MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czy zabawa klockami może zapobiegać kryzysowi energetycznemu? Jak wygląda edukacja energetyczna dla najmłodszych?

OPRAC.:
Małgorzata Meszczyńska
Małgorzata Meszczyńska
Czy energetyka jest dziedziną, która może zainteresować dzieci i młodzież? Zdaniem ekspertów, budowanie świadomości proekologicznej również – a właściwie przede wszystkim – w dziedzinie energetyki to dziś jedno z kluczowych zadań edukacji.
Czy energetyka jest dziedziną, która może zainteresować dzieci i młodzież? Zdaniem ekspertów, budowanie świadomości proekologicznej również – a właściwie przede wszystkim – w dziedzinie energetyki to dziś jedno z kluczowych zadań edukacji. Fot. FIRST LEGO League - Superpowered
Turbina wiatrowa z klocków? To wbrew pozorom nie tylko zabawa, ale wstęp do całkiem poważnej edukacji energetycznej. Chodzi tu nie tylko o wiedzę na temat energetyki z naciskiem na rozwiązania proekologiczne. Ważne jest kształtowanie właściwych nawyków i budowanie świadomości w tej dziedzinie już od najmłodszych lat. Czy edukacja w dziedzinie energetyki prowadzona już w przedszkolu, czy szkole podstawowej, ma szansę przynieść dobre efekty?

Spis treści

Po co dzieciom wiedza o energetyce?

Czy edukacja może być skuteczną odpowiedzią na kryzys energetyczny? Zdaniem fundacji Ale Nauczanie, która wdraża w Polsce globalny projekt edukacyjny poświęcony właśnie proekologicznym rozwiązaniom energetycznym, to jedno z najlepszych rozwiązań.

– Duża część odpowiedzialności za utrzymanie ciągłości dostaw energii spoczywa na samorządach. To zdecydowanie jedno z poważniejszych wyzwań dla gmin na najbliższe lata, a podejmowane dzisiaj decyzje powinny być wielowymiarowe i wychodzące poza bieżące, palące problemy. To dobry moment na przykład na wprowadzenie do szkół edukacji energetycznej, by kształcić potrzebne nawyki i świadomość już od najmłodszych lat i angażować do rozwiązywania realnych problemów społeczności lokalnych poprzez naukę i działanie – przekonuje Piotr Kurzyca, prezes fundacji Ale Nauczanie.

Czy energetyka jest dziedziną, która może zainteresować dzieci i młodzież? Zdaniem ekspertów, budowanie świadomości proekologicznej również – a właściwie przede wszystkim – w dziedzinie energetyki to dziś jedno z kluczowych zadań edukacji.

– Do myślenia o cywilizacyjnych zagrożeniach należy angażować jak najmłodszych. To oni będą wkrótce podejmować kluczowe decyzje i wpływać na losy świata, więc inwestowanie w ich kompetencje oraz doskonalenie ich umiejętności elastyczności i dostrzegania szans w ciągle zmieniającym się świecie nowych technologii ma olbrzymi sens, również ekonomiczny. To ich nawyki i otwartość poznawcza oraz zdolność myślenia krytycznego związane z konsumpcją energii będą oddziaływać w pewnym stopniu na bilans energetyczny w ich gminie – twierdzi dr hab. Marek Piotrowski, prof. Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.

Jednocześnie ekspert podkreśla, że powinniśmy jak najszybciej odejść od przekazywania uczniom wiedzy na zasadzie transferu i wprowadzać nauczanie problemowe – projektowe.

– Chodzi o to, by uczniowie rozumieli, że to, co jest optymalne dziś w jednym kraju, nie musi być dobre w innym. A dodatkowo wraz z upływem czasu ta sytuacja i tak może ulec zmianie – dodaje prof. Piotrowski.

Jak zbudować turbinę wiatrową z klocków? I po co?

Tegoroczna edycja FIRST LEGO League - Superpowered, dotycząca energii, jest dostosowana do potrzeb różnych grup wiekowych: przedszkolaków, dzieci do 3. klasy oraz młodzieży do 16. roku życia.

– Każda gmina zainteresowana edukacją o bezpieczeństwie i transformacji energetycznej otrzyma komplet materiałów dydaktycznych i wsparcie merytoryczne, które umożliwią nauczycielom poprowadzenie cyklu zajęć związanych z energią – mówi Katarzyna Nogalska, koordynatorka projektu z fundacji Ale Nauczanie.

