od zapaleń po alergie, od zanieczyszczeń po leki i nieprawidłowo rozwiniętą jamę ustną. Gdy jama nosowa przestaje być drożna, zmniejsza się przepływ powietrza i rozwijają się bakterie. Bakterie namnażają się i mogą prowadzić do infekcji oraz przeziębień, a także zwiększać niedrożność. Niedrożność rodzi niedrożność, co nie pozostawia innej możliwości niż nałogowe oddychanie przez usta.

W skutek oddychania przez usta ciało traci 40 procent więcej wody niż w przypadku oddychania przez nos. Oddychając przez usta oddychamy szybciej, płycej i zdecydowanie bardziej nieregularnie niż w przypadku oddechu przez nos. Najczęściej oddychamy więcej niż wymagają tego nasze potrzeby metaboliczne (tzw. Hiperwentylacja). Tak, jak już wyżej wspomniałam prowadzi to do szeregu zaburzeń zdrowotnych. Oczywiście oddychanie przez usta to nie jedyny problem z jakim mierzy się nasz układ oddechowy. Pęd życia, jakiemu się zbyt często poddajemy pobudza nas do oddychania coraz szybciej, coraz nie regularniej (nawet jeśli oddychamy przez nos). To z kolei coraz bardziej pobudza często już nadaktywny układ nerwowy. Stajemy się coraz mniej spokojni, coraz bardziej zagubieni, zmęczeni i sfrustrowani.

Czy żeby poczuć się lepiej wystarczy poprawiać najbardziej naturalną czynność naszego organizmu, jaką jest oddychanie? Okazuje się, że tak. Oczywiście nie jest to antidotum na całe zło, ale z całą pewnością pomoże ci odnaleźć drogę do swojego spokoju i dobrego samopoczucia.

Lepszy oddech to sprawniejsze działanie wszystkich układów w naszym ciele. Lepszy oddech to zdecydowanie lepsze zdrowie i lepsze samopoczucie. Od czego najlepiej i najprościej zacząć?

Najważniejszym elementem ćwiczenia wzorców oddechowych oraz najprostszym ćwiczeniem oddechowym jest obserwacja. Możemy zmienić tylko to, co jesteśmy w stanie zaobserwować. Obserwacja oddechu jest więc podstawą wszystkich ćwiczeń oddechowych i świetnym ćwiczeniem samym w sobie. W praktyce można skupić się np. na przepływie powietrza przez nozdrza lub na obserwacji drogi, jaką pokonuje wdech i wydech (obserwacja długości oddechu, obszerności, głębokości, rytmu).

Kiedy zaobserwujemy nasz oddech- możemy zacząć praktykować nieco bardziej skomplikowane ćwiczenia. Pracując nad swoim oddechem warto skupić się na trzech aspektach: biomechanicznym, biochemicznym i częstotliwości oddychania.

Aspekt biomechaniczny uczy prawidłowego i optymalnego wykorzystania przepony, biochemiczny skupia się na równowadze gazowej (dwutlenek węgla też jest ważny), częstotliwość oddychania powinna spadać. Im wolniej będziemy na co dzień oddychać, tym spokojniejszy będzie nasz układ nerwowy.

Wszystkie powyższe aspekty wykorzystuje się w praktyce oddechowej opartej na ćwiczeniach metodą Butejki. Dzięki kursom indywidualnym lub w małych grupach można poradzić sobie między innymi z takimi problemami jak chrapanie, bezdechy senne, bezsenność, lęk i stres, astma, (w większości przypadków pacjenci już po kilku tygodniach ćwiczeń, po konsultacji z lekarzem odstawiają leki), nieżyt nosa, POChP, powikładnia po Covid-19

Zdrowy oddech jest podstawą twojego zdrowia. Zdrowy oddech jest podstawą dobrego samopoczucia. Jest podstawą wypoczynku i sprawności fizycznej i psychologicznej. Jeżeli twoje dobre funkcjonowanie na co dzień jest dla ciebie ważne- zapraszam serdecznie na sesje indywidualne i grupowe

Magda Rocławska- trener neuromedytacji i biofeedback. Terapeutka oddechu. Szkoleniowiec z zakresu regulacji stresu.
https://www.magdaroclawska.pl/

Dane teleadresowe: Twoja Przestrzeń Świadomej Pracy z Ciałem,
Al. Grunwaldzka 76/78 pokój 412, 80-244 Gdańska
Tel. 886 371 615

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie