Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co autor miał na myśli? Utrwalili historię kolei absurdem w przestrzeni miasta. Na peron-atrapę prowadzą niedostępne schody

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Remontowany przystanek Gdańsk Kolonia. Schody, którymi nie da się wejść na peron
Remontowany przystanek Gdańsk Kolonia. Schody, którymi nie da się wejść na peron Przemyslaw Swiderski
Kończy się remont dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Kolonia na linii do Nowego Portu. Obie strony torów łączy tunel dla pieszych z którego po schodach można było wejść na peron. To już historia, schody na peron zaczynają się teraz... ponad metr od posadzki. Od października ten obrazek będzie oglądany przez korzystających z przejścia.

Absurdalna sytuacja powstała z powodu pogłębienia tunelu przy wejściu na peron, wcześniej był on w tym miejscu bardzo niski, niemal dotykało się głową sufitu. Tymczasem przystanek Kolonia podlega ochronie konserwatorskiej. Gdy planowano remont uzgodnienia z Miejskim Konserwatorem Zabytków spowodowały, że schody pozostały na swoim miejscu. Nieoficjalnie wiadomo, że kolej jest niechętna ewentualnemu przywróceniu ruchu osobowego na linii. Kolejarze uważają, że nic się nie stało, bo pociągi osobowe na linię i tak nie wrócą. Zapytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe o zabawną sytuację z niedostępnymi schodami i przyszłość ruchu osobowego na linii.

- Przystanek Gdańsk Kolonia to utrwalenie historii kolei w przestrzeni miasta - odpowiedział nam Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. - Obiekt od lat nie pełni funkcji związanej z przewozami pasażerskimi lecz ułatwi komunikację pieszą dzięki przejściu podziemnemu. Dostosowanie przejścia do współczesnych potrzeb mieszkańców i zachowanie historycznych elementów architektury wymagało ustaleń z konserwatorem zabytków i projektantem. W obszarze nieczynnego przystanku i niewykorzystywanych schodów przejście podziemne zostało pogłębione. W uzgodnieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków odrestaurowane i zachowane zostały elementy przystanku m. in. granitowe schody. Przestrzeń miedzy schodami i przejściem będzie zabezpieczona - wyjaśnił.

Na dwa konkretne pytania o to, czy pogłębienie tunelu, które doprowadziło do niedostępności schodów, było uzgodnione ze służbami konserwatorskimi i o możliwą przyszłość ruchu pasażerskiego na linii, nie uzyskaliśmy odpowiedzi.

Nie jest też jasne, kto ze strony służb konserwatorskich jest odpowiedzialny za doprowadzenie do absurdu. Obecnie sprawa leży w kompetencji Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, ponieważ po skandalu z zabytkowym korytem Kanału Raduni na terenie Forum Gdańsk zerwał on porozumienie z konserwatorem miejskim delegujące na niego część wojewódzkich kompetencji. Do momentu publikacj tego artykułu PWKZ nie był osiągalny.

Linia kolejowa z Gdańska Głównego do Nowego Portu powstała w 1867 roku. Tory z licznymi bocznicami zapewniały komunikację towarową z całą lewobrzeżną częścią gdańskiego portu. Po elektryfikacji w 1951 linia stała się też pierwszym połączeniem Szybkiej Kolei Miejskiej. Po 2002 roku SKM-ka dojeżdżała już tylko do Brzeźna, w 2005 ruch osobowy został zlikwidowany. Cały czas jednak linią jeżdżą pociągi towarowe do portu i z węglem do elektrociepłowni. Okazjonalny ruch kolejek tylko bezpośrednio do przystanku Gdańsk Stadion Expo przywrócono w związku z obsługą kibiców na Euro 2012. Od tego czasu uruchamiane są pociągi gdy na stadionie w Letnicy lub w siedzibie Międzynarodowych Targów Gdańskich odbywają się imprezy masowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki