reklama

Chcemy metropolii na Pomorzu. Węzły integracyjne rosną na potęgę

Maciej PietrzakZaktualizowano 
Prace przy stacji PKM Rębiechowo ruszą lada dzień Przemek Świderski
Do przesiadki z własnego samochodu na inne środki transportu może zachęcić wiele motywów. Jednym z kluczowych są odpowiednio zlokalizowane i zbudowane węzły integracyjne. Na Pomorzu powstaje wiele tego typu „baz przesiadkowych”. W poniższym artykule zajmiemy się tymi w Trójmieście.

Lada dzień ruszą prace nad pierwszym z nowych węzłów przesiadkowych przy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku, mianowicie przy stacji PKM Rębiechowo. Stosowną umowę z wyłonionym wcześniej w ramach przetargu wykonawcą - firmą MTM S.A. z Gdyni, dokładnie wczoraj, w środę 9 maja, podpisał prezydent Paweł Adamowicz. Dotychczas wokół linii PKM w samym Gdańsku powstało już siedem węzłów, przed nami budowa kolejnych czterech.

Ten w Rębiechowie powstanie po południowej stronie przystanku PKM, tuż przy drodze dojazdowej z Banina. W jego ramach zbudowany zostanie parking dla 387 samochodów wraz z infrastrukturą techniczną, czyli odwodnieniem i oświetleniem; pod wiatą zostanie zamontowanych 25 stojaków rowerowych. Nad wszystkim czuwać będzie system monitoringu. To wszystko ma zachęcić przede wszystkim osoby dojeżdżające rano do Gdańska do pracy z głębi Kaszub do pozostawienia samochodu poza centrum miasta i dojazdu PKM-ką bądź rowerem.

Sieć węzłów integracyjnych zachęci do korzystania z komunikacji zbiorowej

Partnerem Gdańska w tym przedsięwzięciu jest gmina Żukowo, która ze swej strony rozbuduje drogi dojazdowe do węzła (także rowerowe) czyli ulice Akacjową, Słoneczną i Czaple. Trasy dla cyklistów (łącznie 26 km) doprowadzone zostaną też z miejscowości Leźno, Lniska, Chwaszczyno, Banino i Pępowo.

Łączny koszt utworzenia węzła w Rębiechowie to 9 mln zł, z czego 5,5 mln to dofinansowanie unijne. Gotowy ma on być do końca tego roku.

Po Rębiechowie przyjdzie czas na działania w Osowej

Następny w kolejce z gdańskich węzłów jest ten w Osowej. Powstanie dzięki połączeniu ulic Barniewickiej z ul. Letniskową. W ramach inwestycji przebudowany zostanie układ pętli autobusowej, a także zbudowane zostaną parkingi przy przystanku PKM. Znajdzie się na nich 40 miejsc dla samochodów osobowych i aż 100 dla rowerów. Wykonawcą dokumentacji projektowej dla tego przedsięwzięcia jest Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska, która ma na to czas do końca czerwca. Ten węzeł również ma już zapewnione wsparcie środkami unijnymi w wysokości 10 mln zł.

- Węzeł w Osowej stworzy sprawny i funkcjonalny system obsługi transportowej w rejonie tej dzielnicy oraz wschodniej części gminy Żukowo, z wykorzystaniem dostępu do linii PKM dla transportu zbiorowego, rowerów, samochodów osobowych i pieszych - podkreśla Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie.

W Gdańsku Głównym i we Wrzeszczu bardziej rowerowo

Dla węzłów integracyjnych przy najważniejszych gdańskich dworcach wielowariantową koncepcję budowy przygotowuje obecnie firma Highway z Banina, która ma na to czas do końca lipca.

W Gdańsku Głównym nowe drogi rowerowe do węzła powstaną między Wałami Jagiellońskimi i Huciskiem a ul. Elżbietańską (700 m), na Podwalu Przedmiejskim (1,9 km) i ul. Kartuskiej od Łostowickiej do Źródlanej (3 km). We Wrzeszczu z kolei cykliści dojazd do węzła mają mieć zapewniony nowymi ścieżkami na ul. Jaśkowa Dolina (300 m na wysokości przystanku na Wzgórzu i między ul. Matejki a al. Grunwaldzką). Na ul Dmowskiego powstanie nowy odcinek od al. Grunwaldzkiej do dworca. Na samej alei rowerzyści nowy odcinek zyskają między ul. Do Studzienki i Szymanowskiego (po stronie zachodniej) oraz od ul. Braci Lewoniewskich do Kołobrzeskiej (1,5 km po stronie wschodniej. Dojazd do i z węzła we Wrzeszczu na Przymorze i Zaspę ułatwią też cyklistom nowe drogi na: al. Jana Pawła II od Czarnego Dworu do al. Rzeczpospolitej, al. Legionów od ul. Kościuszki do Placu Komorowskiego po stronie północno-wschodniej oraz na Kołobrzeskiej od al. Grunwaldzkiej do Rzeczpospolitej.

W ramach budowy węzłów przy dworcach w Gdańsku Głównym i we Wrzeszczu powstaną też: kubaturowe parkingi rowerowe w sumie na 500 pojazdów, miejsca postojowe w systemie Kiss&Ride (10 przy Dworcu Głównym, 15 we Wrzeszczu) oraz zamontowane zostaną tablice informacji pasażerskiej. Do tego na przystankach komunikacji miejskiej przy Dworcu Głównym zostaną zamontowane nowe wiaty, powstać ma tu także wielokrotnie opisywane przez nas naziemne przejście dla pieszych prowadzące do City Forum, stanowiące alternatywę dla tuneli pod Podwalem Grodzkim i Wałami Jagiellońskimi. Na te dwie inwestycje pozyskano środki z UE w wysokości prawie 27 mln zł.

Omawiane węzły muszą powstać do końca 2020 roku.

Co ważne, elementem koncepcji dotyczącej okolic Dworca Głównego w Gdańsku jest też wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych, które połączy na nowo dwie strony Podwala Grodzkiego. Ten pomysł ma niemal tylu samo zwolenników co przeciwników; wśród tych drugich dominują oczywiście kierowcy. Jak podkreślają jednak urzędnicy ( oraz mieszkańcy, którzy zgłosili pomysł tej „zebry” także w Budżecie Obywatelskim), przejście nie zwiększy korków, ponieważ ma być sprzężone z trzema innymi sygnalizacjami.

Sporo dzieje się także w sprawie węzłów w Sopocie i Gdyni

W kurorcie głównym nowym węzłem, który powstanie do końca 2020 roku, będzie Kamienny Potok. Część inwestycyjna przedsięwzięcia zakłada przede wszystkim przebudowę bezpośredniego sąsiedztwa przystanku SKM. W ramach tych prac m.in. w ronda zmienią się dwa „klasyczne” skrzyżowania przy ul. Wejherowskiej - z ul. Obodrzyców oraz Kraszewskiego.

W Gdyni najbliższym realizowanym węzłem będzie ten na Karwinach (do 2021 r.). Projekt obejmuje budowę wielopoziomowego parkingu typu Park&Ride, Kiss&Ride oraz Bike&Ride w sąsiedztwie tutejszego przystanku PKM. Rozbudowane zostaną także ulice w bezpośrednim otoczeniu węzła, które zyskają nowe trasy rowerowe, chodniki oraz niezbędną infrastrukturę informacyjną dla pasażerów , a także ułatwienia dla osób niepełnosprawnych.

Chcemy metropolii na Pomorzu

Pod takim hasłem zamieszczamy w „Dzienniku Bałtyckim” wywiady i artykuły, dotyczące perspektyw i potrzeb utworzenia metropolii na Pomorzu. Za dwa tygodnie, 24 maja, będziemy kontynuować temat komunikacyjnych węzłów integracyjnych, tym razem przyglądając się temu, jak przebiega proces ich tworzenia w gminach poza Trójmiastem, zrzeszonych w ramach OMGGS. Najnowszym ukończonym jest węzeł Gołubie w gm. Stężyca. Wśród trwających budów najbardziej zaawansowana jest ta w Kartuzach. Tu węzeł ma być gotowy jeszcze w czerwcu.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

d
donChichot

Skoro miejsce nazwano "węzłem integracyjnym", to on nim jest... I ch...! Jest hasło, jest budżet, jest przerób.
Jak one funkcjonują, wszyscy widzimy. Zlikwidowane sensowne i dogodne dojazy, wymuszone przesiadki, brak miejsc do parkowania, żaden rytm i niezawodność połączeń.
Nawet lotnisko nie ma regularnej i nocnej obsługi.
Boże, zachowaj samorządność! Jak najdalej od nas...

Dodaj ogłoszenie