Chodzisz do pracy? To powinien ci zapewnić pracodawca - nowe przepisy [9.05.2020 r.]

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Pxhere.com
Pracodawcy muszą zapewnić pracownikom środki ochrony osobistej lub zbiorowej, aby ograniczyć do minimum ryzyko zakażenia wirusem SARS-CoV-02. Zobacz, jakie obowiązki w związku z COVID-19 ma pracodawca, kiedy powinieneś dostać rękawiczki lub środek do dezynfekcji, a kiedy maseczkę i przyłbicę.

Po tygodniach izolacji wreszcie możemy chodzić na spacery do lasów i parków. Rząd zapowiedział stopniowe znoszenie ograniczeń związanych z epidemią COVID-19. Pierwszy etap zmian obowiązuje od 20 kwietnia br., natomiast daty kolejnych trzech etapów nie są jeszcze znane.

Obowiązujące do 20 kwietnia zmiany istotnie wpłyną na pracowników sklepów. Ze względu na ograniczenie osób, które mogły przebywać przy kasie, do trzech oraz przez wprowadzenie godzin dla seniorów przez 7 dni w tygodniu często klienci zmuszeni byli stać w długich kolejkach po zakupy. Za sprawą nowego rozporządzenia Rady Ministrów problem ma zniknąć.

Ile osób może przebywać w sklepie, a ile na poczcie?
Od 20 kwietnia więcej klientów może robić zakupy w tym samym czasie. Do sklepów o powierzchni poniżej 100 m kw., np. do małych sklepików osiedlowych, może wejść liczba osób czterokrotnie przewyższająca sumę wszystkich kas i punktów płatniczych. Przykładowo, jeżeli w sklepie znajduje się jedna kasa obsługiwana przez kasjera i jedna kasa samoobsługowa, na terenie placówki może robić zakupy 8 osób.

Inna zasada obowiązuje w sklepach o powierzchni powyżej 100 m kw. Na każdego kupującego powinno przypadać przynajmniej 15 m kwadratowych powierzchni sklepu. Na poczcie dwóch klientów może przypadać na jedno stanowisko obsługi, z wyłączeniem osób stanowiących obsługę placówki pocztowej.

Z ostatniej chwili:

Kiedy seniorzy mogą robić zakupy?
Zmianie uległy także godziny dla seniorów, czyli osób od 65. roku życia. Nadal obowiązują one od godz. 10.00 do godz. 12.00, ale tylko od poniedziałku do piątku.

Zmiany w obostrzeniach a rękawiczki dla pracowników
W dalszym ciągu pracodawcy powinni zapewnić pracownikom odpowiednie warunki pracy. Mają oni obowiązek wyposażyć wszystkie osoby zatrudnione w obiektach handlowych lub usługowych bądź w placówkach handlowych w rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk – dotyczy to każdego pracownika, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Możliwość skorzystania z rękawiczek lub środka do dezynfekcji rąk powinna mieć osoba zatrudniona na podstawie stosunku pracy (z umową o pracę, mianowania, wyboru lub spółdzielczej umowy o pracę), ale także – osoba z umową cywilnoprawną. Osoby zarządzające straganami lub targowiskami także powinny dostarczyć osobom, które zatrudniają, rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk.

Obowiązek zapewnienia pracownikom rękawiczek lub środków do dezynfekcji rąk spoczywa na pracodawcach do odwołania zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 19 kwietnia w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

Podobnie, rękawiczki lub środek do dezynfekcji rąk należy zapewnić wszystkim osobom zatrudnionym, które pełnią swoje obowiązki w innym niż zakład pracy miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, jak również osobom prowadzącym w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę działalność gospodarczą na własny rachunek.

Mniejsze obostrzenia a zakrywanie ust i nosa
W dalszym ciągu obowiązuje wprowadzony od 16 kwietnia nakaz zakrywania ust i nosa w miejscach publicznych, w tym w placówkach handlowych. Nie oznacza to nakazu noszenia maseczki, chociaż warto zdecydować się na tę formę ochrony ze względu na wygodę i bezpieczeństwo użytkowania. Coraz więcej placówek handlowych wprowadziło tego typu towar do swojego asortymentu. Początkowo maseczki z nićmi srebra zaczęła sprzedawać Biedronka, obecnie maseczki do użytku osobistego można także nabyć w Żabce oraz innych sklepach z żywnością (oczywiście w miarę dostępności produktów).

10 rzeczy, które musisz wiedzieć o dodatkowym zasiłku opieku...

Usta i nos należy zakrywać do odwołania przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki albo kasku ochronnego. Nakaz obowiązuje w środkach publicznego transportu zbiorowego i w miejscach ogólnodostępnych, m.in. w obiektach handlowych lub usługowych, placówkach handlowych lub usługowych i na targowiskach (straganach).

Osoby wykonującej czynności zawodowe, służbowe lub zarobkowe w budynkach, zakładach, obiektach, placówkach i na targowiskach (na straganach), o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b i c rozporządzenia, muszą zakrywać nos i usta, jeżeli bezpośrednio obsługują interesantów. W rozporządzeniu z 19 kwietnia jest mowa o osobach pracujących: w zakładach pracy oraz w budynkach użyteczności publicznej i obiektach kultu (np. w budynkach administracyjnych, sądach, kościołach, placówkach opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, bankach, sklepach, punktach usługowych, na poczcie, w punktach obsługi pasażerów czy na straganach).

To ważne, przeczytaj!:

W miarę możliwości pracodawcy powinni dostarczać swoim pracownikom również inne środki ochrony osobistej, np. przyłbice. Warto wiedzieć, że te ostatnie można wydrukować na drukarce 3D. Ze względu na epidemię COVID-19 coraz więcej firm i start-upów włącza się w ich produkcję. Trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze przyłbica może zastąpić maseczkę czy inny środek ochrony twarzy. O używaniu przyłbic w placówkach handlowych mówi Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii:

„Osoba wykonująca czynności zawodowe w obiektach handlowych lub usługowych lub w placówkach handlowych lub usługowych może w czasie wykonywania tych czynności zawodowych realizować obowiązek, o którym mowa w ust. 1, przez zakrywanie ust i nosa przy pomocy przyłbicy, jeżeli stanowisko kasowe lub miejsce prowadzenia sprzedaży lub świadczenia usług, na którym wykonuje ona czynności zawodowe, jest oddzielone od klientów dodatkową przesłoną ochronną.”

COVID-19 a dezynfekcja stanowiska pracy
Rozporządzenie z 19 kwietnia 2020 r. reguluje kwestie związane z dezynfekcją stanowiska pracy lub obsługi klienta. Stanowiska kasjerów i punkty obsługi klienta muszą być dezynfekowane w godzinach otwarcia sklepu, obiektu lub placówki przynajmniej co 60 minut. Nakaz obejmuje obiekty handlowe i placówki handlowe, o których jest mowa w rozporządzeniu (w § 8 ust. 2 pkt 1 i 2), jak też w ustawie z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni.

Nowe obostrzenia a odległość między stanowiskami pracy
Między poszczególnymi stanowiskami pracy powinna być zachowana odległość w linii prostej minimum 1,5 metra. Dotyczy to zarówno sklepów czy aptek, jak i stanowisk robotniczych. Jeżeli maszynę obsługuje kilka osób, pracownicy powinni zachować odstęp 1,5 m, a jeśli zachowanie takiego odstępu nie jest możliwe, np. z uwagi na konstrukcję maszyny, pracodawca powinien wyposażyć pracowników w środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii COVID-19. Wytyczne dotyczące produktów wykorzystywanych podczas zwalczania COVID-19 (maseczek, półmasek, gogli, środków do ochrony oczu, odzieży, płynów do dezynfekcji, kombinezonów, fartuchów chirurgicznych, fartuchów dla bloków operacyjnych i rękawic można znaleźć na stronie Ministerstwa Zdrowia.

Jak promować biznes online podczas epidemii koronawirusa?

Z uwagi na ryzyko zakażenia COVID-19 odpowiednie odległości między stanowiskami pracy powinny zostać zachowane również w placówkach wyposażonych w biurka, które muszą pozostać otwarte, np. w bankach i placówkach administracyjno-biurowych. W rozporządzeniu Rady Ministrów z 19 kwietnia pojawił się istotny zapis, który mówi, co robić, jeżeli nie można zachować odległości 1,5 metra.

Pracodawca musi zachować „odległość między stanowiskami pracy wynoszącą co najmniej 1,5 m, chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności wykonywanej w danym zakładzie pracy, a zakład ten zapewnia środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii COVID-19.”

Przepisy z 20 kwietnia a dojazd do pracy
Jeszcze przed 20 kwietnia pracownicy zmuszeni dojeżdżać do pracy byli wyjęci z ograniczeń związanych z przemieszczaniem się. Nadal możemy opuścić dom m.in. w celu wykonywania:

  • czynności zawodowych,
  • zadań służbowych,
  • pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • prowadzenia działalności rolniczej,
  • prac w gospodarstwie rolnym,
  • zakupu towarów i usług z tym związanych.

Co ważne, do pracy można dojeżdżać również na rowerze. Osoby, które są w stanie skorzystać z takiej możliwości, zmniejszają ryzyko zarażenia się SARS-CoV-02 w środkach transportu publicznego. Należy jednak pamiętać, że w wielu miastach, np. w Warszawie, nie wolno korzystać z rowerów miejskich (zakaz nie dotyczy hulajnóg). Szczegółowe zalecenia dotyczące obowiązków pracodawców można znaleźć w Dzienniku Ustaw.

Jak będziemy wracać do normalności? Znamy etapy.

Wideo

Materiał oryginalny: Chodzisz do pracy? To powinien ci zapewnić pracodawca - nowe przepisy [9.05.2020 r.] - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie