Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz więcej osób ginie na przejściach dla pieszych. Ruchy miejskie z całej Polski apelują o zmianę przepisów Kodeksu Drogowego

Ewa Andruszkiewicz
Ewa Andruszkiewicz
„Chodzi o życie” - pod takim hasłem w kilkunastu wojewódzkich miastach ruszyła zorganizowana przez ruchy miejskie kampania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. W jej ramach aktywiści nie tylko zwracają uwagę na alarmujące statystyki, ale też postulują zmianę przepisów Kodeksu Drogowego w zakresie pierwszeństwa na pasach.

- Polskie drogi są jednymi z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce – aż 74! Jesteśmy na czwartym miejscu od końca w tej niechlubnej statystyce. Dane za pierwsze półrocze tego roku wskazują, że choć liczba wypadków na drogach spada, aż o 12 proc. wzrosła liczba ofiar śmiertelnych! Przerażające jest, że trzeci rok z rzędu – od 2016 roku – rośnie liczba pieszych, którzy stracili życie na przejściach dla pieszych, a zatem w miejscach, które powinny gwarantować im pełne bezpieczeństwo. Zabici na drogach piesi stanowili ponad 28 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce – czytamy w liście, skierowanym przez przedstawicieli Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej do wojewody pomorskiego, Dariusza Drelicha.

Pismo o podobnej treści trafiło już też do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wysłała je jeszcze w lipcu br. Międzynarodowa Federacja Pieszych.

Coraz więcej osób ginie na przejściach dla pieszych. Ruchy miejskie z całej Polski apelują o zmianę przepisów Kodeksu Drogowego
Ewa Andruszkiewicz

Zdaniem aktywistów, do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych niezbędna jest zmiana przepisów w taki sposób, by pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie, tak jak jest obecnie, tylko znajdujący się na pasach. Pozostałe postulaty ruchów miejskich, to podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń, obniżenie limitu prędkości w nocy w obszarze zabudowanym z 60 do 50 km/h oraz skuteczniejsza egzekucja przepisów, w tym wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2 tys.

Coraz więcej osób ginie na przejściach dla pieszych. Ruchy miejskie z całej Polski apelują o zmianę przepisów Kodeksu Drogowego
materiały prasowe

- Liczymy na to, że przepisy, które są w tej chwili niejednoznaczne, bo mówią o tym, że pieszy ma pierwszeństwo dopiero wtedy, gdy jest już na pasach, zostaną zmienione. Kluczową sprawą jest też prędkość. Ostatnie badania Instytutu Transportu Samochodowego pokazują, że 85 proc. kierowców w obszarze zabudowanym nie zwalnia przed przejściami dla pieszych. To główny powód wypadków śmiertelnych. W latach 2007-2012 na drogach zginęło 9101 pieszych, a ponad 71 tys. zostało rannych. Prawie 30 proc. tych zdarzeń miało miejsce na przejściach. Musimy się z tym problemem zmierzyć – mówi Tomasz Janiszewski, wiceprezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Liczymy na to, że Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podejdą do tego tematu poważnie i zajmą się dobrem obywateli.

Coraz więcej osób ginie na przejściach dla pieszych. Ruchy miejskie z całej Polski apelują o zmianę przepisów Kodeksu Drogowego
materiały prasowe

Kampania „Chodzi o życie” ruszyła w kilkunastu wojewódzkich miastach naraz

- Nieprzypadkowo akcja rozpoczęła się w trakcie kampanii wyborczej. Chcemy naszymi działaniami wpłynąć na polityków – podsumowuje Tomasz Janiszewski.

Najtragiczniejsze wypadki na Pomorzu w 2018 r.:

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki