Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz więcej elektryków na polskich drogach. W I kwartale br. ich liczba zwiększyła się o ponad połowę

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Pod koniec marca 2022 r. w Polsce funkcjonowały 2113 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych.
Pod koniec marca 2022 r. w Polsce funkcjonowały 2113 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Aleksandra Pazda/ Polska Press
Jak wynika z Licznika Elektromobilności, w I kwartale br. ich liczba zwiększyła się o 5708 sztuk, tj. o 57 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r., kiedy zarejestrowano 3628 sztuk. – Program „Mój Elektryk” zaczyna przynosić wymierne efekty – wskazuje ekspert.

Pod koniec marca 2022 r. po polskich drogach jeździło 43 365 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) stanowiły niemal połowę (21 576 szt.), a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 21 789 szt. – wynika z "Licznika Elektromobilności" uruchomionego przez PZPM i PSPA

Mimo trudności na rynku pierwszego montażu – spowodowanych problemami z produkcją aut, rynek wtórny z nawiązką te problemy zrekompensował.

Rekordowa sprzedaż opon w Polsce. Coraz rzadziej kupujemy op...

Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 877 szt. Ponadto, jak wskazano, rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec marca składała się z 10 777 szt. Z kolei liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych zwiększyła się do 361 822 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 720 szt.

Przybywa ładowarek

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec marca 2022 r. w Polsce funkcjonowały 2113 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (4118 punktów). 29 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W marcu uruchomiono 79 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (155 punktów).

– Program „Mój Elektryk” zaczyna przynosić wymierne efekty. O ile w I kwartale 2021 r. Polacy ponad dwa razy częściej wybierali hybrydy typu plug-in niż samochody całkowicie elektryczne, o tyle teraz sytuacja się odwróciła i od stycznia do marca bieżącego roku liczba rejestracji objętych wsparciem BEV okazała się wyższa niż PHEV, których nabywcy nie mogą liczyć na subsydia. BOŚ Bank, który dystrybuuje dofinansowanie w imieniu NFOŚiGW, podpisał już umowy z 18 firmami leasingowymi, a większość z nich uwzględnia już dotacje w swojej ofercie – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, cytowany w komunikacie. – To znaczny wzrost – pod koniec 2021 r. takie kontrakty obowiązywały tylko 8 leasingodawców – dodaje.

Trzykrotny wzrost liczby zarejestrowanych samochodów dostawczych i ciężarowych

– Zwykle patrzymy na program „Mój Elektryk” przez pryzmat dopłat do samochodów osobowych. Jednak warto podkreślić prawie trzykrotny wzrost liczby zarejestrowanych samochodów dostawczych i ciężarowych w pierwszych trzech miesiącach b.r. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2021 – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Jego zdaniem to właśnie samochody dostawcze są tymi, w przypadku których przejście na napędy niskoemisyjne zaowocuje czystym powietrzem w miastach. – Musimy pamiętać, że coraz więcej zakupów robimy w sieci, a dostawy są realizowane właśnie samochodami dostawczymi. Jeśli ten wzmożony ruch będzie odbywał się samochodami niskoemisyjnymi, to centra naszych miast staną się znacznie przyjaźniejsze dla mieszkańców. W tym kontekście warto też zwrócić uwagę na znaczny wzrost rejestracji autobusów elektrycznych, a także samochodów wodorowych – dodaje Faryś.

Ostatnia okazja, aby zamówić elektryka i korzystać z buspasów

Wszystko wskazuje jednak na to, że część przywilejów przysługujących użytkownikom elektryków może w najbliższych latach wygasnąć. Zgodnie z art. 148a ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazdem elektrycznym będzie można jeździć po buspasach tylko do końca 2025 roku.

– Być może termin ten ulegnie wydłużeniu, ale w tej chwili są to jedynie spekulacje z naszej strony. Będzie to zależało od tempa nasycania się polskiego rynku pojazdami elektrycznymi, ale też od polityki klimatycznej i energetycznej po wyborach i w następstwie wojny w Ukrainie – wyjaśnia Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz w PSPA.

– Jest gorzej niż się spodziewaliśmy. Prawie połowa restauratorów w rejonach turystycznych popełnia błędy – poinformowano.

Tak oszukują klientów w restauracjach i lokalach gastronomic...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Coraz więcej elektryków na polskich drogach. W I kwartale br. ich liczba zwiększyła się o ponad połowę - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki