Co z trasą tramwajową Gdańsk Południe-Wrzeszcz? Procedury paraliżuje grupa przeciwnych inwestycji mieszkańców

Maciej PietrzakZaktualizowano 
Akcja protestacyjna mieszkańców ulicy Bohaterów Getta. Pomysł poprowadzenia (bez trakcji, na baterii) tramwajów pod ich oknami oprotestowali m.in. obwieszeniem swojej ulicy czarnymi flagami Karolina Misztal
Od ponad dwóch lat Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska prowadzi postępowanie dotyczące wydania decyzji środowiskowych dla rozważanych dwóch wariantów planowanej trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz. To najważniejsza z układu nowych linii w Gdańsku. Jak się okazuje, prace RDOŚ nad inwestycją wydłuża celowo przeciwna jej grupa mieszkańców.

Temat trasy GP-W rozgrzał gdańską opinię publiczną w 2016 r., gdy prowadzone były dyskusje publiczne nt. rozważanych wariantów jej przebiegu.

Kontrowersji na spotkaniach było mnóstwo, szeroko je opisywaliśmy:

Czytaj także

Ostatecznie do RDOŚ trafiły dwa warianty, różniące się zasadniczo tym którędy nową trasę wpiąć w al. Grunwaldzką we Wrzeszczu - czy ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego, czy Do Studzienki.

Pierwszej z opcji, preferowanej przez miasto, mocno sprzeciwiali się mieszkańcy ulicy Bohaterów Getta. Pomysł poprowadzenia (bez trakcji, na baterii) tramwajów pod ich oknami oprotestowali m.in. obwieszeniem swojej ulicy czarnymi flagami.

Wnioski i uwagi mieszkańców nie mają końca

Jak się okazuje na tym opór się nie skończył. Zapytaliśmy RDOŚ, na jakim etapie jest postępowanie dotyczące decyzji.

- Sprawa jest w trakcie procedowania (przygotowywanie decyzji) - w chwili obecnej trwa oczekiwanie na odpowiedź inwestora w związku z wzniesionymi uwagami przez strony postępowania. Od jej udzielenia oraz ewentualnych dalszych działań stron zależy wydanie decyzji kończącej postępowanie - odpowiedział nam Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Potem zapytaliśmy o sprawę także wspomnianego inwestora, czyli miasto.

- W dniu 11 kwietnia 2019r. RDOŚ zawiadomił o zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla dwóch przebiegów trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Jednak w dniach 3 i 4 czerwca do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęły pisma z RDOŚ z prośbą o odniesienie się do kolejnych, ponownie złożonych wniosków i uwag wniesionych w związku z prowadzonym postępowaniem. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że RDOŚ jako podmiot wydający decyzje środowiskowe jest zobowiązany do przeprowadzenia konsultacji społecznych. Dlatego to do tej instytucji kierowane są uwagi mieszkańców, społeczników, aktywistów miejskich, stowarzyszeń itp. RDOŚ przekierowuje otrzymane od mieszkańców uwagi do DRMG i ta jednostka musi się do nich odnieść. Pisma w tej sprawie wpływają od stałego grona zainteresowanych tą inwestycją osób. Wszystkie składane uwagi dotyczą tych samych zagadnień i każdorazowo są składane przez te same osoby - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego magistratu.

Pisma w tej sprawie wpływają od stałego grona zainteresowanych tą inwestycją osób. Wszystkie składane uwagi dotyczą tych samych zagadnień i każdorazowo są składane przez te same osoby.

Proceduralny kołowrotek kręci się zatem w najlepsze, a przeciwnicy inwestycji póki co osiągają swój cel - czyli maksymalne odroczenie jej realizacji w czasie.

- Zarówno RDOŚ, jak i DRMG są zainteresowane jak najszybszym wydaniem decyzji. RDOŚ oczekuje, że DRMG ustosunkuje się do złożonych uwag i obie instytucje są w stałym kontakcie odnośnie tej sprawy - dodaje J. Sieliwończyk.

Przebieg planowanej trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz

Przypominamy, że trasa GP-W ma zaczynać się w okolicach przychodni SwissMed na ul. Jaśkowa Dolina. Ma być to dalsze, naturalne rozwinięcie linii tramwajowej między Pieckami Migowem a Siedlcami. GP-W dalej prowadzić będzie do Ronda Pana Cogito i w dół ul. Wileńską, na której dla tramwajów miałby powstać tunel.

Czytaj także

Pomysł ten wzbudzał również sporo kontrowersji okolicznych mieszkańców obawiających się o konstrukcje swoich bloków. Po wyjeździe z tunelu linia dochodzić ma do ul. Sobieskiego na wysokości Pomorskich Szkół Rzemiosł i dalej prowadzić tamtejszą rezerwą terenu. Już kilka lat temu podjęto decyzję, że linia nie będzie przechodzić przez kampus Politechniki.

Zobacz też: Planowana trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz

Wideo: materiały miasta

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość
2019-06-15T12:58:37 02:00, Mieszkanka południa:

A ja proponuję zamiast tramwaju SKM na południe. Będzie szybciej i wygodniej.

Jestem za SKM !

G
Gość
2019-06-14T23:06:29 02:00, Gość:

Oho, rozpoczęła się urzędowa nagonka na mieszkańców, którzy bronią swoich praw. Do końca roku rozpocznie się budowa trasy - to jest propagandowa podkładka...

2019-06-15T02:00:59 02:00, Gość:

Po co od razu te teorie spiskowe? Gra garstki osób na przewlekłość i brak racjonalnych argumentów wobec tysięcy mieszkańców oczekujących na tę inwestycje nie przysparza im raczej sympatii, a wręcz przeciwnie..

miasto już dawno temu mogło by puścić tramwaj ul. Do Studzienki. Kto tu inwestycję wstrzymuje? Miasto, a nie mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego! Tak przy okazji, to dziennikarz artykułu nawet prawdy nie pisze, gdyż na ul. BGW nie byłoby żadnych tramwajów bez trakcji, jest to ściema, powiedziana na konsultacjach społecznych, a w dokumentach jest prawda.

M
Mieszkanka południa

A ja proponuję zamiast tramwaju SKM na południe. Będzie szybciej i wygodniej.

G
Gość

Stare dziady, zgredy ormowskie kombatanty po bierucie chca, zeby bylo jak bylo Po co tramwaje jak kanalami do poniemieckiej chaty na zydowskiej ulicy tez mozna sie dostac.

G
Głos w dyskusji

Po raz kolejny po ulewnym deszczu ulica Bohaterów Getta znalazła się pod wodą. Nie jest to dziwne, gdyż jest to najniżej położona ulica w tej części Wrzeszcza (pod nią przebiega Potok Królewski) - tu spływają ogromne masy wody, zalewając ją do wysokości metra lub miejscami wyżej. Mieszkańcy Gdańska-Południe powinni móc szybko i bezpiecznie dojechać do centrum - szkoda, aby nowa linia tramwajowa i nie daj Boże nowoczesne tramwaje zostały zniszczone poprzez zalanie błotem i śmieciami. Fundusze przeznaczone na nową linię tramwajową powinny być dobrze wydane a nie "wyrzucone w błoto".

G
Gość
2019-06-14T23:06:29 02:00, Gość:

Oho, rozpoczęła się urzędowa nagonka na mieszkańców, którzy bronią swoich praw. Do końca roku rozpocznie się budowa trasy - to jest propagandowa podkładka...

Po co od razu te teorie spiskowe? Gra garstki osób na przewlekłość i brak racjonalnych argumentów wobec tysięcy mieszkańców oczekujących na tę inwestycje nie przysparza im raczej sympatii, a wręcz przeciwnie..

G
Gość

Oho, rozpoczęła się urzędowa nagonka na mieszkańców, którzy bronią swoich praw. Do końca roku rozpocznie się budowa trasy - to jest propagandowa podkładka...

S
Szanuję Każdego
2019-06-14T12:25:27 02:00, mieszkaniec.:

A zburzyć te rudery i wyeksmitować mieszkańców na Szadółki.A budować nowe ku lepszemu.

Drogi Mieszkańcu, piszesz o domach kilkudziesięciu rodzin, kilkuset ludzi. Twoje słowa powodują strach i przerażenie – jak mają się czuć ludzie, których domy proponujesz zburzyć, a ich wypędzić ? Zastanów się, nim jeszcze raz skrzywdzisz kogoś słowem.

G
Gość

Nie mogę się zdobyć na żadną empatię wobec mieszkańców, którzy tak cynicznie i namiętnie oprotestowują tę inwestycje nie licząc się z innymi

G
Gość
2019-06-14T15:13:36 02:00, Robak:

Słaby warsztat dziennikarski, chyba, że to artykuł sponsorowany.

Słaba argumentacja komentującego, widać że komentujący to egoistyczny łoś.

R
Robak

Słaby warsztat dziennikarski, chyba, że to artykuł sponsorowany.

M
Meliska

To jest przykre co napisze.Ale istnieje w mieście grupa zagorzałych przeciwników absolutnie wszystkiego co nowe.Począwszy od zagospodarowania terenu zielonego, przez zabudowę Wyspy Spichrzow a skończywszy na komunikacji,wszystko jest na nie.Nawet nie wiadomo o co im chodzi.Bo argumenty o halasie,są słabe.Dziesiątki lat mieszkałam przy kościele Mariackim.Nie słyszałam nigdy dzwonów,chociaź kaźdy kto u nas nnicowa zrywał się na równe nogi o 6 rano.Teraz mieszkam kilkadziesiąt metrow od trasy tramwajowej.Czasem usłyszę źe jedzie tramwaj.Taki urok miasta.A w nocy tramwaje prawie nie jeźdźą.

P
Pulicer!

Świetny artykuł. Wyważony. Precyzyjnie przedstawione zostało stanowisko mieszkańców. Widać, że Autor spędził dużo czasu na rozmowach z nimi i wie w czym jest rzecz.

Nagrodzić by warto takie dziennikarstwo.

m
mieszkaniec.

A zburzyć te rudery i wyeksmitować mieszkańców na Szadółki.A budować nowe ku lepszemu.

G
Gość

Czemu zlikwidowano szansę na powstanie połączenia tramwajowego w ciągu od Wojska Polskiego do pętli Zaspa trasą koło Żaka i Jana Pawła II? Tam nie ma żadnych połączeń przecież?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3