Chcemy metropolii na Pomorzu. Elementy pilotażu projektu wspólnego biletu widoczne będą w pojazdach na Pomorzu

Szymon SzadurskiZaktualizowano 
Pasażerowie zyskają możliwość płatności za przejazdy za pomocą karty miejskiej czy telefonu w wielu miastach
Pasażerowie zyskają możliwość płatności za przejazdy za pomocą karty miejskiej czy telefonu w wielu miastach Karolina Misztal
Za nieco ponad tydzień rozpocząć ma się montowanie w pojazdach komunikacji miejskiej na Pomorzu specjalnych przyrządów, które umożliwią przeprowadzenie głównej fazy testów funkcjonowania platformy dla projektu tzw. wspólnego biletu na Pomorzu.

W wybranych pojazdach zawieszone zostaną uchwyty, wyposażone w kody QR i tagi NFC, które będą miały możliwość komunikowania się ze smartfonami. Na przystankach i stacjach kolejowych będą przyklejone natomiast specjalne tabliczki i nalepki z zakodowanymi informacjami, które pomogą w testowaniu Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności.

W pojazdach pojawią się także testerzy. Zadaniem tych osób będzie sprawdzanie wybranych funkcjonalności systemu. Testerzy będą przykładać smartfony ze specjalną aplikacją do kodu QR lub etykiety NFC i w ten sposób łączyć się z portalem organizatora transportu. Tam z kolei zmagazynowane zostaną dane m.in. o przystankach i pojazdach. Komunikat ze smartfonu testera zweryfikuje, czy dana stacja, lub przystanek, autobus, tramwaj, czy trolejbus, zostały poprawnie zapisane. W ten sposób powstanie pełna, sprawdzona i zweryfikowana przez testerów baza danych, w tym przystanków wielu organizatorów transportu publicznego. Kolejnym zadaniem testujących będzie sprawdzenie, czy zainstalowane w pojazdach elementy systemu są odpowiednio rozlokowane i przyjazne dla pasażerów, a sama aplikacja przejrzysta i intuicyjna. Chodzi o to, aby wdrażane, nowe procedury zakupu biletów nie sprawiały problemów mieszkańcom Pomorza.

Realizacja za dwa lata

System ma sprawnie funkcjonować najpóźniej pod koniec 2020 roku. Jego wdrożenie będzie prawdziwym przełomem w organizacji transportu publicznego w naszym województwie. Choć dziś mieszkańcy Pomorza mają już możliwość łączenia przejazdów różnych przewoźników i za pomocą tego samego biletu dobowego, 72-godzinnego, czy 30-dniowego, mogą podróżować autobusami, tramwajami i trolejbusami w Gdańsku, Gdyni, Wejherowie, Rumi i Sopocie, ponadto także Szybką Koleją Miejską i Pomorską Koleją Metropolitalną, to w porównaniu do testowanych właśnie, rewolucyjnych rozwiązań, obecny model ma liczne wady.

Czytaj: Wspólny bilet na Pomorzu z 2,3 mln euro dofinansowania z mechanizmu unijnego ELENA. To pierwsze takie wsparcie w Polsce

Problemem jest fakt, że mało który pasażer korzysta w skali miesiąca jednocześnie na tyle często z oferty przewoźników z różnych miast, dodatkowo SKM, PKM, czy kolejowych Przewozów Regionalnych, aby opłacało mu się wydać na taki luksus ponad 350 zł i będąc w posiadaniu biletu 30-dniowego nie zastanawiać się już, w których pojazdach transportu publicznego w metropolii należy uiszczać jednorazowe opłaty oraz jakiej one będą wysokości. Po wprowadzeniu nowego systemu, nad którym pracują specjaliści z samorządowej spółki InnoBaltica, taki problem całkowicie zniknie.

Pasażer, który zechce skorzystać z Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności, ściągnie specjalną aplikację i zasili środkami swoje konto, wsiadając do pojazdu odbijał będzie w zamontowanym urządzeniu jakikolwiek nośnik z chipem i nie będzie musiał dalej zastanawiać się nad najbardziej dogodnymi dla niego opcjami taryfowymi. System zadba o to za niego.

Dla przykładu, jeśli podróżny w trakcie bardzo intensywnego dnia opłaci cztery przejazdy tramwajem, dwa SKM i dwa autobusem, to platforma automatycznie zamieni mu te wszystkie opłaty jednorazowe na bardziej dogodną taryfowo opcję łączonego biletu dobowego kolejowo-komunalnego. Nie będzie miało w tym przypadku znaczenia, czy jechał autobusem w Wejherowie, Gdańsku, Sopocie, czy w Gdyni. Płacić za przejazd będzie można m.in. kartami miejskimi i bankomatowymi, telefonami komórkowymi, opaskami płatniczymi i wszystkimi urządzeniami, wyposażonymi w kartę z chipem. W ten bardzo wygodny sposób skorzystamy z oferty nie tylko przejazdów autobusami, trolejbusami, pociągami i tramwajami, lecz także m.in. rowerem miejskim, wypożyczonym samochodem w systemie car-sharingu oraz statkami żeglugi przybrzeżnej.

Odbijanie nośnika z chipem w urządzeniach w pojazdach ma być dużo szybsze i bardziej dogodne, niż dziś kasowanie biletu jednorazowego. Testerzy na podstawie obserwacji wskażą też, w jaki sposób rozlokować urządzenia systemu, aby logowanie się do nich w pojazdach nie sprawiało kłopotu także w godzinach szczytu komunikacyjnego, kiedy będą zatłoczone.

Bez podwyżek

Bardzo ważnym aspektem, który wzbudza sporo pytań i kontrowersji, są koszty funkcjonowania nowego systemu. Jak się okazuje, wdrożenie najnowocześniejszych na świecie rozwiązań i bieżąca obsługa Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności nie będą wiązały się z gigantycznymi wydatkami, których ciężar trzeba byłoby przenieść na pasażerów, co z kolei wymusiłoby podwyżkę cen za korzystanie z transportu zbiorowego na Pomorzu.

- Według naszych wyliczeń ekonomiczno-finansowych system powinien kosztować mniej, niż obecnie skumulowane wydatki, ponoszone na dystrybucję biletów - zapewnia Krzysztof Rudziński, prezes InnoBaltiki.

Pasażerowie mogący podróżować dziś na podstawie zakupionych biletów łączonych po Trójmieście i okolicach, po wdrożeniu nowego systemu zyskają możliwość płatności za przejazdy za pomocą karty miejskiej, czy telefonu, także w innych miastach województwa, np. w Słupsku. Wszystkie samorządy będą miały możliwość korzystania z Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności. - Damy im możliwość włączenia się w skomplikowany system biletowo-informatyczny, którego koszty w miastach posiadających kilka, czy kilkanaście autobusów, byłyby nie do udźwignięcia - zaznacza Krzysztof Rudziński.

Wsparcie z Unii

InnoBaltice na pomoc techniczną przy opracowaniu i wdrożeniu tzw. wspólnego biletu udało się uzyskać unijne pieniądze z instrumentu finansowego European Local Energy Assistance, zwanego popularnie ELENA. To wielki sukces jej pracowników i pierwszy, taki przypadek w Polsce. Kwota 2,3 mln euro, czyli niemal 10 mln zł, pozwoli na pokrycie aż 90 procent kosztów kwalifikowanych projektu. - Zalicza się do nich opracowanie studiów wykonalności i badań rynku, planowanie projektów, przygotowanie biznesplanów, przeprowadzenie audytów energetycznych, przygotowanie procedur przetargowych oraz ustaleń umownych - informuje Sylwia Wymysłowska z InnoBaltiki. - W praktyce pieniądze zostaną wykorzystane także m.in. na integrowanie działań przy tworzeniu wspólnego biletu, roweru metropolitalnego oraz transportowych węzłów integracyjnych.

Warto też pamiętać, że specjaliści z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot od miesięcy lobbują za powołaniem na Pomorzu ustawowej metropolii, wzorem Śląska. Zapewniłoby to dodatkowe finansowanie dla integracji komunikacji w postaci przekazywania pięciu procent podatku PIT z budżetu państwa, uiszczanych przez mieszkańców. Rocznie oznaczałoby to wpływy w wysokości 150 mln zł.

Od lipca z inicjatywy wiceprezesa obszaru metropolitalnego i prezydenta Sopotu Jacka Karnowskiego trwają też intensywne prace nad połączeniem w jeden Metropolitalny Zarząd Transportu organizatorów przewozów z Gdańska, Gdyni i Wejherowa.

Zobacz: Metropolitalne Debaty w Olivii. II debata „Dziennika Bałtyckiego”: Metropolia i mobilność

Wideo

Materiał oryginalny: Chcemy metropolii na Pomorzu. Elementy pilotażu projektu wspólnego biletu widoczne będą w pojazdach na Pomorzu - Dziennik Bałtycki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
s
szara masa

przerost formy nad treścią... Miś nasz codzienny...
Jedźcie do Warszawy i zobaczcie jak prosto to jest zorganizowane i jak prosto zastosowane.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3