Uczestnicy programu otrzymają gotowe scenariusze zajęć dla opiekunów grup, maty edukacyjne i zestawy klocków, które pozwalają zastosować zdobytą wiedzę w praktyce i np. zbudować turbinę wiatrową. Model zbudowany z klocków nie tylko cieszy oczy, ale przede wszystkim objaśnia, jak działa dane urządzenie. Konstrukcje są ruchome i oparte na rzeczywistych projektach – w przypadku turbiny wiatrowej, uczniowie podczas zabawy uświadamiają sobie rolę wiatru w powstawaniu energii.

– Cały program jest tak skonstruowany, żeby dzieci i młodzież mogły dowiedzieć się, skąd pochodzi energia, jak jest dystrybuowana i przechowywana, a także jaki wpływ mają codzienne wybory energetyczne każdego z członków lokalnej społeczności – dodaje Katarzyna Nogalska.

Ważną rolę w procesie nauczania ma identyfikowanie lokalnych problemów energetycznych, eksperymentowanie, zastosowanie wiedzy w praktyce, budowanie prototypów.

– Nauka przez działanie i zabawę to najskuteczniejsza forma doskonalenia konkretnych umiejętności i zwiększania ich świadomości związanej z problemami otaczającego nas świata. Wiara w swoje możliwości i poczucie sprawczości to coś, co zostanie z uczestnikami na całe życie. My, dorośli, oddajemy dzieciom i młodzieży kierownicę, a oni dowożą sami siebie do punktu, w którym świetnie rozumieją złożoność współczesnych problemów, mają odwagę pytać i próbować i proponują konkretne rozwiązania służące ich lokalnym społecznościom – tłumaczy Katarzyna Nogalska.

Samorządy, energetyczny kryzys i edukacja

Jak na projekt reagują sami samorządowcy? Jak wynika z doświadczeń fundacji Ale Edukacja, są na współpracę otwarci i patrzą szeroko na problem związany z energetyką. Samorządowcy mają świadomość, że konieczna jest dywersyfikacja źródeł energii, zapewnienie ciągłości dostaw, a także racjonalne oraz efektywne zarządzanie energią właśnie na poziomie lokalnym.

– Na naszych oczach dzieje się transformacja energetyczna, a my odgrywamy w tym procesie kluczową rolę. Nie zrobimy jednak tego sami, potrzebujemy partnerów rządowych, pozarządowych, biznesowych i społecznych, którzy będą nas wspierać zarówno na poziomie decyzji, jak i oddolnych działań – mówi Karol Skrzypczak, burmistrz Miejskiej Górki.

Co to w praktyce oznacza? W drodze do samodzielności energetycznej samorządowcy potrzebują sojuszników rozumiejących złożoność problemu.

– Zdecydowanie łatwiej będzie skuteczniej poszerzać niezależność, jeśli najbliższe otoczenie, czyli mieszkańcy, będą w tym pomagać. Ich codzienne nawyki i świadomość potrzeby chociażby zapewnienia zielonych i zdywersyfikowanych źródeł energii będzie dla samorządowców bezcennym wsparciem – wyjaśnia prezes fundacji Ale Nauczanie i dodaje: – Wyzwania współczesnego świata, w tym bezpieczeństwo energetyczne, wymagają długofalowego myślenia, otwartości poznawczej i przygotowywania kadr do działania dzisiaj, jutro, za dekadę czy nawet ćwierć wieku.

Fundacja FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology), która od 1989 r. dba o rozwijanie wśród dzieci i młodzieży kluczowych na rynku pracy umiejętności STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka), jest wizytówką programu edukacji energetycznej – Superpowered kierowanej do gmin, a za ich pośrednictwem bezpośrednio już do lokalnych społeczności.

Organizacja co roku podejmuje jeden istotny i aktualny temat. Obecnie wiodącym wyzwaniem jest właśnie energia.

– W tegorocznej edycji nie tylko zwiększamy świadomość dzieci i młodzieży na temat energii, ale doskonalimy również kluczowe umiejętności, jak współpracy w grupie, samodzielnego i krytycznego myślenia, podejmowania decyzji, skutecznego przywództwa, dyskusji, wykorzystania nowoczesnych technologii, eksperymentowania, wyciągania wniosków – wyjaśnia Piotr Kurzyca.

81% absolwentów programów FIRST deklaruje gotowość do specjalizacji w istotnych dla przyszłości obszarach, takich jak: nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka. 97% z nich wierzy, że ich działanie może zakończyć się sukcesem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pierwszy trening polskich piłkarzy pod okiem 2500 kibiców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy zabawa klockami może zapobiegać kryzysowi energetycznemu? Jak wygląda edukacja energetyczna dla najmłodszych? - Strefa Edukacji

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki