Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chcemy Metropolii na Pomorzu. Węzły komunikacyjne rosną też poza Trójmiastem

Maciej Pietrzak
Węzeł w okolicach stacji SKM Rumia Janowo ma powstać do 2020 r.
Węzeł w okolicach stacji SKM Rumia Janowo ma powstać do 2020 r. materiały prasowe
W poprzednim odcinku naszego cyklu prezentowaliśmy stan prac nad tworzeniem nowych węzłów komunikacyjnych w Trójmieście. Możliwość sprawnej przesiadki z samochodu na pociąg, rower, autobus czy tramwaj to klucz do sukcesu prawdziwie metropolitalnego transportu. Dlatego wiele działań związanych z tworzeniem węzłów jest podejmowanych nie tylko w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, ale także w innych miejscowościach Pomorza.

Poza Trójmiastem nowe węzły integracyjne powstaną w najbliższych miesiącach i latach w kilkunastu gminach zrzeszonych w ramach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Oczywiście poszczególne inwestycje są na różnych etapach zaawansowania. Pierwszy z węzłów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (Gołubie w gm. Stężyca) funkcjonuje już od jesieni ubiegłego roku. Inne gotowe będą już w najbliższych miesiącach, a na kilka kolejnych przyjdzie nam poczekać jeszcze 4-5 lat.

Marzenia stają się faktem - wkrótce ruszą prace w Pucku

Najświeższe wieści dotyczące realizacji węzłów w regionie dotarły w mijającym tygodniu z Pucka. Burmistrz Hanna Pruchniewska podpisała umowę z wykonawcą realizacji bazy przesiadkowej w okolicach tamtejszego dworca PKP. Była to od lat jedna z inwestycji najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców i turystów nadmorskiej miejscowości. Pierwsza łopata na budowie ma być wbita jeszcze w tym roku, a inwestycja, która pochłonie 10 mln zł, ma być gotowa w czerwcu 2019 r. Węzeł realizowany w formule „parkuj i jedź” spowoduje m.in. powstanie przy dworcu aż 140 miejsc postojowych dla aut czy zmianę lokalizacji zatoczek autobusowych. Po realizacji projektu liczba pasażerów publicznego transportu ma wynieść w ciągu roku ponad 310 tys.

W najbliższym czasie Kartuzy, Żukowo oraz Reda

Już za około miesiąc otwarty zostanie wyremontowany dworzec w Kartuzach, który jest sercem tamtejszego węzła. Budynek, który z zewnątrz nawiązuje do przedwojennego obiektu zniszczonego w 1945 r., ma trzy kondygnacje o łącznej powierzchni 724 m kw. Na pierwszym piętrze ulokowano m.in. punkt informacyjny, kasy, punkt gastronomiczny oraz toalety. Znajdować się tu będzie też biblioteka, do której przeniesiono księgozbiór z z budynku Kaszubskiego Dworu przy ul. Gdańskiej. Na kartuski węzeł składają się też nowe drogi dojazdowe (także rowerowe) oraz parking przy ul. Wzgórze Wolności. Całkowity koszt inwestycji to blisko 26 mln zł.

Chcemy metropolii na Pomorzu. Węzły integracyjne rosną na potęgę

Jeszcze w tym roku kalendarzowym gotowy ma być także węzeł przy dworcu PKP w Redzie. W ramach inwestycji powstanie bezpieczne skrzyżowanie ul. Gdańskiej i ul. Młyńskiej, ponad 200 miejsc parkingowych czy 10 postojowych w systemie „Kiss&Ride”. Wybudowane zostaną także ścieżki rowerowe (w tym stanowisko Roweru Metropolitarnego), nowa sieć oświetleniowa LED oraz udogodnienia komunikacyjne dla osób niepełnosprawnych.

- Cały układ wokół dworca zmieni się w bardzo pozytywny sposób. Mankamentem w tej chwili jest problem włączania się w ul. Młyńską i braku wyjazdu z tej ulicy. Trzeba pokonywać całe osiedle przy ul. Fenikowskiego, żeby wyjechać na drogę krajową - wyjaśnia Halina Grzeszczuk, zastępca burmistrza Redy. - Ponadto mamy problem z miejską komunikacją. Zdarzają się puste przebiegi ul. Obwodową. Po przebudowie dworca będziemy w stanie poprowadzić komunikację miejską w ul. Młyńską.

Do końca 2018 r. zrealizowana ma być też większość prac przy węźle w Żukowie. Tu także budowa zakłada utworzenie oświetlonych parkingów samochodowych i rowerowych miejsc postojowych, monitoringu miejskiego, ciągów rowerowo-pieszych czy systemu informacji miejskiej - informat.

Przyszły rok pod znakiem prac na Kaszubach i Żuławach

W 2019 r. w dalszym ciągu powiększać się będzie „infrastruktura przesiadkowa” w sercu Kaszub. Kolejne po Kartuzach i Żukowie węzły mają powstać w gminach Somonino i Sierakowice. W pierwszym przypadku utworzenie węzła polegać będzie głównie na remoncie części budynku dworca kolejowego z uwzględnieniem funkcji transportowych obiektu. Dworzec zyska system monitoringu, zmodernizowana zostanie też droga dojazdowa - ul. Kolejowa. Amatorzy dwóch kółek zyskają liczącą ponad 5 km trasę rowerową od węzła do Ostrzyc.

Chcemy Metropolii na Pomorzu

W Sierakowicach również zostanie przebudowany dworzec, a ponadto powstanie przy nim nowy przystanek autobusowy oraz parking dla aut osobowych w systemie „parkuj i jedź”. Nad całością czuwać będzie monitoring sprzęgnięty z miejskim, a oczekiwanie na wybrany środek transportu uprzyjemni pasażerom nowa zieleń czy elementy małej architektury.

W przyszłym roku węzła mają się też w końcu doczekać mieszkańcy wschodniej części naszego województwa, a dokładniej mieszkańcy Nowego Dworu Gdańskiego, gdzie władze chcą postawić przede wszystkim na rowery. Nowy ciąg dla pieszych i cyklistów powstanie wzdłuż ulic: Drzymały, Chrobrego, Sienkiewicza, Krótką do ul. Warszawskiej a także na ul. Tczewskiej i Cmentarnej. Powstanie ciąg pieszo-rowerowy na ul. Tczewskiej i ul. Cmentarnej i następnie ścieżki rowerowej przez torowisko kolei wąskotorowej w kierunku miejscowości Tuja. Wybudowany ma zostać także parking dla rowerów w bezpośrednim sąsiedztwie dworca autobusowego, który pomieści 50 jednośladów.

- Szacujemy, że po zakończeniu realizacji projektu z usług węzła integracyjnego w Nowym Dworze Gdańskim korzystać będzie ponad 360 tys. osób rocznie - podkreśla Jarosław Maciejewski z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot.

Szacujemy, że po zakończeniu realizacji projektu z usług węzła integracyjnego w Nowym Dworze Gdańskim korzystać będzie ponad 360 tys. osób rocznie

Węzły dobrym polem współpracy między gminami

Dwa tygodnie temu opisywaliśmy węzeł w Rębiechowie, który Gdańsk tworzy wspólnie z sąsiadami z Żukowa. To jednak niejedyny przykład takiej współpracy między samorządami przy tworzeniu baz przesiadkowych. Wspólnie dwa węzły do 2021 roku chcą zrealizować gminy Jastarnia i Władysławowo. Umowa o partnerstwie w tej sprawie została podpisana na początku ubiegłego roku. W ramach inwestycji powstanie np. tak spektakularny obiekt, jak tunel pieszo-rowerowy na wysokości ul. Siedleckiego i Obrońców Helu we Władysławowie, prowadzący aż do węzła. Z tego miejsca będzie można się wybrać w dalszą podróż koleją lub rowerem. W ramach projektu wybudowane ma też zostać m.in. rondo łączące Aleję Żeromskiego z ul. Żwirową. Na wysokości al. Niepodległości dodatkowo wykonany zostanie prawoskręt, usprawniający dojazd do ul. Towarowej.

W dalszej przyszłości węzły m.in. w Pruszczu Gd. i Tczewie

W pierwszej z tych gmin powstać do 2020 roku mają aż trzy węzły - jeden w samym mieście oraz w miejscowościach Cieplewo i Pszczółki. Standardowo zbudowane zostaną nowe drogi, parkingi, trasy rowerowe czy chodniki. W Tczewie najciekawszym elementem będzie droga rowerowa, prowadząca od węzła przy dworcu do bulwaru nadwiślańskiego.

Dwa węzły powstaną też w Wejherowie. W przyszłym roku ten w rejonie ul. Kwiatowej, na który składać się będzie m.in. tunel pod torami kolejowymi. Znacznie później, do 2022 roku, ma być gotowy z kolei węzeł „Gościcino”. Tu głównym elementem będzie budowa pętli autobusowej, do tego oczywiście dojdzie też infrastruktura drogowa, piesza i rowerowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki